Start Strona klubowa Kalendarz imprez Sklep Porsche Polska
Nazwa użytkownika Hasło Zapamiętaj mnie Zarejestruj

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 
Autor Wiadomość
Offline
PostNapisane: 19.04.2021, 10:54 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 8.03.2007
Posty: 2053
Nr klubowicza: 068
2 słowa dla osób, które pojadą na "duży tor" pierwszy raz.
Nurburgring
Oczywiście złomotaj go na PlayStation czy innym symulatorze dzeicka tak dużo razy jak możesz
poznanie tych prawie 100 zakrętów co jest za czym to podstawa.
Zacznij spokojnie, okrążenie za okrążeniem buduj swoją pewność. Uważaj gdy jest mokro jeszcze sporo starego asfaltu o bardzo ograniczonej przyczepności.
CHyba najważniejsze to pamiętać kolejność zakrętów - klasyczne tory ( w tym Brno) mają dużą różnicę wzniesień. Najgorsze co może się trafić to być przed prawym zkrętem po .. prawej stronie.
Sam tor w dzisiejszych standardach wąski, blisko bandy i możesz nie mieć tyle szczęścia co Lewis a bardziej znaleźć się w skórze Russela na ostatnim F1.
Zmodyfikował trochę popularny przewodnik ze swoim komentarze. Ustawiony jest tak jak wyjeżdzasz ze szlabanu na Ringu. Kiedy byłem pierwszy raz po prostu dyktowaliśmy sobie jak na rajdach co gdzie i kiedy.
tu pobierzesz pdfa
źle odrobisz prace domową możesz skończyć jak ja ... tutaj na szczęście na prawym
TBC


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.




_________________

Marcin
----------------
http://trzymajgaz.pl/about-me/
https://www.facebook.com/TrzymajGaz/
http://aidi.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 19.04.2021, 12:02 

Dołączył: 18.01.2016
Posty: 892
Nr klubowicza: 770
Na tor nie pojadę, ale dziękuję za bardzo fajny materiał.
Jestem likiem sportowej jazdy , a tam jest kilka cennych uwag i wskazówek :)
No i przestroga - serce pęka na ten widok .
Mam nadzieję ze Tobie nic się nie stało.




_________________

BartekG
Jest 911-996.2 - C2 - manual
Był : Boxster 986 -2,7 manual


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 19.04.2021, 14:48 
Avatar użytkownika

Dołączył: 21.03.2010
Posty: 3699
Lokalizacja: Poznań
Nr klubowicza: 263
Mam nadzieję, że to potraktują jako lekcję a ja niestety musze zrezygnować z jazd więc mój bilet jest do odkupienia na SPA na 2 maja jak by ktoś się decydował w ostatniej chwili.




_________________

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 22.04.2021, 20:45 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 8.03.2007
Posty: 2053
Nr klubowicza: 068
Przed trackday

Macie tydzień do wyjazdu. Jeżeli tego jeszcze nie zrobiliście warto wykonać kilka czynności przed wyjazdem.
Opony
Od dołu…. no oczywiście stan opon. Jeżeli jedziecie na semi warto spojrzeć na nie bardzo krytycznie. Macie do przejechanie 1000 km plus, sesje na ultra szybkim torze i 1000 km na powrót. Jeżeli wymieniać to teraz. Nie daj Boże będzie padać i jest 2 x bardziej wesoło. Co z wyważeniem? Czy macie manometr? Po 1 sesji, lub 3-4 okrążeniach zjeżdżamy i sprawdzamy ciśnienie. Ile? odwieczna dywagacja. Na tak szybkim torze jak Spa 2.2 - przód i tył 2.4 (zwykle jeżdzę 0.2 niżej) będzie OK. Macie termometr można sprawdzić jak pracuje opona i jej temperaturę na zewnątrz i wewnątrz. Tutaj poradnik Michelina do Cupów
Poradnik Michalin
Hamulce
Les Combes i Bus Stop Chicane to miejsca gdzie Wasze hamulce będą zwalniać z ponad 230 km/h. Jak stan klocków? Może czas na nowe? Płyn hamulcowy DOT5 to w busie 4 sezony - ile lat ma Wasz? Wymień bądź przynajmniej sprawdź punkt wrzenia. Jak tarcze hamulcowe?
Geometria
Kiedy ostatnio weryfikowaliście jej ustawienie. O wagach i tzw “corner balance” nie wspomnę. W w/w booklecie infromacja równiez o zalecanych pochyleniach kół
Estetyka
Generalny klar w samochodzie. To warto sprawdzić przed każdym track dayem. Czy nic nie ma pod fotelem, czy schowki i kieszenie puste. Nie ma chyba nic bardziej wq niż latajace rzeczy. Nie mówiąc o bezpieczeństwie. Ja w wiatraku szybę myję od wewnątrz antifogiem - słaba wentylacja. Z zewnątrz również warty jakimś rain x czy inna “niewidzialną wycieraczką”. Na Spa często pada.
Silnik.
Olej świeży? Jak z jego stanem. Miej coś na dolewkę i uważaj przy dolewaniu. Grzej furę na torze powoli - dotyczy to specjalnie następnych silników MA1 i kolejnych Jak płyn chłodniczych? Ile ma lat. W silnikach M96 (996 i przedlift 997)to przekleństwo i znana awaria. Może coś o podniesionym punkcie wrzenia
Paliwo
Na Spa stacja benzynowa. Miej ze 2 różne karty platnicze byś nie odbił się od dystrybutora. nie oszczędzaj na litrach. Lepiej mieć pełen zbiornik lub przynajmniej ¾. Tomka Turbo będzie ssać tam paliwo jak smok !
Niskie słońce na Spa - duża różnica wzniesień - miej okulary przeciwsłoneczne
Siedź nisko w samochodzie ! Sprawdź pozycję za kierownicą np wg tego filmu pozycja kierowcy
(Porsche Human Performance na Silverstone - byłem tam - polecam np sałenkę z rowerkiem)
Nie masz szelek - przećwicz zaciskanie pasa po zapięciu z jego zablokowaniem - może nam pomóc.
\Aha.. kask.
W końcu TY
Coś pojeździłeś czy to pierwszy wyjazd? Budzimy się ze snu zimowego. Może poćwicz trochę refleks np w stylu kierowców F1 Pierre i piłki tenisowe - spróbuj to nie takie łatwe. Rano na torze lekkie śniadanie, nie za dużo kawy, trochę węgli (indeks glikemicznym na innym wykładzie) butelka wody i wio na tor.
To o Spa i “mokrej linii” w kolejnym - jak zdąrzę.
Aha - do przygarnięcia indywidualny instruktor - mega prędki Krystian Korzeniowski - ex Puchar Golfa, teraz trener na SIlesii. Weźmie kaski, interkom i datalogin. Wynianczy na torze - kontakt priv


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.




_________________

Marcin
----------------
http://trzymajgaz.pl/about-me/
https://www.facebook.com/TrzymajGaz/
http://aidi.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 23.04.2021, 9:41 

Dołączył: 26.09.2012
Posty: 210
Dzięki! Super materiał i dużo cennych informacji.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 23.04.2021, 17:54 
Avatar użytkownika

Dołączył: 10.11.2017
Posty: 252
Nr klubowicza: 692
Dzięki Marcin,

Dla nas żółtodziobów to niezły elementarz.
Czy mógłbyś napisać jak pokonać ostatnią szykanę na SPA?
Ten element sprawia mi największe kłopoty, w Assetto oczywiście :banghead:

Pozdrawiam
Jarek




_________________

718 Spyder '22
991 Carrera S MRE '14
987 Boxster S '05
Macan kosiarka '18


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 23.04.2021, 18:08 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 8.03.2007
Posty: 2053
Nr klubowicza: 068
na zdrowie!
Ważne, że jeździsz - chciałem wogóle zrobić corner by corner jak Ring w linku wyżej ale nie zdążę.
Może coś generalnie grupa zakrętów.
Na pewno w następnej odsłonie Deszcz na Spa bo to Was czeka....

normalnie są takie opracowania jak w zdjeciu
Do czego namawiam. Widzilieście jak trenują piloci? Zamknięte oczy i ... lecą.


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.




_________________

Marcin
----------------
http://trzymajgaz.pl/about-me/
https://www.facebook.com/TrzymajGaz/
http://aidi.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 24.04.2021, 7:46 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 8.03.2007
Posty: 2053
Nr klubowicza: 068
Deszcz, racing line i wogóle.
Deszcz na torze
Na pewno jeździć jeździć i jeździć. Tworząc kompletnego kierowcę, fajnie jest polatać po śniegu, dużo mokrego, drifting, dużo różnych torów i zmieniajacych się warunków (mam listę dużych torów po których jeździłem. Ostatnie cyfra to 20 sztuk, bez kartingowych).

Więc deszcz zaczyna padać to .. wyjeżdzamy! No chyba, że jesteśmy na “semi”, pojawiają się kałuże i przestaje się robić sielsko. Oczywiście nie wyłączamy kontroli trakcji. Jeden z kolegów może opowiedzieć historią jak się pokusił. Swoją drogą, to nie wiem czemu nie ma semi deszczy w wymiarze 20’ plus. Jak pokazują np. nasze imprezy te opony zupełnie nie działają na mokrym! Poznań’19 - 4 stłuczki? Silesia’20 - 2 akcje. Więc bawcie się i uważajcie.
Technika
Porsche Expirience Center Silverstone - jeżeli macie parę funtów polecam. Szkolenie na szlifowanym betonie, na maly tor o ograniczonej przyczepności. Płyta poślizgowa, szarpaki i …. wyprowadzanie z poślizgu.. samym gazem! Bajka. Gdy jesteś na poślizgowym okręgu (była taka okazja w pt na Ułężu) szczególnie w 911 można zobaczyć jakie znaczenie ma dodanie / odpuszczenie gazu. Trzymanie równego gazu w srodku zakrętu, dochodząc do apexu to podstawa. No chyba że już odchodzimy i gazem staramy się spowodować kontrolowaną nadsterowność - tym samym zawężyć zakręt. Spa - czeka Was Eaur Rouge a właściwie Raidillon (bo to 2 a właściwie trzy zakręty o nazwie od rzeczki pod spodem). Ustawiasz się pod murkiem pitwall, tniesz lewy łatwo i potem masz krytyczne prawe w siodle i idziesz do góry. Spora prędkość samochód na szczęście dociążony (jak na Fuchsrohe na ~RIngu) więc gripu dużo ale staraj się już w apexie nie dohamowywać a iść równym gazem. Zmiana balansu samochodu, odjecia gazu, nie daj Boże przyhamowanie może skończyć się źle. Potem łukiem pod górę, jest gdzie pojechać na szczycie szerzej. Jak nie wydaje ale z kolei na górze auto się odciąża i też trzeba być delikatnym. To te miejsce gdzie zawsze jest niedosyt…. czemu tak wolno przejechałem tą sekcję… spokojnie lap by lap progres! Potem niemiłosiernie długa Kemmel Straight.
Deszcz.
Parę pytań, ciąć nie ciąć, jaka linia, co kiedy zaczyna padać, co kiedy po prostu pada a co kiedy.. przesycha.
Każda z tych sytuacji jest specyficzna. Rain X czy inna sztuczna wycieraczka - polecam, anti fog dla klasyków - aut bez klimy i wio. Deszcz jest idealnym środowiskiem do poznania toru. Gdzie jest śliski, jak zachowuje się Twój samochód.
Abecadło techniki wyścigowej Hamowanie na prostych kołach po zewnętrznej zakrętu (szeroko ale bez przesady - patrz RUSSEL NA OSTATNIM F1), delikatnie tniemy zakręt stałym gazem, łapiemy apex (czyli styczną zakretu) mały lub większy gaz i delikatnie i równo odjeżdzamy na zewnętrzną. Staramy się jechać równo, płynnie, delikatnie trzymając kierownicę (na Silvesrsotne jedno z ćwiczeń to prowadzenie auta dwoma palcami) i przepływamy przez zakręt. Przyśpieszyłem swoje video ze Spa - zaskoczony byłem pozytywnie jak mało kręcę kierownicą. Ale jak popatrzysz na szybkie lapyw F1 - oni tęż nie walczą z autem i torem.
Linia wyścigowa.
Może być inna od jazdy po suchym. Szczególnie na RIngu są krawężniki na apexie na które się nie najeźdza bo zrzucają. Oczywiście w sportowej jeździe tniemy maksymalnie zakręt mając betonki praktycznie pod samochodem by mieć duuużo miejsca na wyjściu. Po mokrym nie skorygujesz tak łatwo swojej linii. Gdy spóźnisz zakręt - nie dojedziesz do apexu. Gdy złamiesz sie za wcześnie - za wcześnie dojedziesz do apexu i na zewnątrz - będziesz mając jeszcze kawał skręcania do wykonania. Po mokrym często rozważyć łagodniejszą linię o większym promieniu. Jedziemy praktycznie po zewnętrznej części toru nie osiągając mocno nagumowanego apexu, szukając alternatywnej linii. Zobacz jak zachowuje się samochód ile masz gripu, nie walcz z nim - zbadaj przy jakim skręcie kierownicy robi się podsterowny (po mokrym idealnie to słychać jak płuży). Nie dopuszczaj do takiej sytuacji. 911 łatwo z podsterowności nagle przeskakuje w niekontrolowaną nadsterowność. Dobrze ustawiony samochód, szpera, wagi, PDK daje przepiekną możliwość kontroli auta. Poślizg staje się naturalną częścią jazdy. To jak jazda na gumie motocyklem. Kontrę zakładaj zdecydowanie ale pamiętaj że jak - puścisz gaz + mocno skontrujesz elcisz w niekontrolowany sposób w drugą stronę! Jest taka książka Vica Ellforda - jazda Porsche i tam słynny rysunek: gaz połączony sznurkiem z kierownicą. Gazem, kierownicą operujemy delikatnie!! Pamiętaj zupełne puszczenie gazu w zakręcie na torze o ograniczonej przyczepności to tak jakbyś zaciągnął ręczny ! No Spa pewnie nie jest miejscem na trening tych zachowań. Zakręty powyżej 100 km/h - dynamika samochodu zupełnie inna. Ale na szczęści Spa jest królestwem dla najszybszych samochodów świata. Więc jest bezpiecznie ( jest gdzie uciekać, asfaltowe pobocza o zwiększonym tarciu) no poza Eau Rouge (ale tam prędkość) , Bruxelles druga część w lewo - tam jedzie się na barierę. Jest sporo sekcji bardzo szybkich Pauhon, Blanchimont co przy naszych mocmyych autach i deszczu robią się mało sympatyczne.
Unikamy kałuż - to oczywiste. Gdy zaczyna podać jest podwójnie nie fajnie (ta walneliśmy GT3) deszcz zaczyna zmywać brud na torze i jest generalnie z dupy. Jak leje ot leje i wiesz o co chodzi. Podobnie w drugą stronę jak zaczyna przesychać. Trzymamy się suchej ścieżki (no torchę lepiej niż Lewis na Imoli ostatnio :) )
Na Spa na open days często wystawione są słupki - punt na zewnątrz, apex i gdzie wychodzić - jedziesz jak po sznurku.
Biegi
Zaskaują mnie rekordy w Gt2/Gt3 na RInfu. Oni po prostu jadą w sporcie i tyle.Bez machania łopatkami (fakt idą pełnym gazem, idalną linią po idealnie pustym torze).
Mając wybór na mokrym w samochodzie wolnossącym z tylnym napędem jechałbym "biega wyżej" (no generalnie bez przesady - bez kangura!). Niższy moment, bardziej wybacza puszczenie gazu, łatwiej jest przyspieszyć przejazd przez zakręt niż będąc "zamkniętym" niskim biegiem. W turbo może być inaczej. Gdy zaczyna łapać przy około 2300 obrotów boost nagły przyrost momentu obrotowego może działać źle... No ale turbo u nas to raczej 4x4 lub centralne silniki w 718 a to już zupełnie inna historia.
Szybsi
Oj tam sporo objeżdzonych aut. Jedź swoją linią, nie ustepuj drogi. Linia wyściogowa, jeżeli widzisz napadjące auto możesz mignąć w lewo jak zostajesz po lewej stronie lub na odwrót ale żadnych gwałtownych ruchów i uciekania. Gdy już będziesz wjeżdzony możesz spróbować się podpiąć. CHociaż na kawałek, zobaczyć linię, punkty hamowania itd.
Progres
Kiedyś Lauda gdy był w F1 Jaguara wsiadł za kierownicę. Pierwsze okrążenia były turbo wolne. Czyżby zapomniał pytali.. koniec dnia - czasy na poziomie ich testowych. Masz cały dzień. Ostatnie sesje będą puste - wtedy można przyspieszyć.

Cięcie zakrętu - można tak:
Po suchym praktycznie zawsze - po mokrym warto ale gdy nie zrzuca krawężnik!


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.




_________________

Marcin
----------------
http://trzymajgaz.pl/about-me/
https://www.facebook.com/TrzymajGaz/
http://aidi.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 26.04.2021, 8:00 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 8.03.2007
Posty: 2053
Nr klubowicza: 068
Co poza torem?
Jak znudzi się Wam jazda na pewno warto:
Na pierwszy ogień Ring. Koniecznie:
- zjeść steka na kamieniu w Pistenklause
- Przejechać się przepiekną drogą L92 z do Breidscheid. Tam kupić chemię niemiecką w Lidlu, zjeść frytki w Cockipt Bistro i przejść przez ulicę popatrzyć na sesję przez siatkę. Na tor można wjechać tam drugim szlabanem
- dla turystów dwa zamki i 2 wieże - jak u Tolkiena : Kaiser Willhelm Turm i Nürburg Castle
- Pokręcić się koło Mantheya i innych teamów. Zatankować się na stacji ED i kupić modelik w miejscowym sklepie. Zjechać na parking Brunnchen i zjeść… II frytki jak jest budka - popatrzeć na tor - miejsce wielu wypadków
- Jak jesteś łobuzem jak ja da się przeskoczyć płot i zobaczyć stary, oryginalny Pitlane. Gdy otwatry Grand Prix można wbić się na “rondku” w drogę dojazdową do toru i zobaczyć super stare warsztaty
- No oczywiście muzeum, Subway i przejście imponującym RingWerkiem
- Wbij się kochaniutki i poszukaj Sudschleife
tu masz fajny filmik sudschleife
Parę słów o Spa za chwilę




_________________

Marcin
----------------
http://trzymajgaz.pl/about-me/
https://www.facebook.com/TrzymajGaz/
http://aidi.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 27.04.2021, 22:10 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 8.03.2007
Posty: 2053
Nr klubowicza: 068
Przewodnik dla "pierwszorazowych" na Spa
Dwa słowa wstępu i analiza mojego przejazdu w wolnym samochodzie jakim jest 993.

Napisałem corner by corner ale kto teraz przeczytał 20 slajdów
W zamian 7 minut filmiku. W miarę w sytuacji jaką zastaniecie na Public Days - no chyba, że się coś zmieniło.


W sumie to webinar powinienem zrobić :)
tu filmik
TRZYMAJ GAZ !




_________________

Marcin
----------------
http://trzymajgaz.pl/about-me/
https://www.facebook.com/TrzymajGaz/
http://aidi.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 28.04.2021, 8:49 

Dołączył: 4.05.2017
Posty: 278
Lokalizacja: Warszawa
Nr klubowicza: 547
Wielkie dzięki za te informacje, po prosu profeska. :thumbup: :thumbup:

Jadąc pierwszy raz na oba tory potraktuje/zaliczę te jazdy pewnie bardziej "krajoznawczo" niż wyścigówo... :)




_________________

991.2 4S


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 28.04.2021, 20:32 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 8.03.2007
Posty: 2053
Nr klubowicza: 068
Zamykając wątek
Spa Francorchamps

1. Paul Frère - Pan redaktor jeździł GT1 MK I - nie mam pytań
Koniecznie jego książkę Porsche 911
tu o nim
Na Spa ma swój zakręt
2. Stefan Bellof
No prendki był strasznie. Rekord na RIngu. PIerwsze testy w F1 tego samego dnia co Ayrton. W 84 Senna jedzie strasznie po deszczu na Monaco .. gromi Prosta, Laudę i ...przerywają wyścig. Wszystkich ich miał szansę pogodzić Bellof A czy wiecie, że dyrektorem imprezy był Jacky Ickx
Poszukaj tablic - Senny też jest.
3. Kawiarnia i pitlane
Sam tor jest imponujący a jego zaplecze. Garaże zwykle są otwarte - przejść się pitlanem na którym za chwilę będzie WEC i F1... bezcenne. Kawiarnia na górze z balkonem i widokiem na tor
4. "Różowa woda"
To Eau Rouge czy nie - zagadkowych nazw zakretów cd
filmik
5. Stara pętla
To był najszybszy tor świata, ta druga część to jak stare LeMans - bez szykan
np tutaj opis
Długa prosta była przelatywana z prędkością ponad 280 km/h a w 1960 roku zgineło 2 kierowców w 1 imprezie - kiedyś to kierowcy mieli większe...średnia w latach 70 ponad 260 km/h .
Frytki z majonezem + mule z jakimś piwem Chimay czy Orval - tu sobie poradzicie beze mnie.
Zdjęcie poniżej - pokazuje skalę obecnego toru i "orginału" oraz autora tych słów z kolegą (część może znać) - po mokrym w obu jak widać była zabawa i cało wróciły do PL


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.




_________________

Marcin
----------------
http://trzymajgaz.pl/about-me/
https://www.facebook.com/TrzymajGaz/
http://aidi.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 28.04.2021, 21:22 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 8.03.2007
Posty: 2053
Nr klubowicza: 068
ale... wiecie, że tam jest WEC czyli World Endurance Championship...
6 godzin Spa
czyli wszystkie szuflady, Toyoty, nasi, Astony LMP1, LMP2 będą tam ...
Wszystkie ciężarówki budowa Pitlanu
Cały cyrk drugiej co do wielkości wyścigów świata
BRAĆ APARATY


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.




_________________

Marcin
----------------
http://trzymajgaz.pl/about-me/
https://www.facebook.com/TrzymajGaz/
http://aidi.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 28.04.2021, 21:54 

Dołączył: 15.05.2012
Posty: 600
Marcin, wspaniale się to czyta i super, że dzielisz się swoimi doswiadczeniami. Mam nadzieję, że kiedyś z Twojej wiedzy skorzystam.
Trzymaj gaz :headbang:


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 29.04.2021, 10:19 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 8.03.2007
Posty: 2053
Nr klubowicza: 068
a z tym trzymaj gaz to dosyć zabawna historia jest...
dawno temu organizuję komercyjny wyjazd dla Sonego na Ring - nagroda w premierze Gran Tourismo Academy chyba... 5
10 finalistów + ja i Maciej Dominiak jako instruktorzy
chłopaki oblatani w e-racingu ale... I wizyta na torze i od razu RIng !
aha... w deszczu....

mamy po 2 clio z RSR... najpierw test drogowy na przepieknej krętej drodze przy ~Ringu - jednego odwalamy...no zupelnie nie ogra.. nie słucha itd...

potem wjeżdzamy na pętlę - oni prowadzą... po 2 okrążenia
wszyscy świtnie znali tor.. karnie grzecznie itd...

potem robimy taxi drive - czyli ja za kierwonicę.. anpręzaĶ muskuły i idę ogniem
pada - na szczeście Clio - przód napęd , wąska opona, karcisz GT3 jak mały łobuz... no błyszczysz jak oskarowa statuetka... co mnie raptem powiozło... jakaś obrona częstochowy.. kierunkowskazy, wycierczki no masakra... i kurstant raptem z boku.. to przód napęd.. TRZYMAJ GAZ
i tak zostało
kursantem był nasz jeden z najlepszych e-racingowych kierowców, który wygrał finał polski, trafił na Silverstone i był .. drugi
potem puchar Golfa, dziś m.in. instruktor na SIlesi - Krystian Korzeniowski
no moge powiedzieć, że wychowanek
power na tych eventach był straszny - było to 5 czy 6 eliminacji.. dzieciaki jeździły za nami z miasta do miasta.. dobry event


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.




_________________

Marcin
----------------
http://trzymajgaz.pl/about-me/
https://www.facebook.com/TrzymajGaz/
http://aidi.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 1.05.2021, 18:17 
Avatar użytkownika

Dołączył: 28.05.2015
Posty: 681
Lokalizacja: Gdynia
Nr klubowicza: 615
Duc748 napisał(a):
Przewodnik dla "pierwszorazowych" na Spa
Dwa słowa wstępu i analiza mojego przejazdu w wolnym samochodzie jakim jest 993.

Napisałem corner by corner ale kto teraz przeczytał 20 slajdów
W zamian 7 minut filmiku. W miarę w sytuacji jaką zastaniecie na Public Days - no chyba, że się coś zmieniło.


W sumie to webinar powinienem zrobić :)
tu filmik
TRZYMAJ GAZ !


Super film! A moglbys dopowiedziec dlaczego na dole Eau Rouge jest tak niebezpiecznie? Hamowales na prostej wdluz murku, przed tym delikatnym lewy-prawy pod gorke?




_________________

996 C4S


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 5.05.2021, 12:11 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 8.03.2007
Posty: 2053
Nr klubowicza: 068
I to bardzo dobre pytanie !
Lakonicznie można odpowiedzieć, że … Eau Rouge / Radilion powinno się przejść FLAT OUT bez hamowania
Tylko na zaciśniętych łapy i książeczka czekowa w kieszeni jak coś nie wyjdzie i mkniesz jak Raikonen
(oczywiście jak możemy nie wyciskamy kierownicy ale o tym już pisałem).

Jednak biorąc pod uwagę, że to chyba najtrudniejszy zakręt w motorsporcie
(w szeregu z Parabolica - Imola, S Senna na Integralos, czy Paddock Hill Band na Brand Hatch ćwiczyłem) + to miał to być poradnik dla pierwoszoklasistów napisałem: hamuj na wprost - książkowo, wzdłuż muru:
Przy hamowaniu na koło / samochód zaczyna działać 3 siła, której tu sobie nie życzymy.
Dodatkowo destabilizujemy samochód co też w tak trudnym technicznie miejscu jest niekorzystne.
Timing:
Im lepszy samochód, im więcej gripu + aero to będzie się sklejać wszystko ze sobą.
Jeżeli podzielisz zakręt na 3 tradycyjne strefy:
Hamowanie | Apex | Wyjście z zakrętu to im lepszy samochód, tym te strefy są bliżej siebie , a w skrajnym przypadku wwalasz się w zakręt, hamulce na ułamek sekundy, wracasz na gaz i .. dopiero wtedy tniesz apex już na pełnej … ( i tu słowo z anatomii kobiet, powszechnie uważane za obraźliwe)

Eau Rouge - to właściwie 3 zakręty.
Dodatkowo różnica pochylenia i różnica wysokości + słuszna wartość na szafie, premiowana precyzja i delikatna łapa.
Bardzo szybka seria zakrętów pod górę, która na początku da Ci przyczepność (dół zakrętu), zabierze prędkość (podjazd pod górę) i szczyt, który Cie odciąży i albo utrzyma przyczepność i przejedziesz przez ten kompleks albo strzelisz pokazowo …. patrz filmy

To bardzo szybki zakręt pod górę często towarzyszy mu poczucie niedosytu.. mogłem szybciej. Ważna powtarzalność i progres.
Jak to osiągnąć… no właśnie … patrz daleko przed siebie, nie zabij stabilizacji samochodu za mocnym hamowaniem
Mówię o jeździe na seryjnych oponach, samochodem którym tego samego dnia muszę wrócić do PL a na prawym siedzi syn - poprawna linia “klubowa” nie przejazd wyścigowy:
#1
przyhamowałbym lekko po odbiciu od murku kierując się do apexu
Pierwszy apex bardzo głęboko aż do trawy po betonkach
Ponad 140 km/g z GPSu
Równy gaz
#2
Przechodzisz na prawą część zakrętu kierując się na przesunięty apex w górę - tniesz
(im więcej kółek i pewności przesuwasz pkt przyspieszania w stronę apexu #1)
delikatnie zostajesz po prawo (nieprzyjemnie bo nie widać dokąd jedziesz)
Odchodzisz w lewo na lewą część zakrętu tnąc i odchodząc na prawo
Gaz w 993 to można dozować bezpiecznie i od apexu przyśpieszam
#3
Na szczyście spotykam się z apexem - tu mam możliwość doboru pozycji na zakręcie
w GT3 RS siła odśrodkowa wyciska Cię na zewnętrzną - na szafie dobre 50 km/h więcej
Dojeżdzamy do zewnętrzenej lini znowu jak to na spa można użyć betonku ale nie sztucznej trawy.

Na wolnych zakrętach koncetrowałbym się na punkcie referencyjnym i mocne uderzenie w hamulec starajac się przesuwać punkt hamowania - gapisz się na niego jak na dziewczynę z rozkładówki.

Zakręty szybkie: delikatne muśnięcie hamulców lub puszczenie gazu by nie wytracić prędkości. Można zrobić myka by iść biega wyżej niż Ci się wydaje (nie ograniczasz wtedy predkości za niskim biegiem)
Patrz daleko planując przelot górą.
Z tym PDK to sam nie wiem , lubię miec kontrole i jechać łopatkami - szczególnie na początku.


kawałek zakrętu i zabawa ze Stachem w kotka i myszkę poniżej
https://youtu.be/GBuOZlaud0o




_________________

Marcin
----------------
http://trzymajgaz.pl/about-me/
https://www.facebook.com/TrzymajGaz/
http://aidi.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 13.05.2021, 13:29 

Dołączył: 25.06.2012
Posty: 8
Duc748 napisał(a):
Linia wyściogowa, jeżeli widzisz napadjące auto możesz mignąć w lewo jak zostajesz po lewej stronie lub na odwrót ale żadnych gwałtownych ruchów i uciekania.


Na jazdach turystycznych na ringu wyprzedzać można tylko z lewej strony...
Sposób wyprzedzania na trackday'ach sankcjonuje organizator.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Ostatnie posty forum PCP








Przyklejone




English information
Ostatnie posty publicznego forum









cron