W związku z już istniejącym tematem chciałem podzielic się swoim doświadczeniem po instalacji dwóch opcji: komputer pokładowy + tempomat.
Model: 986 2.7 2004r
Rocznik auta jest bardzo istotny w przypadku dodawania opcji OBC / CC i właśnie 2002-2004 są rocznikami gdzie taki zabieg przeprowadza się najłatwiej i najmniej inwazyjnie.
Dla OBC i CC mamy dwie kategorie wiekowe:
OCB --- > (inny układ pinów w kostce licznika)
'97 - '00 i '01 - '04
CC --- >
'00 - '02 (trzeba przeprowadzić wiązkę do modułu Motronic) i '02 - '04 (instalacja w obrębie samej kierownicy)
Jest opcja instalacji CC w modelach 97-99 ale wiąże się to z wymianą pedału gazu.
Przed rozpoczęciem prac jedna rzecz na którą warto zwrócić uwagę.
-> OBC - komputer pokładowy, możemy zainstalować bez zdejmowania kierownicy (czyli bez zdejmowania / wymiany manetek - przełączników). Wystarczy sama manetka OBC którą dokręcamy do zainstalowanych przełączników.
-> CC - instalując tempomat trzeba wymienić cały układ przełączników / manetek, co wiąże się z demontażem poduszki powietrznej i kierownicy.
Przed przysąpieniem do prac, tak jak PAVO wspomniał, dobrze jest zapozać się z materiałem DIY na PelicanParts:
1. OBC:
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... pgrade.htm2. CC:
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... ontrol.htm Części dostępne są w Necie:
- 4 sztuki - przewód naprawczy VW: 000 979 010
- piny żeńskie VW: 000 979 009 (wedle uznania, lecz lepiej mieć na zapas).
- dwa luźne przewody (jeden masa, drugi do bezpiecznika)
- 996-613-219-10-EWC - 4 manetkowy przełącznik ‘pająk’. Uniwersalny dla ’97 - ’04 - wybór między satin black / mat black.
Do Was należy decyzja czy instalujecie manetki na oryginalnych kostkach Porsche, czy będziecie zarabiać własne. Ja wykorzystałem własną kostkę do OBC i oryginalną do CC.
Kabelki 000 979 010 przychodzą w jednym kolorze, dobrze jest zatem opisać przewody ‘co do czego’.
Całość w modelach 2002-2004 sprowadza się do prac przy kierownicy i Instrument Cluster (IC - licznik). Demontujemy IC, delikatnie i z uwagą.
!!! WAŻNE, uważajcie wyjmująć przełącznik świateł awaryjnych. Trzeba przytrzymać dwa plastikowe wąsy po obu stronach przełącznika i delikatnie wysunąć go za pomocą kombinerek!!!
Następnie demontaż kierownicy - pamiętajecie o akumulatorze i o tym aby oznaczyć wzajemne położenie kierownica / kolumna kierownicy. Najlepiej robić zdjęcia na każdym etapie prac aby:
- nie mieć kłopotu ze złożeniem wszystkiego,
- mieć fotostory na pamiątkę.
Druga rzecz na którą trzeba zwrócić uwagę to pierścień za kierownicą łączący poduszkę powietrzną i obsługujący powrót manetki kierunkowskazu.
Ma on dość delikatne plastikowe elementy poza tym jest w nim zwinięty przewód i dobrze byłoby aby się Wam nie rozpadł.
Okablowanie całości tak jak pod powyższymi linkami. Uwzględniająć inny kolor kostek w poszczególnych wersjach.
W modelu 2004 okablowanie OCB i CC sprowadza się do jednej kostki IC (licznika) - szarej znajdującej się najbliżej drzwi kierowcy.
Przy OBC trzeba pamiętać aby jeden z 5 przewodów podłączyć do masy.
Przy CC pamiętać należy że jeden z 4 przewodów idzie do bezpieczników.
To co może budzić wątpliwość to poprawne okablowanie kostki CC. Kolejność i kolorystyka przewodów:
CC connector pin 1 (niebieski) ---- Plug C on the Gauge Cluster (Grey) - pin #17
CC connector pin 2 (czarny) ---- Bezpiecznik B7
CC connector pin 3 (żółty) ---- Plug C on the Gauge Cluster (Grey) - pin #4
CC connector pin 4 (brązowy) ---- Plug C on the Gauge Cluster (Grey) - pin #1
Po zamontowaniu całości trzeba jeszcze zaprogramować opcje w sofcie.
Dla OCB w sekcji Instrument Cluster ustawiamy opcje „with OBC”
CC musimy aktywować w dwóch miejscach: Instrument Cluster i DME. Aktywacja tylko w jedym spowoduje pojawienie się diody CC tylko w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce.
Jeszcze jedna uwaga. Różne modele 986 mogą mieć różne wersje IC.
Z moich poszukiwań udało się uzyskać inforamcje na temat 3 rodzajów:
1. Pierwsza wersja ‘97 - ‘00
2. Non-dot matrix ‘01 - ‘04
3. Dot-matrix ‘03 - ‘04
Jeżeli wasz Box przyszedł fabrycznie z OBC i jest >= 2003 na 95% będzie miał wersję dot matrix. Wersja non-dot matrix również obsługuje OBC tylko w okrojony sposób.
Więcej szczegółów tu:
http://986forum.com/forums/480836-post6.htmlZawsze jest możliwość przełożenia IC z 996...
Sukcesów życząc, pozdrawiam!