Start Strona klubowa Kalendarz imprez Sklep Porsche Polska
Nazwa użytkownika Hasło Zapamiętaj mnie Zarejestruj

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
Offline
 Tytuł: Szpera
PostNapisane: 18.09.2023, 23:12 

Dołączył: 21.07.2021
Posty: 33
Chciałem podpytać czy tylko Boxster nie ma szpery fabrycznie czy inne modele podobnie. I Cyz nie brakuje wam szpery do zabawy w ślizganie?
Jak to jest że w sportowym aucie nie dali fabrycznie szpery?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Szpera
PostNapisane: 19.09.2023, 9:36 
Avatar użytkownika

Dołączył: 6.12.2020
Posty: 44
Nr klubowicza: 705
Podstawowa Carrera też nie ma niestety.
Co prawda nie jeździłem, ale dla mnie brak szpery dyskwalifikuje te podstawowe wersje. Min. wersja T lub S

Są pewnie osoby, które jeżdzą łagodnie i dla nich to bez różnicy...




_________________

Aktualnie : 991.2 GT3 PDK - Nürburgring BTG - 7:15
Sprzedane : 991.1 Turbo S Coupe - Nürburgring BTG - 7:36


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Szpera
PostNapisane: 19.09.2023, 20:48 

Dołączył: 9.03.2021
Posty: 22
Ja przesiadłem się z MX-5 ND ze szperą na Boxstera 986 bez szpery i jakbym powiedział że mi nie brakuje szpery to bym skłamał. Na drogach publicznych jeszcze idzie to zaakceptować, ale jak planujesz jeździć po torze, to na pewno to odczujesz. Są niby na rynku dostępne szpery helikalne za kilka tysięcy, ale nie wiem na ile zapewniają one właściwości klasycznej szpery i sam jeszcze nie zecydowałem się na taki zabieg.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Szpera
PostNapisane: 19.09.2023, 20:55 

Dołączył: 21.07.2021
Posty: 33
Zapytałem, bo mam Z4 i przed kupnem nie pomyślałem ze mógłby nie mieć :) Ale nie miało Wstawiłem z firmy Quaife. I teraz wpadł pomysł dokupienia boxtera ale znów czytam ze też nie ma. Lubię czasem polatać bokiem a w Zetce jak nie było szpery i jedno koło złapało ślizg to kończyła się zabawa. W Boxterze czytam o jakimś systemie PSM czy PCM który niby przychamowuje koło które zaczyan się ślizgać ale to wtedy chyba znika całkiem mielenie przy ruczaniu bo to chyba działa jak odejmowanie gazu zeby się nie ślizgało? Inaczej wyobrażałem sobie sportowe auto :) No nic. Zobaczymy jak to będzie w "praniu" ;)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Szpera
PostNapisane: 19.09.2023, 22:02 

Dołączył: 4.08.2014
Posty: 1519
Tu jest trochę inna filozofia (nie twierdze ze szpera by się nie przydała) ale Boxster czy Cayman ze swoim centralnym silnikiem ma mieć jak najlepszy balans i trzymać się jezdni. To nie są auta stworzone do jeżdżenia bokami. Tu z4 czy mx5 (z doświadczenia) nadają się do tego lepiej.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Szpera
PostNapisane: 20.09.2023, 7:45 

Dołączył: 21.07.2021
Posty: 33
b0g0b0jny napisał(a):
Tu jest trochę inna filozofia (nie twierdze ze szpera by się nie przydała) ale Boxster czy Cayman ze swoim centralnym silnikiem ma mieć jak najlepszy balans i trzymać się jezdni. To nie są auta stworzone do jeżdżenia bokami. Tu z4 czy mx5 (z doświadczenia) nadają się do tego lepiej.


No tak ale ja kupując takie auto jeżdząc na codzień czasem w ciansym zakręcie lubie przycisnąć zeby autko troszkę się ślizgnęło, toż to cała frajda z takiej jazdy. Super ze to autko dobrze wyważone ale czasem chciałby się troszkę uślizgać aby poczuć tę frajdę :)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Szpera
PostNapisane: 20.09.2023, 13:42 
Avatar użytkownika

Dołączył: 31.05.2019
Posty: 427
Nr klubowicza: 797
b0g0b0jny napisał(a):
Tu jest trochę inna filozofia (nie twierdze ze szpera by się nie przydała) ale Boxster czy Cayman ze swoim centralnym silnikiem ma mieć jak najlepszy balans i trzymać się jezdni. To nie są auta stworzone do jeżdżenia bokami. Tu z4 czy mx5 (z doświadczenia) nadają się do tego lepiej.



Musisz dać znać Porsche że niepotrzebnie w GT4 i GT4 RS, są w standardzie lsd montowane, a także w GTS 4.0 może mieć na zamówienie. 😉

Generalnie poza modelami GT, to szpere można chyba domówić w manualach 911 i 718 (nie wiem czy tak dalej jest). Bo przy PDK jest PTV. Odstępstwo jest tylko w GT. Ostatnim autem „zwykłym” jakie miało pdk i szperę było 997.2. Od 991 jest pdk z PTV dla odmian „zwykłych”.

Szpera się przydaje w szybkiej jeździe, ale potrafi też napsuć krwi jak wypycha przodem jeśli ktoś nie potrafi z nią jeździć. Dlatego PTV czy te wszystkie rozwiązania imitujące jej działanie za pomocą hamulca czasem mają sens. Zwłaszcza dla kogoś kto okazjonalnie wyłącza kontrolę trakcji. Dla kogoś kto jej w ogóle nie dezaktywuje bez sensu ładować LSD




_________________

991.1 GT3
958 3.0 diesel


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Szpera
PostNapisane: 20.09.2023, 14:21 
Avatar użytkownika

Dołączył: 18.01.2012
Posty: 1626
Lokalizacja: Warszawa Boxster S 986
Nr klubowicza: 694
fotkom napisał(a):
No tak ale ja kupując takie auto jeżdząc na codzień czasem w ciansym zakręcie lubie przycisnąć zeby autko troszkę się ślizgnęło, toż to cała frajda z takiej jazdy. Super ze to autko dobrze wyważone ale czasem chciałby się troszkę uślizgać aby poczuć tę frajdę :)


No nie wiem... No nie wiem czy wiesz o czym piszesz ?
Boxster jest autem z silnikiem umieszczonym centralnie i wszystko fajnie dopóki jedzie jak po sznurku. Jak się odwinie... to nawet nie zauważysz kiedy. Możesz nie zdążyć zareagować... Takie konstrukcje są znacznie trudniejsze w ogarnięciu. W ruchu ulicznym odradzam próby uślizgów Boxsterami / Caymanami... :wink:
W zamian odwdzięczą się ponad przeciętną zwinnością i szybkością pokonywania zakrętów :D




_________________

ROADSTER Boxster S 986


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Szpera
PostNapisane: 21.09.2023, 9:58 
Członek Honorowy
Avatar użytkownika

Dołączył: 10.03.2007
Posty: 3887
Lokalizacja: Warszawa
Nr klubowicza: 029
rafie napisał(a):
fotkom napisał(a):
No tak ale ja kupując takie auto jeżdząc na codzień czasem w ciansym zakręcie lubie przycisnąć zeby autko troszkę się ślizgnęło, toż to cała frajda z takiej jazdy. Super ze to autko dobrze wyważone ale czasem chciałby się troszkę uślizgać aby poczuć tę frajdę :)


No nie wiem... No nie wiem czy wiesz o czym piszesz ?
Boxster jest autem z silnikiem umieszczonym centralnie i wszystko fajnie dopóki jedzie jak po sznurku. Jak się odwinie... to nawet nie zauważysz kiedy. Możesz nie zdążyć zareagować... Takie konstrukcje są znacznie trudniejsze w ogarnięciu. W ruchu ulicznym odradzam próby uślizgów Boxsterami / Caymanami... :wink:
W zamian odwdzięczą się ponad przeciętną zwinnością i szybkością pokonywania zakrętów :D

+1,
Boxstera poznałem.
Używam "japońskiego Boxstera" (Toyota MR2, SW20) do trackdayów. Mam porównanie: szpera-brak szpery. Na śliskim jest różnica, na suchym prawie niewyczuwalna (czasy), w normalnym ruchu-brak. Tak jak napisał @rafie, centralny silnik to inna filozofia jazdy.
Nie chciałbym się znalezć w mieście obok Boxstera, który uślizgami zamyka zakręty :evil:
@fotkom - poczekaj na jesień/zimę, będziesz miał zabawę, zwłaszcza po wyłączeniu trakcji, ale proszę, nie w normalnym ruchu miejskim !




_________________

były: 911 - T'73, S'77, SC'81, turbo look'84,
targa'88,
Boxster - 98
------------------
996 - 01


Góra
 Zobacz profil YIM  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Szpera
PostNapisane: 21.09.2023, 17:07 

Dołączył: 4.08.2014
Posty: 1519
Potwierdzam. Boxster / Cayman prowadzi się świetnie i granica uślizgu jest bardzo daleko (w porównaniu do Z4 czy MX-5) ale jak już się ją przekroczy to jest niespodzianka.

U mnie skończyło się na prostowaniu felgi i wymianie wahacza

Chcesz jeździć bokiem kup coś innego.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Szpera
PostNapisane: 25.09.2023, 16:29 

Dołączył: 20.04.2020
Posty: 65
fotkom napisał(a):
Chciałem podpytać czy tylko Boxster nie ma szpery fabrycznie czy inne modele podobnie. I Cyz nie brakuje wam szpery do zabawy w ślizganie?
Jak to jest że w sportowym aucie nie dali fabrycznie szpery?


Teoretycznie mid-engine/tylny w 911 ma mniejszą potrzebę szpery ze względu na dociążoną tylną oś. Montowana jedynie w hardkorowych wersjach. Zdaje się że albo Ferrari, albo McLaren uparcie nie stosował szpery tylko jakieś dohamowania.

W kwestii uślizgu, lekkiego powerslide, łatwego do skontrolowania - w moim doświadczeniu Box i bez szpery Ci go da, szczególnie na zimnych oponach, ale nie liczyłbym na spektakularne drifty na torze, full send itd.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Szpera
PostNapisane: 26.09.2023, 20:40 

Dołączył: 21.04.2023
Posty: 6
Z tego co kojarze w 987 szpery byly tylko w Cayman R i Boxster Spyder. Nie jest to auto do latania bokiem, bez szpery przelecisz zakret czy tam luczek na wilgotnym asfalcie bez problemu.

edit:
PSM - wylaczy sie wszelka pomoc ale przy pierwszym hamowaniu z ABS automatycznie sie aktywuje.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Ostatnie posty forum PCP








Przyklejone




English information
Ostatnie posty publicznego forum