Start Strona klubowa Kalendarz imprez Sklep Porsche Polska
Nazwa użytkownika Hasło Zapamiętaj mnie Zarejestruj

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
Offline
 Tytuł: Analiza oleju
PostNapisane: 26.05.2017, 22:37 

Dołączył: 27.08.2013
Posty: 173
Kto / gdzie w Polsce wykonuje analizę oleju silnikowego?

Zmieniłem dzisiaj olej, zlewając próbkę do pojemnika. Chciałbym ją wysłać do analizy, ale nie wiem gdzie. W Stanach w każdym dużym mieście jest przynajmniej jeden ośrodek. Tutaj pracownikowi firmy handlującej głównie olejem musiałem tłumaczyć po co to chcę zrobić.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 26.05.2017, 23:07 
Członek Honorowy
Avatar użytkownika

Dołączył: 10.03.2007
Posty: 3926
Lokalizacja: Warszawa
Nr klubowicza: 029
A nam powiesz ?




_________________

były: 911 - T'73, S'77, SC'81, turbo look'84,
targa'88,
Boxster - 98
------------------
996 - 01


Góra
 Zobacz profil YIM  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 27.05.2017, 0:22 

Dołączył: 27.08.2013
Posty: 173
W zależności od zakresu, ale taka analiza powinna wykryć:

- Nawet śladowe ilości chłodziwa, świadczące o mikropęknięciach w bloku.
- Cząsteczki stałe nagaru, efektu spalania, sugerującego przecieki wokół pierścieni. Można też sprawdzać na podstawie pH oleju.
- Drobinki metali - i tutaj zaczyna się ciekawie, bo w zależności od rodzaju metalu można czasem określić która część silnika zużywa się bardziej niż przeciętnie, czyli może być źródłem przyszłych problemów. Inne metale mamy w tulei cylindra, inne w panewce, inne w łożyskach. Źródło zużycia można czasami dokładniej określić poddając drobinki dalszej analizie (kolor, kształt).
- Kawałki plastiku. O zgrozo! Może świadczyć o ścieraniu prowadnic łańcuchów, a u mnie w silniku M96 o psującej się osłonie łożyska wałka pośredniego. IMS!!!

Pozostaje pytanie: gdzie to u nas zrobić?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 27.05.2017, 7:54 

Dołączył: 11.05.2014
Posty: 1930
https://www.inig.pl/laboratoria-akredytowane


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 27.05.2017, 8:18 

Dołączył: 21.10.2012
Posty: 583
Wiesz, że mit o wadliwym IMS powstał w juesej??


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 27.05.2017, 9:18 

Dołączył: 6.10.2013
Posty: 802
Tak jak napisał tsubasa, Instytut Nafty i Gazu w KRK.
Ja zajmuję się zawodowo większymi silnikami i takie analizy robię na bieżąco, ale nie w Polsce, nie jest to tania zabawa [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH], to co piszesz jest prawdą, jednak abyś był pewien analizy takie wykonuje się okresowo i sprawdza trendy.
Punktowo, fakt, dowiesz się czy wszystko Ok, jednak za 6 miesięcy silnik może wybuchnąć i to nic nie da.
Wyślę Ci na maila wynik przykladowej analizy, ciekawe rzeczy wychodzą, np. Bor podwyższa wskaźnik lepkości ale jeśli masz płyn chłodniczy w oleju, ten sam Bor może spowodować jego zatarcie, trybologia się kłania.
Podziwiam za dociekliwość.


Wysłane z mojego SM-J710F przy użyciu Tapatalka


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 27.05.2017, 21:53 

Dołączył: 27.08.2013
Posty: 173
Skorzystałem z usług tej firmy. Tanio i miałem dzisiaj po drodze:
http://zmienolej.pl/pl/bazowa/3652-bada ... yjne-oleju

Dowiedziałem się, że wysyłają próbki gdzieś do Poznania.

Podzielę się wynikami za parę dni.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 1.06.2017, 9:56 

Dołączył: 27.08.2013
Posty: 173
Są wyniki. Przesłali jako PDF z dodatkowym opisem. Wartości liczbowe w wolnym czasie skonfrontuję z publikowanymi przez innych na Rennlist. Ważniejsze na pewno będzie porównanie przy kolejnych wymianach oleju.

Ich opis:
"Wedle analizy olej ma wszystko w normie [...] Są dwie rzeczy co do których mam obawy,

zawartość paliwa 2.2% co może być skutkiem jazdy na dosyć krótkich odcinkach.

Sprawa druga Lepkość w 100st. C
Lepkość kinematyczna w temperaturze 100 st.C min. 3,8 mm2/s do 12,5 - 16,3 max. mm2/s to są minimalne wart. u Pana jesto to juz poniżej więc olej już można powiedzieć spełnia faktycznie lepkość SAE 30 , jest to zapewne zasługa zawartości paliwa któa rozrzedza olej.

[...] myślę że graniczna wartość trwałości oleju to owe 13-15 000km. [...] Proponuję wymieniac olej co 10000km max.

Zużycie w normie."


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 1.06.2017, 10:57 

Dołączył: 26.09.2015
Posty: 543
Ciekawe badanie, chyba przy wymianie zachowam trochę starego oleju i również zbadam.

Dla porównania dobrze by było zbadać u kogoś kto wymienia co 30,000km...


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 1.06.2017, 11:26 

Dołączył: 16.12.2011
Posty: 825
A ten Twój olej, to co to było ? Po jakim przebiegu oleju robiłeś te badania i jaki masz profil jazdy ?

Edit - przebieg już doczytałem :P pozostałe pytania nadal aktualne :)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 3.06.2017, 13:42 

Dołączył: 27.08.2013
Posty: 173
TomRS napisał(a):
A ten Twój olej, to co to było ? Po jakim przebiegu oleju robiłeś te badania i jaki masz profil jazdy ?


Od trzech lat jeżdżę na Motul 8100 X-clean 5W40. Podobno dobry olej, aprobowany przez Porsche normą A40. Nie zamierzam wchodzić w religijną dyskusję, czy jest to najlepszy olej dla tego auta.

Samochodu używam sporadycznie po mieście, raz w miesiącu na weekendowy wypad na kręte drogi, przynajmniej raz w roku na jazdy doszkalające (np. na Tor Kielce) i w wakacje na jedną długą trasę (w 2016r Oslo, Sztokholm, Kopenhaga).


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 3.06.2017, 13:44 

Dołączył: 27.08.2013
Posty: 173
Jeszcze jedno.

Zachowałem filtr oleju i wczoraj zrobiłem mu sekcję zwłok. Czy powinienem się niepokoić ilością metalowych drobinek???

https://youtu.be/Tik82e0sXw4


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 3.06.2017, 19:55 

Dołączył: 16.12.2011
Posty: 825
PAVO napisał(a):
Jeszcze jedno.

Zachowałem filtr oleju i wczoraj zrobiłem mu sekcję zwłok. Czy powinienem się niepokoić ilością metalowych drobinek???

https://youtu.be/Tik82e0sXw4


Dobre pytanie, w sumie to oczekiwałbym braku takich drobinek metalu widocznych gołym okiem. Choć kiedy przypomnę sobie śruby spustowe oleju (mają wbudowany magnes) w motocyklach , to zawsze cos tam było przyklejone. Tylko, że w większości motocykli ten sam olej smaruje również skrzynię biegów, a tam o opiłki nietrudno. Ciekawa sprawa, musiałby się wypowiedzieć mechanik który takie rzeczy widuje na codzień.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 4.06.2017, 13:26 

Dołączył: 30.05.2016
Posty: 152
Dość spore te kawałki. Swieciles może latarka w olej który zlaleś? Nie odbijaly sie drobinki metalu?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 4.06.2017, 21:00 

Dołączył: 27.08.2013
Posty: 173
Driv3rrrr napisał(a):
Dość spore te kawałki. Swieciles może latarka w olej który zlaleś? Nie odbijaly sie drobinki metalu?


Niestety wszystko powędrowało prosto do zlewaka płynów eksploatacyjnych.

I jeszcze zapomniałem sprawdzić magnesem, czy drobinki przyciąga.

Zdjąć miskę olejową i sprawdzić dokładniej, czy jeździć?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 4.06.2017, 21:14 

Dołączył: 30.05.2016
Posty: 152
Osobiście bym zdjął


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 4.06.2017, 22:05 

Dołączył: 2.03.2016
Posty: 1038
Po to jest filtr oleju żeby takie kawałki zatrzymywać. Nie sądzę żeby było to coś ponad przeciętną.

Pozdrawiam,
Michał


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 4.06.2017, 22:06 
Avatar użytkownika

Dołączył: 8.07.2007
Posty: 5188
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Nr klubowicza: 193
Czasem zdarzają się takie filtry w autach. Nigdy tego nie łączyłem z późniejszym
remontem silnika. Więcej się trafia takich filtrów z kilkoma opiłkami niż
samych napraw silników, więc raczej jest to "norma". Oczywiście zdjęcie
miski oleju które w tym modelu jest proste zawsze jest dobrym pomysłem, ale
ja bym nie panikował.
Jak będziesz zdejmował miskę to warto wyczyścić połówki bloku z pozostałości
kleju uszczelniającego - jeden taki kawałek silikonu znalazłeś w filtrze.
No i oczywiście wyczyszczenie smoka oleju, tam też się mogą zbierać.

Dziękuje za podzielenie się wynikami analizy, bardzo pouczające.




_________________

924 '83 LM8U - Tor Poznań 2:04,992


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 10.07.2017, 11:01 

Dołączył: 29.03.2016
Posty: 9
Koniecznie trzeba wyczyścić dokładnie silnik. jak kupowałem olej, to grati dostałem jetchem, i dobrze czyści. No i na przyszłość to postaw na dobry olej, żeby nie mieć problemów. u siebie leję rockoil, a wcześniej miałem motula


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 25.04.2018, 0:10 

Dołączył: 27.08.2013
Posty: 173
Dla formalności uzupełniam o wynik z tegorocznej analizy. Olej ten sam (Motul 8100 X-Clean 5W-40). Brak zastrzeżeń.

Załącznik:
olej2018.jpg


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Ostatnie posty forum PCP








Przyklejone




English information
Ostatnie posty publicznego forum