tunix napisał(a):
porsche-fanatic napisał(a):
Z tego co się orientuję, teraz można maksymalnie 300 tys wrzucić w koszty.
Należy wziąć leasing na 24 mies., odliczamy max 150 netto, potem przenosimy samochód na firmę i amortyzujemy przez 2 lata (stawka 40% jako drugi właściciel) wliczając w koszty kolejne 150 tys.
VAT oczywiście 50% lub 100% jak do tej pory.
No nie jest tak różowo. Możesz odliczyć taką część rat leasingowych jaka wynika z proporcji 150 tys. do ceny zakupu. I to rodzi problem przy sprzedaży auta. Powiedzmy, że kupuję auto za 450k, które leasinguje przez 3 lata z wykupem 1%. Auto na koniec rynkowo warte będzie powiedzmy 300k. 150/450=1/3 więc w koszty wrzucam 1/3 rat leasingowych. Czyli przez 3 lata mam 150k kosztów. Potem wykupuję auto za 1%=4.5K, sprzedaję za 300k i mam 295.5K dochodu do opodatkowania. Czyli podatkowo jestem w plecy.
Próbowałem to liczyć na kilka sposobów i wychodzi mi, że albo trzeba auto trzymać długo, aż jego wartość rynkowa spadnie i przychód ze sprzedaży będzie niewielki albo wybrać leasing taki w którym wykup oscyluje wokół wartości rynkowej auta. Wtedy jednak raty będą niskie więc koszt leasingu wysoki i pewnie pochłonie niewielkie korzyści podatkowe. Ja nie widzę jak to ustawić na 2-3 lata żeby to miało sens.
Pamiętaj, że przy leasingu możesz dokonać wpłaty własnej do 40% wartości.
Minimalna długość leasingu to 24 miesiące.
A więc zakładając samochód za 500k netto:
wpłata 150k, potem minimalne raty i wykup za 300k.
Następnie przyspieszona amortyzacja 40% przez kolejne 30 miesięcy (ale tylko do 20k euro)...
można pokombinować ale takiego eldorado jak było, już nie będzie
