Start Strona klubowa Kalendarz imprez Sklep Porsche Polska
Nazwa użytkownika Hasło Zapamiętaj mnie Zarejestruj

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
Offline
PostNapisane: dzisiaj, 17:33 

Dołączył: 15.02.2022
Posty: 93
Kochani,
jako pierwsza polska ekipa, która zbudowała w sumie trzy Porsche do rajdu Dakar, jedyna startująca po raz kolejny w Dakarze oraz po prostu ludzie kochający rajdy, rajdy pustynne i klasyczne Porsche, postaramy się Wam przybliżyć kulisy tego rajdu.
Będzie trochę historii, trochę techniki, kilka ciekawostek oraz bieżąca akcja z Dakaru 2025.

Zaczniemy małym wprowadzeniem. Kilka faktów z historii.
- Rajd Paryż - Dakar (aktualnie Dakar) to największy i najdłuższy terenowy, pustynny rajd na świecie. Trasa liczy od około 7 do 12 tyś km. Rajd odbywał się w Afryce, Ameryce Południowej, a od kilku lat rozgrywany jest w Arabii Saudyjskiej.
- Pierwsza edycja rajdu Paryż - Dakar miała miejsce w 1979 roku (start 24 grudnia 1978 z placu Trocadero w Paryżu, meta w Dakarze w Senegalu).
- Podczas trzeciej edycji (1981 rok) wystartowały - dwie sztuki 911 (numery startowe 131, 132) oraz dwa 924 2,0 N/A (129 i 130).
Oba 924 były przygotowane przez francuskiego dealera Porsche firmę Sonauto. Prace przy aucie wspomagane były przez inżynierów Porsche, którzy przekazali swoje doświadczenia z rajdu Safari w Kenii, gdzie wcześniej startowały 924 i 911.
Żadne z aut nie dojechało do mety. 924 wycofały się po trzecim etapie. Do roku 2024 nie wróciły na trasy Dakaru.
Obie 911 ujechały jeszcze kilka etapów ale także skończyły się. Do tego wątku jeszcze wrócimy.
- w 1982 i 1983 nie wystartowało żadne Porsche
- w 1984 wystartowały dwa 911 (953, auto z napędem 4x4) z numerami 176 i 177. Rene Metge ukończył rajd na 1 miejscu, Jackie Ickx na 6. Był to team fabryczny z pełnym wsparciem producenta.
- w 1985 wystartowały trzy Porsche 959 jako team fabryczny (numery 185, 186, 187) oraz jedno 911 (numer 176). Żaden z samochodów nie ukończył rajdu.
- w 1986 wystartowały trzy 959 jako team fabryczny, ukończyły na 1, 2 i 6 miejscu.

To w sumie chyba koniec startów Porsche w rajdzie Paryż - Dakar, a później Dakar.
Według mojej wiedzy do 2021 (pierwsza edycja Dakar Classic) Porsche nie wróciły na ten pustynny rajd.
Były nawet polskie próby przygotowania Porsche Cayenne do startu w klasie T2 ale finalnie auta nie wystartowały.

W 2021 odbyła się pierwsza edycja Dakar Classic.
Od tej pory, co roku pojawiają się konstrukcje oparte na bazie Porsche 911 i 924.
Podczas ostatniej edycji 2024 na starcie można było zobaczyć dwie repliki 959, 911 oraz trzy sztuki 924.
Jedno z 924 przygotowanych przez belgijski team nie ukończyło rajdu, dwa 924 zbudowane przez nas ukończyły Dakar jako pierwsze w historii, zajmując 43 pozycję Staniszewski/Postawka oraz 54 pozycję Zoll/Zoll.

W tym roku wystartujemy drugą generacją 924 zbudowaną w oparciu o doświadczenia z ostatniego startu.
Jedziemy jako NRF DEXT P-Rally Team, w składzie Tomek Staniszewski/Staszek Postawka i Maks Staniszewski/Andrzej Sablewski (team serwisowy, Land Rover Defender) oraz Hubert Kowalewski (media).
Samochód jest bardzo zaawansowaną konstrukcją, został zbudowany w oparciu o regulamin techniczny rajdu Dakar Classic.
Przybliżymy Wam techniczne aspekty tego auta.

Aktualnie samochody są w trakcie transportu do Barcelony, gdzie w najbliższy czwartek mamy badania techniczne.
Start Dakaru 2025 - 3 stycznia.
Grudzień jawi się u nas spokojniej, do ostatnich chwil byliśmy zajęci budową i testowaniem aut, dlatego teraz postaramy się przybliżyć kulisy Dakaru, a od dnia startu będziemy informowali Was na bieżąco, jak postępy na rajdzie.

Jeżeli macie pytania to śmiało, postaram się odpowiedzieć.

Maks & Tomek Staniszewski


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: dzisiaj, 17:49 
Avatar użytkownika

Dołączył: 8.07.2007
Posty: 5187
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Nr klubowicza: 193
Gratulacje świetnego projektu i powodzenia w starcie :D Będziemy obserwować Wasze postępy.


Ja się zastanawiam jaką macie temp w dolocie. Zakładam, że nie dało się puścić inaczej przewodu niż nad kol wydechowym.




_________________

924 '83 LM8U - Tor Poznań 2:04,992


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: dzisiaj, 18:43 

Dołączył: 15.02.2022
Posty: 93
Qbak napisał(a):
Gratulacje świetnego projektu i powodzenia w starcie :D Będziemy obserwować Wasze postępy.


Ja się zastanawiam jaką macie temp w dolocie. Zakładam, że nie dało się puścić inaczej przewodu niż nad kol wydechowym.


Dzięki!
Niestety nie dało się inaczej. Zależy nam na możliwie dużym filtrze powietrza, codzienne odcinki sięgają 600 - 700 km więc w tych warunkach jazdy w kurzu, wielkość filtra ma ogromne znaczenie.
Dolot nie jest jakoś specjalnie rozgrzany, kolektor jest owinięty.
Obudowa filtra nie mieści się pod maską.
Stąd takie rozwiązanie.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Ostatnie posty forum PCP








Przyklejone




English information
Ostatnie posty publicznego forum