Start Strona klubowa Kalendarz imprez Sklep Porsche Polska
Username Password Log me on automatically each visit Register

All times are UTC + 1 hour [ DST ]





Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
Offline
PostPosted: 22.11.2021, 13:31 

Joined: 16.09.2020
Posts: 19
Cześć

W Porsche Cayenne z zawieszeniem pneumatycznym można ustawić wysokość samochodu oraz tryb jazdy wygodny, normalny i sport.

Czy ustawienia wysokości: normalna i autostradowa mogą mieć wpływ na komfort jazdy?

Na przykład, jeżeli taki zwykły rower ma mniejsze ciśnienie powietrza w kołach, to opony lepiej tłumią nierówności. Nie wiem, ale wydaje mi się, że regulacja wysokości może wpływać na ciśnienie powietrza w amortyzatorach: gdy amortyzator się zwęża ciśnienie rośnie (siła=ciśnienie*powierzchnia).

W niektórych samochodach, amortyzator się zwęża gdy auto jest podnoszone. Wymaga to większego ciśnienia w amortyzatorze, żeby utrzymać ten sam ciężar auta. Większe ciśnienie sprawia, że samochód traci nieco na komforcie.

W niektórych samochodach, stosuje się dodatkowy zbiornik wyrównawczy przy amortyzatorze, po to, żeby zwiększyć objętość powietrza w amortyzatorze. Im większa objętość powietrza, tym łagodniejsza jest charakterystyka pracy amortyzatora: mniejsza zmiana ciśnienia przy tej samej zmianie wysokości.

Wydaje mi się, że regulacja sport, normal, komfort wpływa na szybkość tłumienia.

Podnosząc i opuszczając Cayenne być może zmienia się powierzchnia amortyzatora i jego pojemność, co może mieć wpływ na komfort jazdy.

Chciałbym zapytać o wasze odczucia, czy Cayenne jest mniej lub bardziej komfortowa na wysokości normalnej czy autostradowej?

Pozdrawiam


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 22.11.2021, 17:03 
User avatar

Joined: 8.03.2007
Posts: 1595
Location: Kraków
Club number: 078
Moje odczucia są takie że tryb komfort przy wysokości standardowej jest bardziej "komfortowy" niż przy autostradowej.




_________________

Piotrek
944 '86 3.0 wydmucha
996.2 C4 cabrio '02
997 TT '06
Cayenne Diesel S '14
Macan GTS '16

ex: 944 S2 '89


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 22.11.2021, 18:05 

Joined: 8.01.2019
Posts: 183
Podzielam zdanie piterson,
wskazuje zresztą na to fakt, że jeśli ustawimy auto w tryb normal(Chrono),
to o ile nie wymusi tego wysoka prędkość to auto będzie w pozycji
"średnia/normalna" (pneumatyka) a nie "niska".


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 24.11.2021, 20:39 

Joined: 10.03.2007
Posts: 388
Location: Konstancin
Club number: 111
Antek,
w zależności od generacji Cayenne jest więcej lub mniej kombinacji, ale generalnie wszystko sprowadza się do jednego: praw fizyki Pan nie zmienisz...
I tego pilnuje fabryka: wybierzesz wyższy prześwit, a będziesz jechał szybko - samochód się obniży; wybierzesz komfort, a będziesz poganiał samochód - ten się usztywni. Wszystko niezależnie od Ciebie. Wszystko, aby zachować maksimum stabilności na drodze.


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 19.12.2021, 0:52 

Joined: 29.07.2012
Posts: 21
Poniżej wklejam link (na przykładzie Audi). Dla cierpliwych, jest wyjaśnione w jaki sposób układ reguluje wysokość/twardość (komfort).

http://www.audiklub.org/forum/viewtopic ... 8&t=75011L

Polecam przeczytać całość, jednak dla leniwych, znów cytat:

"Otóż amortyzator ma specjalną konstrukcję - posiada zawory PDC - umożliwiającą adaptację sztywności i tłumienia. Skutkiem tego jest miękkie zawieszenie na wysokich poziomach, a twarde na 1.
Ponadto miech ma swój udział w tym procesie. Jest on zbudowany w ten sposób, aby mógł zmieniać swoją objętość w zależności od poziomu, jaki wybierzemy. Jego ścianki rolują się, gdy auto się opuszcza, i rozwijają gdy podnosi. W wyniku tego działania, po napompowaniu miecha (w celu podniesienia samochodu) zwiększy się też jego objętość, czyli ciśnienie w nim nie wzrośnie tak drastycznie, żeby bardzo utwardzić zawieszenie. Działa to też w drugą stronę, czyli po spuszczaniu ciśnienia przez sterownik, miech roluje się i zmniejsza swoją objętość, w wyniku czego auto nie kanapowieje"

Przeczytajcie jednak całość, z szacunku dla osoby, której chciało sie to stworzyć :thumbup:

Jednocześnie w całym artykule opisany jest problem utraty wysokości zawieszenia tzw "kucanie" samochodu po dłuższym postoju, czy zmianie temperatury.


Top
 Profile  
Reply with quote  
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Jump to:  
Ostatnie posty forum klubowego








Przyklejone




English information
Ostatnie posty forum PCP