Start Strona klubowa Kalendarz imprez Sklep Porsche Polska
Nazwa użytkownika Hasło Zapamiętaj mnie Zarejestruj

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
Offline
PostNapisane: 10.06.2015, 11:25 

Dołączył: 27.08.2013
Posty: 173
Udało się!

Po kilku miesiącach zbierania dokumentacji, kompletowania części i planowania przedsięwzięcia, udało mi się dołożyć fabryczny tempomat (opcja M454) do mojego Boxstera 986. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego gdyby nie fakt, że to (przed-)ostatni rocznik z pedałem gazu na cięgno. Nie wystarczyło więc dołożyć kilka kabelków i przeprogramować komputer - trzeba było zamontować sterownik/servo i masę kabli do różnych podzespołów.

Jeżeli kogoś z właścicieli wczesnych 996 lub 986 interesuje opis procedury i lista wymaganych części, zapraszam do kontaktu.

A jeśli ktoś pyta po co w aucie sportowym tempomat: "dojazdówki". W tamtym roku byłem w Rumunii na Drodze Transfogarskiej, potem na Wysokogórskiej Trasie Alpejskiej Grossglockner - w sumie 6400km. W tym roku wybieram się na widokowe drogi Skandynawii.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 10.06.2015, 12:05 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 12.03.2008
Posty: 9165
Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
Nr klubowicza: 189
:thumbup: Tempomat to bardzo wygodna rzecz, też chcę u siebie dołożyć. Na szczęście jest to łatwiejsze niż u Ciebie.




_________________

Witek
będzie: chyba 718
było: 964 '91, 944 '85, 924 '85, 996 '02, 997S '09

http://www.komunikado.pl agencja public relations


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 10.06.2015, 13:13 

Dołączył: 6.07.2012
Posty: 365
wit007 napisał(a):
:thumbup: Tempomat to bardzo wygodna rzecz, też chcę u siebie dołożyć. Na szczęście jest to łatwiejsze niż u Ciebie.

Witku, a co jest potrzebne do dołożenia go w 997?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 10.06.2015, 14:16 

Dołączył: 27.08.2013
Posty: 173
Prezes napisał(a):
Witku, a co jest potrzebne do dołożenia go w 997?


Proste. Przeczytaj stosowny fragment tutaj: http://www.pelicanparts.com/techarticles/Porsche-996-997-Carrera/92-ELEC-Working_Cruise_Control/92-ELEC-Working_Cruise_Control.htm

A potem załóżcie sobie osobny wątek o 997 ;)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 10.06.2015, 17:21 

Dołączył: 30.01.2014
Posty: 342
W 997.2 dokladalem w ASO. Cena tempomatu wraz z czarna obudowa ktora jest w standardzie jest chyba cos kolo 2kPLN + robotka.
Cene znacznie mi podbilo inne wykonczenie kolumny kierowniczej, ale wszystko chyba p&p.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 11.08.2015, 12:21 

Dołączył: 27.08.2013
Posty: 173
@freeq: Dzięki za zapytanie. Odpowiadam tutaj, bo może jeszcze się komuś przyda ta wiedza w przyszłości.

Zacznijmy od tego, że wiele zależy od modelu i typu auta – tutaj skupiam się na 986 – od rocznika oraz od rodzaju skrzyni biegów. Wynika to z elektroniki, która jest lub której brak w danym aucie.

Podstawowa literatura tematu:
• Książka “101 Projects for Your Porsche Boxster”, która jest w części udostępniona na Pelican Parts, zwłaszcza projekty 91 i 92:
o http://www.pelicanparts.com/techarticle ... pgrade.htm
o http://www.pelicanparts.com/techarticle ... ontrol.htm
• Wątek na 986forum.com – największej społeczności właścicieli 986 – wraz z moimi wpisami (PaulDash). http://986forum.com/forums/general-disc ... ntrol.html
• Powołane w powyższym wątki na Renntech:
o Dla MY99 i wcześniejszych: http://www.renntech.org/forums/topic/35 ... to-a-my98/
o Dla MY00 i późniejszych: http://www.renntech.org/forums/topic/66 ... e-control/
o MY = Model Year

Po przeczytaniu powyższych informacji należy zdecydować, czy przy okazji chcemy dokonać innych zmian typu dodanie komputera pokładowego (zalecane!) lub wymiana zegarów na te z 996 (trudne!).
Gromadzimy wymagane części. Nie przytoczę tutaj listy, ponieważ różni się w zależności od auta (model, typ, rocznik, skrzynia).

Jedynie kilka ogólnych rad:
• Całe wiązki nie są dostępne w ASO.
• Poszczególne złącza („pin-y”) są dostępne i należy z nich skorzystać. Wiele złącz można nabyć poprzez Internet tanio. A, jak ktoś znajdzie to pasujące do wtyczki OBD2, proszę mi przesłać jedną sztukę!
• Wtyczki (zwłaszcza tą do jednostki sterującej tempomatem MY99) można zrobić samemu – ja założyłem złącza na konektory w gnieździe i zalałem nieprzewodzącym gorącym klejem.
• Kabelki lepiej mieć w wielu kolorach i z odpowiednimi kolorami pasków. Można nabyć poprzez Internet. Starałem się utrzymać kolorystykę zgodnie z oryginalnym schematem elektrycznym.
• Na instalację należy przewidzieć cały dzień.
• Tapicerkę rozbieramy delikatnie. Jeżeli robimy coś pod deską rozdzielczą, najlepiej jest wyjąć fotel kierowcy, ale uwaga na czujnik zapięcia pasów – problem opisany np. tu: http://986forum.com/forums/general-disc ... -seat.html
• Auta, które wymagają uruchomienia funkcjonalności tempomatu poprzez przeprogramowanie sterownika DME lepiej przeprogramować przed montażem okablowania.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 17.02.2016, 14:29 

Dołączył: 23.07.2015
Posty: 193
W związku z już istniejącym tematem chciałem podzielic się swoim doświadczeniem po instalacji dwóch opcji: komputer pokładowy + tempomat.

Model: 986 2.7 2004r
Rocznik auta jest bardzo istotny w przypadku dodawania opcji OBC / CC i właśnie 2002-2004 są rocznikami gdzie taki zabieg przeprowadza się najłatwiej i najmniej inwazyjnie.

Dla OBC i CC mamy dwie kategorie wiekowe:
OCB --- > (inny układ pinów w kostce licznika)
'97 - '00 i '01 - '04
CC --- >
'00 - '02 (trzeba przeprowadzić wiązkę do modułu Motronic) i '02 - '04 (instalacja w obrębie samej kierownicy)

Jest opcja instalacji CC w modelach 97-99 ale wiąże się to z wymianą pedału gazu.

Przed rozpoczęciem prac jedna rzecz na którą warto zwrócić uwagę.
-> OBC - komputer pokładowy, możemy zainstalować bez zdejmowania kierownicy (czyli bez zdejmowania / wymiany manetek - przełączników). Wystarczy sama manetka OBC którą dokręcamy do zainstalowanych przełączników.
-> CC - instalując tempomat trzeba wymienić cały układ przełączników / manetek, co wiąże się z demontażem poduszki powietrznej i kierownicy.

Przed przysąpieniem do prac, tak jak PAVO wspomniał, dobrze jest zapozać się z materiałem DIY na PelicanParts:

1. OBC: http://www.pelicanparts.com/techarticle ... pgrade.htm
2. CC: http://www.pelicanparts.com/techarticle ... ontrol.htm

Części dostępne są w Necie:
- 4 sztuki - przewód naprawczy VW: 000 979 010
- piny żeńskie VW: 000 979 009 (wedle uznania, lecz lepiej mieć na zapas).
- dwa luźne przewody (jeden masa, drugi do bezpiecznika)

- 996-613-219-10-EWC - 4 manetkowy przełącznik ‘pająk’. Uniwersalny dla ’97 - ’04 - wybór między satin black / mat black.

Do Was należy decyzja czy instalujecie manetki na oryginalnych kostkach Porsche, czy będziecie zarabiać własne. Ja wykorzystałem własną kostkę do OBC i oryginalną do CC.
Kabelki 000 979 010 przychodzą w jednym kolorze, dobrze jest zatem opisać przewody ‘co do czego’.

Całość w modelach 2002-2004 sprowadza się do prac przy kierownicy i Instrument Cluster (IC - licznik). Demontujemy IC, delikatnie i z uwagą.
!!! WAŻNE, uważajcie wyjmująć przełącznik świateł awaryjnych. Trzeba przytrzymać dwa plastikowe wąsy po obu stronach przełącznika i delikatnie wysunąć go za pomocą kombinerek!!!

Następnie demontaż kierownicy - pamiętajecie o akumulatorze i o tym aby oznaczyć wzajemne położenie kierownica / kolumna kierownicy. Najlepiej robić zdjęcia na każdym etapie prac aby:
- nie mieć kłopotu ze złożeniem wszystkiego,
- mieć fotostory na pamiątkę.
Druga rzecz na którą trzeba zwrócić uwagę to pierścień za kierownicą łączący poduszkę powietrzną i obsługujący powrót manetki kierunkowskazu.
Ma on dość delikatne plastikowe elementy poza tym jest w nim zwinięty przewód i dobrze byłoby aby się Wam nie rozpadł.

Okablowanie całości tak jak pod powyższymi linkami. Uwzględniająć inny kolor kostek w poszczególnych wersjach.
W modelu 2004 okablowanie OCB i CC sprowadza się do jednej kostki IC (licznika) - szarej znajdującej się najbliżej drzwi kierowcy.
Przy OBC trzeba pamiętać aby jeden z 5 przewodów podłączyć do masy.
Przy CC pamiętać należy że jeden z 4 przewodów idzie do bezpieczników.

To co może budzić wątpliwość to poprawne okablowanie kostki CC. Kolejność i kolorystyka przewodów:
CC connector pin 1 (niebieski) ---- Plug C on the Gauge Cluster (Grey) - pin #17
CC connector pin 2 (czarny) ---- Bezpiecznik B7
CC connector pin 3 (żółty) ---- Plug C on the Gauge Cluster (Grey) - pin #4
CC connector pin 4 (brązowy) ---- Plug C on the Gauge Cluster (Grey) - pin #1

Po zamontowaniu całości trzeba jeszcze zaprogramować opcje w sofcie.
Dla OCB w sekcji Instrument Cluster ustawiamy opcje „with OBC”
CC musimy aktywować w dwóch miejscach: Instrument Cluster i DME. Aktywacja tylko w jedym spowoduje pojawienie się diody CC tylko w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce.

Jeszcze jedna uwaga. Różne modele 986 mogą mieć różne wersje IC.
Z moich poszukiwań udało się uzyskać inforamcje na temat 3 rodzajów:
1. Pierwsza wersja ‘97 - ‘00
2. Non-dot matrix ‘01 - ‘04
3. Dot-matrix ‘03 - ‘04

Jeżeli wasz Box przyszedł fabrycznie z OBC i jest >= 2003 na 95% będzie miał wersję dot matrix. Wersja non-dot matrix również obsługuje OBC tylko w okrojony sposób.
Więcej szczegółów tu: http://986forum.com/forums/480836-post6.html
Zawsze jest możliwość przełożenia IC z 996...

Sukcesów życząc, pozdrawiam!


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 17.02.2016, 15:00 

Dołączył: 27.08.2013
Posty: 173
Dzięki za uzupełnienie wiedzy. Bardzo dobry opis!


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 18.02.2016, 1:33 

Dołączył: 23.07.2015
Posty: 193
Dzięki za inspirację :-)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 18.02.2016, 1:43 

Dołączył: 23.07.2015
Posty: 193
PAVO napisał(a):
A jeśli ktoś pyta po co w aucie sportowym tempomat: "dojazdówki". W tamtym roku byłem w Rumunii na Drodze Transfogarskiej, potem na Wysokogórskiej Trasie Alpejskiej Grossglockner - w sumie 6400km. W tym roku wybieram się na widokowe drogi Skandynawii.


Też mi to po głowie chodzi aby urzeczywistnić jakąś objazdówkę, ale ilekroć żona zagląda do bagażników 986, daje mi do zrozumienia wymownym spojrzeniem że to będzie bardzo trudne.

W sumie wśród projektów DIY jest taki z instalacją haka do przyczepy w Boxie... a ludzie się zastanawiają po co tempomat ;)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Ostatnie posty forum PCP








Przyklejone




English information
Ostatnie posty publicznego forum