Start Strona klubowa Kalendarz imprez Sklep Porsche Polska
Nazwa użytkownika Hasło Zapamiętaj mnie Zarejestruj

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
Offline
PostNapisane: 24.11.2024, 17:33 
Avatar użytkownika

Dołączył: 15.02.2022
Posty: 97
Lokalizacja: Gdańsk
Nr klubowicza: 737
Kochani,
jako pierwsza polska ekipa, która zbudowała w sumie trzy Porsche do rajdu Dakar, jedyna startująca po raz kolejny w Dakarze oraz po prostu ludzie kochający rajdy, rajdy pustynne i klasyczne Porsche, postaramy się Wam przybliżyć kulisy tego rajdu.
Będzie trochę historii, trochę techniki, kilka ciekawostek oraz bieżąca akcja z Dakaru 2025.

Zaczniemy małym wprowadzeniem. Kilka faktów z historii.
- Rajd Paryż - Dakar (aktualnie Dakar) to największy i najdłuższy terenowy, pustynny rajd na świecie. Trasa liczy od około 7 do 12 tyś km. Rajd odbywał się w Afryce, Ameryce Południowej, a od kilku lat rozgrywany jest w Arabii Saudyjskiej.
- Pierwsza edycja rajdu Paryż - Dakar miała miejsce w 1979 roku (start 24 grudnia 1978 z placu Trocadero w Paryżu, meta w Dakarze w Senegalu).
- Podczas trzeciej edycji (1981 rok) wystartowały - dwie sztuki 911 (numery startowe 131, 132) oraz dwa 924 2,0 N/A (129 i 130).
Oba 924 były przygotowane przez francuskiego dealera Porsche firmę Sonauto. Prace przy aucie wspomagane były przez inżynierów Porsche, którzy przekazali swoje doświadczenia z rajdu Safari w Kenii, gdzie wcześniej startowały 924 i 911.
Żadne z aut nie dojechało do mety. 924 wycofały się po trzecim etapie. Do roku 2024 nie wróciły na trasy Dakaru.
Obie 911 ujechały jeszcze kilka etapów ale także skończyły się. Do tego wątku jeszcze wrócimy.
- w 1982 i 1983 nie wystartowało żadne Porsche
- w 1984 wystartowały dwa 911 (953, auto z napędem 4x4) z numerami 176 i 177. Rene Metge ukończył rajd na 1 miejscu, Jackie Ickx na 6. Był to team fabryczny z pełnym wsparciem producenta.
- w 1985 wystartowały trzy Porsche 959 jako team fabryczny (numery 185, 186, 187) oraz jedno 911 (numer 176). Żaden z samochodów nie ukończył rajdu.
- w 1986 wystartowały trzy 959 jako team fabryczny, ukończyły na 1, 2 i 6 miejscu.

To w sumie chyba koniec startów Porsche w rajdzie Paryż - Dakar, a później Dakar.
Według mojej wiedzy do 2021 (pierwsza edycja Dakar Classic) Porsche nie wróciły na ten pustynny rajd.
Były nawet polskie próby przygotowania Porsche Cayenne do startu w klasie T2 ale finalnie auta nie wystartowały.

W 2021 odbyła się pierwsza edycja Dakar Classic.
Od tej pory, co roku pojawiają się konstrukcje oparte na bazie Porsche 911 i 924.
Podczas ostatniej edycji 2024 na starcie można było zobaczyć dwie repliki 959, 911 oraz trzy sztuki 924.
Jedno z 924 przygotowanych przez belgijski team nie ukończyło rajdu, dwa 924 zbudowane przez nas ukończyły Dakar jako pierwsze w historii, zajmując 43 pozycję Staniszewski/Postawka oraz 54 pozycję Zoll/Zoll.

W tym roku wystartujemy drugą generacją 924 zbudowaną w oparciu o doświadczenia z ostatniego startu.
Jedziemy jako NRF DEXT P-Rally Team, w składzie Tomek Staniszewski/Staszek Postawka i Maks Staniszewski/Andrzej Sablewski (team serwisowy, Land Rover Defender) oraz Hubert Kowalewski (media).
Samochód jest bardzo zaawansowaną konstrukcją, został zbudowany w oparciu o regulamin techniczny rajdu Dakar Classic.
Przybliżymy Wam techniczne aspekty tego auta.

Aktualnie samochody są w trakcie transportu do Barcelony, gdzie w najbliższy czwartek mamy badania techniczne.
Start Dakaru 2025 - 3 stycznia.
Grudzień jawi się u nas spokojniej, do ostatnich chwil byliśmy zajęci budową i testowaniem aut, dlatego teraz postaramy się przybliżyć kulisy Dakaru, a od dnia startu będziemy informowali Was na bieżąco, jak postępy na rajdzie.

Jeżeli macie pytania to śmiało, postaram się odpowiedzieć.

Maks & Tomek Staniszewski


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 24.11.2024, 17:49 
Avatar użytkownika

Dołączył: 8.07.2007
Posty: 5201
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Nr klubowicza: 193
Gratulacje świetnego projektu i powodzenia w starcie :D Będziemy obserwować Wasze postępy.


Ja się zastanawiam jaką macie temp w dolocie. Zakładam, że nie dało się puścić inaczej przewodu niż nad kol wydechowym.




_________________

924 '83 LM8U - Tor Poznań 2:04,992


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 24.11.2024, 18:43 
Avatar użytkownika

Dołączył: 15.02.2022
Posty: 97
Lokalizacja: Gdańsk
Nr klubowicza: 737
Qbak napisał(a):
Gratulacje świetnego projektu i powodzenia w starcie :D Będziemy obserwować Wasze postępy.


Ja się zastanawiam jaką macie temp w dolocie. Zakładam, że nie dało się puścić inaczej przewodu niż nad kol wydechowym.


Dzięki!
Niestety nie dało się inaczej. Zależy nam na możliwie dużym filtrze powietrza, codzienne odcinki sięgają 600 - 700 km więc w tych warunkach jazdy w kurzu, wielkość filtra ma ogromne znaczenie.
Dolot nie jest jakoś specjalnie rozgrzany, kolektor jest owinięty.
Obudowa filtra nie mieści się pod maską.
Stąd takie rozwiązanie.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 9.12.2024, 16:19 
Avatar użytkownika

Dołączył: 15.02.2022
Posty: 97
Lokalizacja: Gdańsk
Nr klubowicza: 737
Kontynuując temat Dakaru.

Czym jest Dakar Classic?
Dakar Classic rozgrywany jest w trakcie „normalnego” Dakaru. To nie jest osobny rajd tylko raczej osobna klasa, rozgrywana w cyklu rajdu na regularność. To także jedyny taki rajd na świecie, terenowy maraton na regularność, a do tego dla aut klasycznych.
Trasy Dakaru i Dakaru Classic są bardzo podobne bo całość odbywa się na tym samym terenie. Niekiedy się krzyżują, przecinają lub mają wspólne starty/mety.
Każdy etap Dakaru, a jest ich 13 plus prolog, czyli w sumie 14 dni jazdy na dystansie 7 800 km, składa się z kilku punktowanych elementów.
Jest dojazdówka z campu, jeden, dwa lub trzy odcinki na regularność, o długości od ca. 40 do ca. 140 km każdy.
Prędkości średnie to od 30 do 120 km/h przy czym maksymalna prędkość nie może przekroczyć 140 km/h.
Jest odcinek nawigacyjny, gdzie oceniana jest sprawność i dokładność w samej nawigacji, oraz dune test czyli punktowany przejazd przez wysokie wydmy.

Czym można wystartować w Dakarze Classic?
Można wystartować każdym pojazdem jaki startował w Dakarze od 1979 do 2004.
Zatem jeśli chodzi o samo Porsche to mamy do wyboru 924, 911, 953 i 959 lub ich kopie, nawiązania do tych modeli etc. bo tylko takie auta w Dakarze startowały.
Samochód musi spełniać zasady regulaminu technicznego, dość okrojonego w swoim kształcie oraz zasady bezpieczeństwa, które wyznaczają standardy FIA dotyczące klatki bezpieczeństwa, systemu gaśniczego, homologowanych foteli, pasów, odzieży rajdowej i kilku detali decydujących o bezpieczeństwie.

Jak się przygotować do Classica?
Budowa samochodu trwa około roku. Wypada go jeszcze potestować w terenie. Wyjazd w teren weryfikuje wszystkie słabe strony, niedoróbki i niedoskonałości. Jeżeli na asfalcie, nawet przy dużych przeciążeniach wszystko jest OK to po zjechaniu na drogi szutrowe, leśne czy poligonowe dukty, okazuje się, że mamy kilka tematów do poprawy.
Pamiętajmy o tym, że w road booku nie ma typowego opisu rajdowego i informacja, że mamy do przejechania 20 km ze średnią prędkością 110 km/h nie znaczy, że przez 20 km będzie droga jak stół. To załoga decyduje, w którym momencie przy braku widoczności zwalnia lub nie. Za każdym zakrętem może być coś, co auto ze sztywnymi mostami przejedzie, a nasz osobowo-sportowy Porsche zostaje wybity w powietrze lub dobija do gleby z impetem. To w końcu rajd terenowy, przez pustynię.

To największy moim zdaniem czelendż. Startujemy autami nigdy nie projektowanymi do szybkiej jazdy w terenie.
Mają swoją przewagę - niska masa własna ale mają ogromny minus - delikatność konstrukcji i napęd tylko na tył.

W następnym odcinku.
Modyfikacje w naszym aucie.


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 2.01.2025, 21:41 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 10.09.2009
Posty: 5048
Lokalizacja: Warszawa/Poznań
Nr klubowicza: 281
Kochani

Od dzisiaj będę przekazywać tutaj informacje od załogi prosto z Dakaru.
Poniżej pierwsza notka :-)

„NRF DEXT P-RALLY TEAM gotowy do startu w Dakar Classic 2025

02.01.2025, Bisha, Arabia Saudyjska

Już jutro, 3 stycznia, startuje 47. edycja Rajdu Dakar i 5. edycja Rajdu Dakar Classic, a NRF DEXT P-RALLY TEAM jest gotowy, by zmierzyć się z wyzwaniami pustyni. Po intensywnych przygotowaniach i serii udanych testów Tomek Staniszewski i Stanisław Postawka przystąpią do rywalizacji w kategorii Dakar Classic za kierownicą Porsche 924.

:angry4: „Samochód prowadzi się o wiele lepiej niż zeszłoroczny egzemplarz, a ostatnie testy zakończyliśmy bez najmniejszych awarii. Jesteśmy w pełni przygotowani do walki” – podkreśla Tomek Staniszewski.

Trasa tegorocznego rajdu liczy 7 246 km, z czego aż 4 033 km stanowią odcinki specjalne. Pierwszy etap zapowiada się jako idealna okazja do złapania rytmu i znalezienia odpowiedniego tempa. Zespół NRF DEXT P-RALLY TEAM podchodzi do rywalizacji z optymizmem, ale zachowuje czujność.

„Esencją Dakaru jest ściganie – to nas motywuje. Jesteśmy optymistyczni i gotowi na każdy scenariusz” – dodaje Stanisław Postawka.

Dla zespołu ostatnie dni upłynęły to dopinaniu ostatnich formalności. Po długiej podróży załoga mogła finalnie przygotować rajdówkę i wczuć się w rajdowy klimat. Dzień testów zaliczamy do udanych, ponad 25 kilometrów saudyjskich bezdroży pozwoliło dopasować ustawienia rajdówki i wejść w rytm kierowcy i pilotowi.

Prolog rajdu wystartuje już jutro. Na załogi czeka wymagający początek zmagań, który będzie wprowadzeniem do dalszej rywalizacji na pustynnych trasach. NRF DEXT P-RALLY TEAM skupia się na osiągnięciu stabilnego tempa i uniknięciu błędów nawigacyjnych.

„Czujemy się gotowi, by zmierzyć się z wyzwaniami pustyni. Nasze Porsche 924 jest w świetnej formie, a my jesteśmy gotowi, by pokazać, na co nas stać” – podsumowuje Tomek Staniszewski.

Materiały do pobrania, w tym zdjęcia i mapę trasy, znajdziecie tutaj: https://drive.google.com/drive/folders/ ... share_link

Jeżeli jesteście mocno zainteresowani tematem i chcecie wszystko śledzić na bieżąco wchodźcie także na:
FB: https://www.facebook.com/Prallypl
IG: https://www.instagram.com/p_rally_pl/

Pozdrawiam serdecznie
Mata




_________________

jest: 356C '65, 912 '66, 914-6 '70, 996 Millennium '00, 126p S ’78, R129 500SL ’92

było: 914-4 ’73, 914-4 CanAm '74, 924 '79, 944 '84, 944S2 cabrio '90, 968 cabrio '92, 986S '00, 996.2 targa '03

Michał
IG: mr.mata912


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 3.01.2025, 15:09 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 20.05.2015
Posty: 2104
Lokalizacja: Tychy
Nr klubowicza: 468
Zachęcam Klubowiczki i Klubowiczów do przeczytania wywiadu z Tomkiem Staniszewskim jaki udzielił specjalnie dla PCP przed startem.
Materiał dostępny jest po zalogowaniu się do CMS (był też link w grudniowym newsletterze).
Miłej lektury, a za załogę trzymamy kciuki :)

https://cms.porsche-clubs.com/PorscheCl ... D3#pagetop




_________________

pozdrawiam
Adam

===================
944/993/986/996T/970


http://www.prosiakovo.pl
http://www.enotrip.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 3.01.2025, 16:44 

Dołączył: 30.05.2011
Posty: 1037
Nie da się zalogować do panelu. Login i hasło podaje prawidłowe.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 3.01.2025, 18:04 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 20.05.2015
Posty: 2104
Lokalizacja: Tychy
Nr klubowicza: 468
AdamWalenda napisał(a):
Nie da się zalogować do panelu. Login i hasło podaje prawidłowe.
To je zresetuj. Często ludzie mylą hasło do CMS i do forum. Login i hasła są różne.
Daj znać czy się udało.




_________________

pozdrawiam
Adam

===================
944/993/986/996T/970


http://www.prosiakovo.pl
http://www.enotrip.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: wczoraj, 0:01 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 10.09.2009
Posty: 5048
Lokalizacja: Warszawa/Poznań
Nr klubowicza: 281
NRF DEXT P-RALLY TEAM Prolog Dakar Classic 2025

03.01.2025, Bisha, Arabia Saudyjska

Wystartowali! 47. edycja Rajdu Dakar i 5. edycja rajdu Dakar Classic właśnie się rozpoczęły. Zespół NRF DEXT P-RALLY TEAM dobrze rozpoczyna rajd, zaskakując wynikiem w Top 10 klasyfikacji generalnej.

Tomek i Stanisław bardzo sprawnie pokonali prolog, osiągając najlepszy wynik wśród samochodów z napędem na jedną oś. Prolog to odcinek inaugurujący rajd i ustalający kolejność startu do pierwszego etapu. Dziś załoga pokonała 59 kilometrów odcinka specjalnego, a jutro będzie rywalizować na odcinku 337 kilometrów.

„Teraz jazda to przyjemność, Surfari sprawdza się doskonale, nie mamy żadnych zastrzeżeń do samochodu” – podkreśla Tomek Staniszewski.

Dzisiejszy wynik potwierdził zdolności terenowe Porsche 924 Surfari. Wprowadzone zmiany i usprawnienia względem zeszłorocznej konstrukcji okazały się trafnym wyborem i decyzją. Skrzynia biegów, która ma idealnie dobrane przełożenia w połączeniu z silnikiem o zrównoważonej charakterystyce i poprawionym układem chłodzenia tworzą bardzo udany zespół napędowy.

„Jutro, już jest prawdziwe ściganie.” – dodaje Stanisław Postawka.

Celem jest jutro utrzymać tempo i pojechać tak jak dzisiaj. Po pokonanym prologu Tomek i Staszek w pełni optymizmu przyjechali na rampę startową oficjalnie świętować początek Dakarowych zmagań.

Jutrzejszy etap to zróżnicowany teren, sporo piachu, spodziewamy się na nim sekcji małych wydm oraz wyschniętych koryt lokalnych rzek.

Materiały do pobrania znajdziecie tutaj: https://drive.google.com/drive/folders/ ... share_link




_________________

jest: 356C '65, 912 '66, 914-6 '70, 996 Millennium '00, 126p S ’78, R129 500SL ’92

było: 914-4 ’73, 914-4 CanAm '74, 924 '79, 944 '84, 944S2 cabrio '90, 968 cabrio '92, 986S '00, 996.2 targa '03

Michał
IG: mr.mata912


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: wczoraj, 0:44 

Dołączył: 18.01.2016
Posty: 916
Nr klubowicza: 770
Trzymam kciuki ! :lol:




_________________

BartekG
Jest 911-996.2 - C2 - manual
Był : Boxster 986 -2,7 manual


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: wczoraj, 10:29 
Avatar użytkownika

Dołączył: 15.02.2022
Posty: 97
Lokalizacja: Gdańsk
Nr klubowicza: 737
Cześć Wam!

W końcu przyszedł dzień kiedy Tomek i Staszek wyjechali na pierwszy poważny etap rajdu.
Mam zatem troszkę więcej czasu na to, żeby przekazać Wam garść informacji z pierwszej ręki.

Na wstępie chciałbym bardzo podziękować Michałowi za dodawanie do wątku naszych notatek prasowych. To zdecydowanie ułatwia komunikację, biorąc pod uwagę, że mamy dwugodzinne przesunięcie czasowe.

W momencie publikacji tej wiadomości nasza dzielna załoga walczy na trasie.
Na pierwszym odcinku RT o długości 88 kilometrów zanotowali 19 pozycje w klasyfikacji generalnej, co zdecydowanie pokazuje, że nowa konstrukcja 924 pozwala walczyć w czołówce rajdu.
Przed nimi jeszcze łącznie 174 kilometry odcinków RT i 19 kilometrów odcinka nawigacyjnego, gdzie muszą zmieścić się w limicie czasu i zebrać wszystkie waypointy.

Pozdrawiam i dziękuje za kibicowanie
Max Staniszewski - koordynator NRF DEXT P-RALLY TEAM


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: wczoraj, 10:52 
Avatar użytkownika

Dołączył: 15.02.2022
Posty: 97
Lokalizacja: Gdańsk
Nr klubowicza: 737
Przesyłam również dla Was filmowe podsumowanie Prologu od Tomka i Staszka:



Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: wczoraj, 18:46 

Dołączył: 13.11.2011
Posty: 405
Nr klubowicza: 280
Śledzę i życzę powodzenia




_________________

993 Targa


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: dzisiaj, 0:26 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 10.09.2009
Posty: 5048
Lokalizacja: Warszawa/Poznań
Nr klubowicza: 281
NRF DEXT P-RALLY TEAM
Dzień 1 Dakar Classic 2025

04.01.2025, Bisha, Arabia Saudyjska

Pierwszy etap rajdu Dakar Classic 2025 za nami. Tomek Staniszewski i Stanisław Postawka w Porsche 924 Surfari zaliczają bardzo udany start, plasując się na 10 miejscu w klasyfikacji generalnej oraz w klasie H1.

Dziś załoga pokonała 337 kilometrów odcinków specjalnych. Klasyczny rajd dakar łączy dwie formy rywalizacji. Pierwsza i dominująca to rajd na regularność, której dopełnieniem są odcinki nawigacyjne, na których zdobywa się waypointy, czyli miejsca w które załogi muszą dotrzeć. Dzisiejsza trasa była pełnych różnych rodzajów nawierzni i przeszkód terenowych, łącznie z bardzo zdradliwymi wydmami, których wiele załóg nie mogło pokonać.

„Dzień był boski” – Stanisław Postawka.

Kolejny dzień zmagań na saudyjskich bezdrożach pokazuje, że tylno napędowe 924 Surfari może śmiało stawać do walki z najlepszymi maszynami. Bardzo długie i wymagające odcinki wraz z pustynną temperaturą nie stanowiły wyzwania dla Surfari - układ chłodzenia NRF działa bez zastrzeżeń, nie mamy żadnych problemów z przegrzewaniem. Brak awarii pozwolił kierowcy i pilotowi w pełni skupić się na jeździe, dzięki temu drugi dzień z rzędu udało się dojechać w TOP10.

„Jesteśmy zaskoczeni jak ta maszyna daje radę” – z entuzjazmem dodaje Tomek Staniszewski.

Zespół w pełni euforii przygotowuje się do jutrzejszego etapu. Przed Tomkiem i Staszkiem wymagający etap Endurance, który charakteryzuje się ograniczonym czasem serwisowym między odcinkami. Po pierwszym dniu cyku Endurance, zespół ma tylko 1,5h serwis samochodu, który następnie trafia do parku zamkniętego. Jutro, w niedzielę 05.01 załoga musi pokonać prawie 400 kilometrów dojazdówki do odcinków specjalnych o łacznej długości 236. Następnego dnia do pokonania będzie 381 kilometrów z czego 282 odcinków specjalnych.

Teraz czas na odpoczynek, relaks i przygotowanie samochodu do kolejnego dnia rajdu.

Materiały do pobrania znajdziecie tutaj: https://drive.google.com/drive/folders/ ... share_link

Wszystkie dotychczasowe materiały są zebrane folderze na Dysku Google pod linkiem: https://drive.google.com/drive/folders/ ... share_link




_________________

jest: 356C '65, 912 '66, 914-6 '70, 996 Millennium '00, 126p S ’78, R129 500SL ’92

było: 914-4 ’73, 914-4 CanAm '74, 924 '79, 944 '84, 944S2 cabrio '90, 968 cabrio '92, 986S '00, 996.2 targa '03

Michał
IG: mr.mata912


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: dzisiaj, 19:00 
Avatar użytkownika

Dołączył: 15.02.2022
Posty: 97
Lokalizacja: Gdańsk
Nr klubowicza: 737
Cześć Wam!

Przesyłam filmowe podsumowanie Etapu 1.

Jeśli macie do Nas jakieś pytania lub jesteście ciekawi jak wygląda życie na dakarowym biwaku to śmiało piszcie, a my odpowiemy w wątku lub nagramy specjalne video!

Pozdrawiam
Max



Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 58 minut temu 

Dołączył: 5.03.2018
Posty: 694
Sztos. Powodzenia!


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Ostatnie posty forum PCP








Przyklejone




English information
Ostatnie posty publicznego forum