Start Strona klubowa Kalendarz imprez Sklep Porsche Polska
Username Password Log me on automatically each visit Register

All times are UTC + 1 hour [ DST ]





Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 
Author Message
Offline
 Post subject: bokser a V 180 stopni
PostPosted: 6.12.2019, 17:05 
User avatar

Joined: 28.05.2015
Posts: 517
Location: Gdynia
Club number: 615
Nie żeby spędzało mi to sen z powiek, ale czy moglibyście językiem zrozumiałym dla "dwóch lewych rąk" napisać jaka jest różnica między silnikiem typu bokser a np. v12 o kącie 180 stopni znanym choćby z Testarossy?




_________________

996 C4S


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 6.12.2019, 17:15 

Joined: 28.12.2018
Posts: 34
Pewnie ktoś mądrzejszy mnie poprawi, ale ztcw, w bokserze tłoki po obu stronach pracują symetrycznie, a w płaskiej V-ce antysymetrycznie, prze co wał ma o połowę mniej wykorbień (bo dwa antysymetrycznie pracujące tłoki mogą jedno współdzielić).


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 6.12.2019, 17:17 

Joined: 28.11.2016
Posts: 202
W bokserze przeciwsobne tłoki mają GMP w tym samym czasie, w V 180 przeciwnie - jeden GMP drugi najniższe możliwe położenie.

EDIT: siersciu szybszy +1


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 7.12.2019, 11:26 
User avatar

Joined: 28.05.2015
Posts: 517
Location: Gdynia
Club number: 615
No dobra, a JESZCZE prostszym językiem? Nie wiem co to wykorbienia ani GMP 😭




_________________

996 C4S


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 7.12.2019, 11:38 

Joined: 1.01.2015
Posts: 597
Dla uproszczenia pomyśl o silniku dwucylindrowym - B2 i V2 180. W pierwszym tłoki poruszają się w przeciwnych kierunkach - oba w górę potem oba w dół, oddalając i zbliżając się do siebie. W drugim gdy jeden przesuwa się w górę to drugi w dół i na odwrót. Pierwszy układ powoduje, że wibracje generowane przez ten ruch znoszą się wzajemnie.


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 7.12.2019, 11:43 

Joined: 28.12.2018
Posts: 34
Tłoki są przymocowane do wału za pomocą korbowodów, w miejscach które nie są w osi wału. Te "wystające na boki" fragmenty wału to wykorbienia.

W bokserze, dwa przeciwstawne tłoki mają dwa osobne wykorbienia, żeby oba tłoki się albo jednocześnie zbliżały albo oddalały.

W płaskiej V-ce przeciwstawne tłoki są przymocowane do jednego wykorbienia, więc kiedy jeden tłok się przybliża do wału, to drugi się oddala.

Tu masz schemat:
Image


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 7.12.2019, 12:27 
User avatar

Joined: 28.05.2015
Posts: 517
Location: Gdynia
Club number: 615
aaa! chyba kumam :) w swoim staruszku motocyklu tak mam właśnie.

OK, to teraz tak - w V mniej wykorbień, w boksie za to w tym samym czasie sily sie przeciwwaza na tych samych rzedach cylindrow, tak? jakie sa zady i walety kazdego z tych rozwiazan? czy V mozna krecic wyzej niz boksera?




_________________

996 C4S


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 7.12.2019, 12:30 

Joined: 10.06.2017
Posts: 415
monn 48 zadajesz te pytania na serio czy ......


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 7.12.2019, 18:10 
User avatar

Joined: 28.05.2015
Posts: 517
Location: Gdynia
Club number: 615
serio. a dlaczego pytasz? pomyliłem fora?




_________________

996 C4S


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 8.12.2019, 14:18 

Joined: 10.06.2017
Posts: 415
Jeśli jesteś fanem marki to jak najbardziej odpowiednie miejsce.Pewnie porównałem przez moje podejście do tematyki samochodu i pomyślałem naiwnie że wszyscy albo większość ma trochę bzika i lubi wiedzieć wszystko o swoim aucie marzeń.Bez urazy .HEJ


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 8.12.2019, 14:43 
User avatar

Joined: 28.05.2015
Posts: 517
Location: Gdynia
Club number: 615
Luz ;) Ja serio chcę wiedzieć - dlatego pytam. Niestety nie jestem typem DIY, od roku mam garaż ale każda czynność bardziej zaawansowana od wymiany kół czy akumulatora napawa mnie przerażeniem :( Wiosną chciałbym po raz pierwszy w życiu sam wymienić olej i filtr w starym motocyklu ;)




_________________

996 C4S


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 8.12.2019, 15:40 

Joined: 10.06.2017
Posts: 415
Spoko.Jesteśmy więc swoimi przeciwnościami. Ja sobie nie wyobrażam np. zlecić wymianę oleju lub hamulców warsztatowi. Jestem typem majsterkowicza ,lubię rozumieć zasadę działania i umiejscowienie mechanizmów w moim prosiaku. Oczywiście z powodów braków profesjonalnych narzędzi oraz szczegółowej wiedzy tech. np. rozrządu w moim boxsterze nie dotknę, ale większość awarii staram się ogarniać.


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 11.12.2019, 15:27 

Joined: 1.01.2018
Posts: 138
Kupilem ostatnio 512TR dla klienta i tez mnie mocno temat zaciekawil. Siedzi tam sobie flat 12 - tyle, ze to Vka o kacie rozchylenia 180 stopni. Tak samo Porsche robilo przy 917 - rozchodzilo sie o dlugosc walu korbowego (Vka ma krotszy, niz w boxerze) co w rezultacie skutkowalo zmniejszeniem wielkosci samego silnika, ktory byl montowany centralnie:

Quote:
Unlike most flat-twin, flat-four and flat-six engines, flat-twelve engines typically use the crankshaft configuration of a 180° V engine instead of a boxer engine. Therefore most flat-twelve engines have each pair of pistons sharing a crankpin, instead of the boxer design of each piston having its own crankpin.


Oczywiscie poprawcie mnie jezeli sie myle.


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 12.12.2019, 14:58 
User avatar

Joined: 28.05.2015
Posts: 517
Location: Gdynia
Club number: 615
O! A obroty? Czy v180 może kręcić wyżej bo wał lżejszy, mniej wykorbień? Z kolei ten ruch tłoków boksera chyba lepiej równoważy siły, co?




_________________

996 C4S


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 13.12.2019, 12:35 

Joined: 17.04.2019
Posts: 18
Jak szybko kręci się silnik wynika z relacji średnica-skok tłoka. Im krótszy skok tym szybciej kręci się silnik. Istnieje jeszcze pojęcie "silnika kwadratowego", w którym skok i średnica tłoka są równe. Czasem można je spotkać w motocyklach, które jak wiemy kręcą się dość wysoko.
Dłuższy skok to większy moment obrotowy, ale niższa max prędkość obrotowa silnika.
Krótki skok to mniejszy moment obrotowy, ale większa max prędkość obr. silnika.


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 13.12.2019, 15:24 

Joined: 25.12.2018
Posts: 152
Location: Berlin
Club number: 628
prosciej sie nie da:

https://www.youtube.com/watch?v=ym_XZyhcQKs




_________________

Image

4 cyl box 356 / 912 / 914
356 registry & PCA 20 years member


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 13.12.2019, 17:30 
User avatar

Joined: 28.05.2015
Posts: 517
Location: Gdynia
Club number: 615
dzięki!




_________________

996 C4S


Top
 Profile  
Reply with quote  
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Jump to:  
Ostatnie posty forum PCP








Przyklejone




English information
Ostatnie posty publicznego forum