Autor |
Wiadomość |
PAVO
|
Napisane: 26.05.2017, 22:37 |
|
Dołączył: 27.08.2013 Posty: 173
|
Kto / gdzie w Polsce wykonuje analizę oleju silnikowego?
Zmieniłem dzisiaj olej, zlewając próbkę do pojemnika. Chciałbym ją wysłać do analizy, ale nie wiem gdzie. W Stanach w każdym dużym mieście jest przynajmniej jeden ośrodek. Tutaj pracownikowi firmy handlującej głównie olejem musiałem tłumaczyć po co to chcę zrobić.
|
|
Góra |
|
pdmobil
|
Napisane: 26.05.2017, 23:07 |
|
Członek Honorowy |
|
Dołączył: 10.03.2007 Posty: 3926 Lokalizacja: Warszawa
Nr klubowicza: 029
|
A nam powiesz ?
_________________
były: 911 - T'73, S'77, SC'81, turbo look'84, targa'88, Boxster - 98 ------------------ 996 - 01
|
|
Góra |
|
PAVO
|
Napisane: 27.05.2017, 0:22 |
|
Dołączył: 27.08.2013 Posty: 173
|
W zależności od zakresu, ale taka analiza powinna wykryć:
- Nawet śladowe ilości chłodziwa, świadczące o mikropęknięciach w bloku. - Cząsteczki stałe nagaru, efektu spalania, sugerującego przecieki wokół pierścieni. Można też sprawdzać na podstawie pH oleju. - Drobinki metali - i tutaj zaczyna się ciekawie, bo w zależności od rodzaju metalu można czasem określić która część silnika zużywa się bardziej niż przeciętnie, czyli może być źródłem przyszłych problemów. Inne metale mamy w tulei cylindra, inne w panewce, inne w łożyskach. Źródło zużycia można czasami dokładniej określić poddając drobinki dalszej analizie (kolor, kształt). - Kawałki plastiku. O zgrozo! Może świadczyć o ścieraniu prowadnic łańcuchów, a u mnie w silniku M96 o psującej się osłonie łożyska wałka pośredniego. IMS!!!
Pozostaje pytanie: gdzie to u nas zrobić?
|
|
Góra |
|
tsubasa
|
Napisane: 27.05.2017, 7:54 |
|
Dołączył: 11.05.2014 Posty: 1930
|
|
Góra |
|
arczimi
|
Napisane: 27.05.2017, 8:18 |
|
Dołączył: 21.10.2012 Posty: 583
|
Wiesz, że mit o wadliwym IMS powstał w juesej??
|
|
Góra |
|
Kubuś72
|
Napisane: 27.05.2017, 9:18 |
|
Dołączył: 6.10.2013 Posty: 802
|
Tak jak napisał tsubasa, Instytut Nafty i Gazu w KRK. Ja zajmuję się zawodowo większymi silnikami i takie analizy robię na bieżąco, ale nie w Polsce, nie jest to tania zabawa [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH], to co piszesz jest prawdą, jednak abyś był pewien analizy takie wykonuje się okresowo i sprawdza trendy. Punktowo, fakt, dowiesz się czy wszystko Ok, jednak za 6 miesięcy silnik może wybuchnąć i to nic nie da. Wyślę Ci na maila wynik przykladowej analizy, ciekawe rzeczy wychodzą, np. Bor podwyższa wskaźnik lepkości ale jeśli masz płyn chłodniczy w oleju, ten sam Bor może spowodować jego zatarcie, trybologia się kłania. Podziwiam za dociekliwość.
Wysłane z mojego SM-J710F przy użyciu Tapatalka
|
|
Góra |
|
PAVO
|
Napisane: 27.05.2017, 21:53 |
|
Dołączył: 27.08.2013 Posty: 173
|
|
Góra |
|
PAVO
|
Napisane: 1.06.2017, 9:56 |
|
Dołączył: 27.08.2013 Posty: 173
|
Są wyniki. Przesłali jako PDF z dodatkowym opisem. Wartości liczbowe w wolnym czasie skonfrontuję z publikowanymi przez innych na Rennlist. Ważniejsze na pewno będzie porównanie przy kolejnych wymianach oleju.
Ich opis: "Wedle analizy olej ma wszystko w normie [...] Są dwie rzeczy co do których mam obawy,
zawartość paliwa 2.2% co może być skutkiem jazdy na dosyć krótkich odcinkach.
Sprawa druga Lepkość w 100st. C Lepkość kinematyczna w temperaturze 100 st.C min. 3,8 mm2/s do 12,5 - 16,3 max. mm2/s to są minimalne wart. u Pana jesto to juz poniżej więc olej już można powiedzieć spełnia faktycznie lepkość SAE 30 , jest to zapewne zasługa zawartości paliwa któa rozrzedza olej.
[...] myślę że graniczna wartość trwałości oleju to owe 13-15 000km. [...] Proponuję wymieniac olej co 10000km max.
Zużycie w normie."
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
|
|
Góra |
|
hubi_pl
|
Napisane: 1.06.2017, 10:57 |
|
Dołączył: 26.09.2015 Posty: 543
|
Ciekawe badanie, chyba przy wymianie zachowam trochę starego oleju i również zbadam.
Dla porównania dobrze by było zbadać u kogoś kto wymienia co 30,000km...
|
|
Góra |
|
TomRS
|
Napisane: 1.06.2017, 11:26 |
|
Dołączył: 16.12.2011 Posty: 825
|
A ten Twój olej, to co to było ? Po jakim przebiegu oleju robiłeś te badania i jaki masz profil jazdy ? Edit - przebieg już doczytałem pozostałe pytania nadal aktualne
|
|
Góra |
|
PAVO
|
Napisane: 3.06.2017, 13:42 |
|
Dołączył: 27.08.2013 Posty: 173
|
TomRS napisał(a): A ten Twój olej, to co to było ? Po jakim przebiegu oleju robiłeś te badania i jaki masz profil jazdy ? Od trzech lat jeżdżę na Motul 8100 X-clean 5W40. Podobno dobry olej, aprobowany przez Porsche normą A40. Nie zamierzam wchodzić w religijną dyskusję, czy jest to najlepszy olej dla tego auta. Samochodu używam sporadycznie po mieście, raz w miesiącu na weekendowy wypad na kręte drogi, przynajmniej raz w roku na jazdy doszkalające (np. na Tor Kielce) i w wakacje na jedną długą trasę (w 2016r Oslo, Sztokholm, Kopenhaga).
|
|
Góra |
|
PAVO
|
Napisane: 3.06.2017, 13:44 |
|
Dołączył: 27.08.2013 Posty: 173
|
Jeszcze jedno. Zachowałem filtr oleju i wczoraj zrobiłem mu sekcję zwłok. Czy powinienem się niepokoić ilością metalowych drobinek??? https://youtu.be/Tik82e0sXw4
|
|
Góra |
|
TomRS
|
Napisane: 3.06.2017, 19:55 |
|
Dołączył: 16.12.2011 Posty: 825
|
PAVO napisał(a): Jeszcze jedno. Zachowałem filtr oleju i wczoraj zrobiłem mu sekcję zwłok. Czy powinienem się niepokoić ilością metalowych drobinek??? https://youtu.be/Tik82e0sXw4Dobre pytanie, w sumie to oczekiwałbym braku takich drobinek metalu widocznych gołym okiem. Choć kiedy przypomnę sobie śruby spustowe oleju (mają wbudowany magnes) w motocyklach , to zawsze cos tam było przyklejone. Tylko, że w większości motocykli ten sam olej smaruje również skrzynię biegów, a tam o opiłki nietrudno. Ciekawa sprawa, musiałby się wypowiedzieć mechanik który takie rzeczy widuje na codzień.
|
|
Góra |
|
Driv3rrrr
|
Napisane: 4.06.2017, 13:26 |
|
Dołączył: 30.05.2016 Posty: 152
|
Dość spore te kawałki. Swieciles może latarka w olej który zlaleś? Nie odbijaly sie drobinki metalu?
|
|
Góra |
|
PAVO
|
Napisane: 4.06.2017, 21:00 |
|
Dołączył: 27.08.2013 Posty: 173
|
Driv3rrrr napisał(a): Dość spore te kawałki. Swieciles może latarka w olej który zlaleś? Nie odbijaly sie drobinki metalu? Niestety wszystko powędrowało prosto do zlewaka płynów eksploatacyjnych. I jeszcze zapomniałem sprawdzić magnesem, czy drobinki przyciąga. Zdjąć miskę olejową i sprawdzić dokładniej, czy jeździć?
|
|
Góra |
|
Driv3rrrr
|
Napisane: 4.06.2017, 21:14 |
|
Dołączył: 30.05.2016 Posty: 152
|
|
Góra |
|
Mic182
|
Napisane: 4.06.2017, 22:05 |
|
Dołączył: 2.03.2016 Posty: 1038
|
Po to jest filtr oleju żeby takie kawałki zatrzymywać. Nie sądzę żeby było to coś ponad przeciętną.
Pozdrawiam, Michał
|
|
Góra |
|
Qbak
|
Napisane: 4.06.2017, 22:06 |
|
Dołączył: 8.07.2007 Posty: 5188 Lokalizacja: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Nr klubowicza: 193
|
Czasem zdarzają się takie filtry w autach. Nigdy tego nie łączyłem z późniejszym remontem silnika. Więcej się trafia takich filtrów z kilkoma opiłkami niż samych napraw silników, więc raczej jest to "norma". Oczywiście zdjęcie miski oleju które w tym modelu jest proste zawsze jest dobrym pomysłem, ale ja bym nie panikował. Jak będziesz zdejmował miskę to warto wyczyścić połówki bloku z pozostałości kleju uszczelniającego - jeden taki kawałek silikonu znalazłeś w filtrze. No i oczywiście wyczyszczenie smoka oleju, tam też się mogą zbierać.
Dziękuje za podzielenie się wynikami analizy, bardzo pouczające.
_________________ 924 '83 LM8U - Tor Poznań 2:04,992
|
|
Góra |
|
dominator
|
Napisane: 10.07.2017, 11:01 |
|
Dołączył: 29.03.2016 Posty: 9
|
Koniecznie trzeba wyczyścić dokładnie silnik. jak kupowałem olej, to grati dostałem jetchem, i dobrze czyści. No i na przyszłość to postaw na dobry olej, żeby nie mieć problemów. u siebie leję rockoil, a wcześniej miałem motula
|
|
Góra |
|
PAVO
|
Napisane: 25.04.2018, 0:10 |
|
Dołączył: 27.08.2013 Posty: 173
|
Dla formalności uzupełniam o wynik z tegorocznej analizy. Olej ten sam (Motul 8100 X-Clean 5W-40). Brak zastrzeżeń. Załącznik: olej2018.jpg
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
|
|
Góra |
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|
Ostatnie posty forum PCP
Przyklejone
English information
Ostatnie posty publicznego forum
|