Jak w temacie, niektórzy mogli go zobaczyć na ostatnim zlocie na Torze Poznań
wym 90x70 akryl na płótnie
Cena do uzgodnienia , kontakt na prv
ADAC 1000km Nürburgring
19 Maj 1968
--------------------------------------------------------------------
W czasie kiedy nasi południowi sąsiedzi realizowali reformy „Praskiej Wiosny”, Porsche wprowadzało własną rewolucje w wyścigowych mistrzostwach świata firm. Pod koniec lat 60 kierownictwo działu rozwojowego i wyścigowego objął wnuk prof. Porsche – Ferdynand Piëch. Jego ambicją była zmiana wizerunku Porsche ze zwycięzcy klasowego na zwycięzcę w klasyfikacji generalnej. Pozwalała na to najlepsza w dotychczasowej historii firmy kondycja finansowa.
Jeszcze przed rozpoczęciem sezonu 1968 w klasyfikacji wyścigowych mistrzostw świata firm, Porsche zanotowało wspaniałe zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo dzięki fantastycznej jeździe Vica Elforda w Porsche 911. Nota bene do rajdu startował z Polski.
W pierwszych wyścigach sezonu 24h Daytona i 12h Sebring Porsche wystawiło modele 907 z 8 cylindrowym boxerem o pojemności 2.2 litra, w obu wyścigach zanotowano zwycięstwa. Warto zaznaczyć, że konkurencja nie była słaba, główne zagrożenie płynęło ze strony kierowanego przez Johna Wyera teamu Gulf-Ford z pogromcami Ferrari Fordami GT-40.
Chcąc w pełni wykorzystać możliwości przepisów Piëch szykował nowy samochód bazujący na modelu 907 ale wyposażony w nowy silnik o maksymalnej dozwolonej pojemności dla prototypów, czyli 3 litrów. Nowy model o oznaczeniu 908 zadebiutował na torze Monza jednak borykał się jeszcze z problemami okresu ząbkowania, z których największym były wibracje silnika. Z tego względu na sukces 908 przyszło jeszcze poczekać.
Następnym wyścigiem sezonu był sycylijski klasyk Targa Florio. Ze względu na rangę tej imprezy i problemy z nowym modelem zadecydowano o wystawieniu modelu 907. Dramatyczny przebieg wyścigu okazał się jednym z najwspanialszych sukcesów w historii firmy. Vic Elford został sparowany z legendą trasy Madonie Umberto Magliolim, który w 1956 zwyciężył w klasyfikacji generalnej startując na Porsche 550 Spyder. Na pierwszym okrążeniu Elford natrafił na szereg problemów z ogumieniem i kołami, tym samym do drugiego okrążenia ruszył z około 16 minutową stratą do prowadzącego, jednak dzięki fenomenalnej jeździe przez 8 z 11 okrążeń zdołał wygrać wyścig z ponad trzyminutową przewagą.
Silnik zaprojektowany przez legendę Porsche Hansa Mezgera powoli poprawiał swoją niezawodność. Tym samym do kolejnej eliminacji mistrzostw, rozgrywanych na legendarnym Nürburgringu ponownie wystawiono model 908. Jo Siffert został sparowany z Vic’iem Elfordem do tego wyścigu. W treningach i kwalifikacjach ciągle jeszcze występowały problemy i samochód porsche z numerem 2 startowało z odległej, 27 pozycji. Sam wyścig był już zupełnie inny niż kwalifikacje i praz Elford/Siffert pewnie przedarła się na prowadzenie i wygrała wyścig, było to pierwsze z wielu zwycięstw modelu 908.
--------
Porsche 908 było odpowiedzią na przepisy CSI dotyczące kategorii prototypów. Podstawowe założenia ograniczały pojemność silnika do 3 litrów, na co Porsche odpowiedziało zaprojektowanym przez Mezgera 8 cylindrowym boxerem, który w pierwszej odsłonie generował 335 KM przy 8,500 obr/min. Innym ograniczeniem na sezon 1968 była minimalna masa pojazdu określona na 650 kg.