Start Strona klubowa Kalendarz imprez Sklep Porsche Polska
Nazwa użytkownika Hasło Zapamiętaj mnie Zarejestruj

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
Offline
PostNapisane: 22.12.2019, 18:49 

Dołączył: 5.06.2016
Posty: 91
Sprowadzając samochód kolekcjonerski lub zabytkowy spoza Unii Europejskiej nie zapłacimy cła ani akcyzy, a VAT wyniesie tylko 8%. Gdy importujemy (spoza UE) samochód niebędący przedmiotem kolekcjonerskim – trzeba zapłacić VAT wg stawki 23%, a ponadto cło i akcyzę. Problemem jest to, że nie ma dokładnej definicji samochodu kolekcjonerskiego.

Zgodnie z Uwagą dodatkową do pozycji 9705 klasyfikuje się kolekcjonerskie pojazdy silnikowe o znaczeniu historycznym lub etnograficznym, które są:
a) w oryginalnym stanie, bez istotnych zmian podwozia, karoserii, układu kierowniczego, hamulcowego, systemu napędowego lub zawieszenia i silnika. Dopuszczalna jest naprawa ?i konserwacja. Uszkodzone lub zużyte części, akcesoria i podzespoły mogą zostać zastąpione, pod warunkiem że pojazd jest zachowany i utrzymany ?w odpowiednim stanie historycznym. Jednocześnie pojazdy zmodernizowane lub zmodyfikowane są wykluczone;
b) co najmniej 30-letnie;
c) modelu lub typu, który nie jest już produkowany.

To teraz konkretne pytanie, wydaje mi się, że to realne aby wszystkie 911 sprzed 1990 roku można sprowadzić z drugiego końca świata i nie ponosić dodatkowych kosztów... Zostaje pytanie jak wygląda to w rzeczywistości? Czy ktoś z forum powoływał się na ten przepis przy rejstreacji samochodu?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 22.12.2019, 19:01 
Avatar użytkownika

Dołączył: 3.03.2009
Posty: 2284
Lokalizacja: Piotrków Tryb
Nr klubowicza: 288
W kraju różnie to bywa ale Niemcy ,Holandia bez problemu


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 22.12.2019, 19:01 

Dołączył: 4.05.2011
Posty: 651
Potwierdzam, ze to działa.
Kupiłem tak auto z 87 roku.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 22.12.2019, 19:02 

Dołączył: 5.06.2016
Posty: 91
ale akcyza jakby nie było dotyczy tylko naszego kraju... :) co z nią, czy zawsze uda się powołać na zwolnienie jeśli np. Niemcy uznali 8% vat i zwolnienie z cła?

edit: Eclipser, czy wszystko robiłeś 100% w PL?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 22.12.2019, 19:25 

Dołączył: 11.05.2014
Posty: 1930
Teraz sprowadzalem 928s przez Bremerhaven i placilem 7%. Czekamy teraz na zwolnienie z akcyzy ale to juz formalnosc zalatwiana z PL na podstawie opinii rzeczoznawcy..


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 22.12.2019, 19:45 

Dołączył: 4.05.2011
Posty: 651
Robiłem tak jak kolega tsubasa napisał.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 22.12.2019, 19:50 

Dołączył: 17.04.2019
Posty: 93
Co więcej, można sprowadzić samochód z UE i też nie zapłacić akcyzy.

Ale wracając do pytania: jak najbardziej tak.
Auta bezpośrednio ściągane do PL - zwolnienie z akcyzy, zwolnienie z cła i Vat 8%.
Auta ściągane przez np. Niemcy: tam Vat wg faktury/umowy i transport do PL. Tutaj opinia rzeczoznawcy, że pojazd spełnia kryteria pojazdu kolekcjonerskiego razem z podaniem jego wartości. Dostajesz dokument zwalniający pojazd z opłaty akcyzowej, który dajesz w wydziale komunikacji podczas rejestracji.

A to co wspomniałeś wcześniej odnośnie definicji pojazdu kolekcjonerskiego to prawda. Przepisy celne, prawo o ruchu drogowym i przepisy o ubezpieczeniach obowiązkowych takie definicje mają i są nie do końca spójne ze sobą. Dodatkowo występują pojęcia pojazdu kolekcjonerskiego, historycznego i zabytkowego...


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 25.12.2019, 2:33 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 20.05.2015
Posty: 2071
Lokalizacja: Tychy
Nr klubowicza: 468
Rzeczoznawca ogarnia wszystkie potrzebne kwity za około 700 pln (średnia stawka w różnych rejonach Polski).
Zwolnienie z akcyzy, nie zobowiązuje do rejestracji na zabytek i vice versa.
Auto musi mieć 30 lat oraz być nieprodukowane od conajmniej 10 lat.




_________________

pozdrawiam
Adam

===================
944/993/986/996T/970


http://www.prosiakovo.pl
http://www.enotrip.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 18.12.2020, 3:33 

Dołączył: 15.03.2007
Posty: 3170
Czy brana jest z dow Rej data pierwszej Rej lub data produkcji po vin co do miesiąca ? Czy to przechodzi jak auto np z grudnia 1991 a ściągnięty w styczniu 2021 czyli rocznikowo ma 30 ale dokładna data nie do końca ? Patrzą tylko na rocznik ?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 18.12.2020, 3:46 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 20.05.2015
Posty: 2071
Lokalizacja: Tychy
Nr klubowicza: 468
Z tego co pamietam to patrzą na dokładną datę dnia. Jeżeli nie można jest udowodnić to brany jest 31.12.
Pamietam bo jak chciałem ściągnąć 944 to temat przerabiałem w US w Katowicach.




_________________

pozdrawiam
Adam

===================
944/993/986/996T/970


http://www.prosiakovo.pl
http://www.enotrip.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 18.12.2020, 3:53 

Dołączył: 15.03.2007
Posty: 3170
To ważna informacja , ale można przecież kupić i pare miechow najwyżej poczekać ze zgłoszeniem do Rej ...
Ps. I co z miałeś dokładna date z briff czy można z odczytanego vinu date produkcji podać potiwrdzona przez rzeczoznawcę ? Liczy się data pierwszej Rej za granica czy data produkcji ?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 18.12.2020, 9:19 

Dołączył: 17.04.2019
Posty: 93
Liczy się data pierwszej rejestracji w dokumentach samochodu.
Od niej liczą wiek auta.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 18.12.2020, 17:15 

Dołączył: 15.03.2007
Posty: 3170
1) jak się ma do tego data zakupu na umowie , czy jak auto np z maja 1991 pierwsza rejestracja a kupie go w styczniu 2021 to patrzą na umowę czy tylko na date Rej pierwszej jak pójdę rejestrować w maju ?
2) o ile auta z eu maja chyba zawsze date pierwszej Rej w dow to jak to wyglda z autami z USA i canady , czy tamtejsze dow Rej maja taka date co do dnia czy tylko rocznik .


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 18.12.2020, 20:09 
Avatar użytkownika

Dołączył: 3.03.2009
Posty: 2284
Lokalizacja: Piotrków Tryb
Nr klubowicza: 288
A nie liczy się tego jak US czy Urzad Celny /dokumenty/
Nie od daty rejestraacji tylko rok następny jako rok pierwszy a ostatni to poprzedni klendarzowy .czyli auto pierwsza rej 1991 osiągnie 30 lat w roku 2022 ??

wg opinii sąsiada /biegły -robi białe papiery/liczy się 30 lat od daty produkcji a jeżeli nie można ustalić to liczy się od 01 stycznia roku produkcji do daty zgłoszenia


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 18.12.2020, 20:50 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 20.05.2015
Posty: 2071
Lokalizacja: Tychy
Nr klubowicza: 468
Chris, dokładnie to pisałem.
Jeżeli nie potrafisz udowodnić daty PRODUKCJI to przyjmuje się, ze auto jest z 31 grudnia i 30 lat de facto liczy sie od kolejnego roku.
Przecież auto może być wyprodukowane i np. 2 lata stać w salonie. Sam osobiście znam takie przypadki.




_________________

pozdrawiam
Adam

===================
944/993/986/996T/970


http://www.prosiakovo.pl
http://www.enotrip.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 18.12.2020, 21:24 

Dołączył: 3.05.2011
Posty: 1351
Sprowadzając samochód kolekcjonerski lub zabytkowy spoza Unii Europejskiej nie zapłacimy cła ani akcyzy, a VAT wyniesie tylko 8%. Gdy importujemy (spoza UE) samochód niebędący przedmiotem kolekcjonerskim – trzeba zapłacić VAT wg stawki 23%, a ponadto cło i akcyzę. Problemem jest to, że nie ma dokładnej definicji samochodu kolekcjonerskiego.


Warto też wspomnieć, że nawet sprowadzając samochód kolekcjonerski z innego kraju UE można liczyć na zwolnienie z akcyzy.

Warunkiem zwolnień daninowych w tych przypadkach jest jednak uznanie pojazdu za przedmiot kolekcjonerski zgodnie z kodem 9705 0000 Nomenklatury Scalonej.

Kryteria kwalifikacyjne do kodu CN 9705 0000 nie zmieniły się, od końca 2009 r. ale istotnej zmianie uległa interpretacja tych kryteriów przez urzędy celne.

Urzędy te od jakiegoś czasu dość licznie wzywają osoby, które sprowadziły pojazd zabytkowy (kolekcjonerski) w przeciągu ostatnich 5 lat do wniesienia należnego cła i akcyzy powiększonej o odsetki ustawowe z racji dopatrzenia się błędnej klasyfikacji pojazdu do kodu CN 9705 0000 i jej zmiany na kod 8703 0000.

Problemy z definicją samochodu kolekcjonerskiego/zabytkowego
Jak informuje Służba Celna we Wspólnej Taryfie Celnej nie ma precyzyjnej definicji pojazdu kolekcjonerskiego lub zabytkowego.

Interpretacja tego terminu dla potrzeb właściwej klasyfikacji taryfowej została zawarta w Notach wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej, a kryteria klasyfikacji określone w wyjaśnieniach do sekcji XXI (dział 97) tych Not.

Powstały one na bazie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w sprawie nr C-200/84.

Klasyfikacja taryfowa do kodu CN 9705 00 00 opiera się o następujące, podstawowe kryteria, które muszą być spełnione łącznie, tzn.:

- oryginalny stan pojazdu, bez zasadniczych zmian podwozia, układu kierowniczego lub hamulcowego, silnika itp.,

- kryterium wieku (co najmniej 30 lat od daty produkcji),

- model lub typ, który nie jest już produkowany,

- znaczący krok w rozwoju ludzkości lub pewien okres takiego rozwoju,

- posiadanie niezbędnych cech charakterystycznych do włączenia do kolekcji (znaczna wartość, rzadkość występowania, nabycie w transakcjach specjalnych, wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem).

Za pojazd kolekcjonerski zostanie również uznany pojazd, posiadający wartość historyczną niezależnie od daty jego produkcji, który brał udział w wydarzeniu historycznym oraz samochód wyścigowy, zaprojektowany, zbudowany i wykorzystany wyłącznie do współzawodnictwa, który osiągnął znaczące sportowe sukcesy w prestiżowych, krajowych lub w międzynarodowych konkurencjach.

Zaliczenie pojazdu do kodu CN 9705 00 00 warunkuje wyłącznie spełnienie przedstawionych na wstępie kryteriów. W przeciwnym razie pojazdy silnikowe, zgodnie z zasadami klasyfikacji taryfowej, są klasyfikowane do odpowiednich pozycji Wspólnej Taryfy Celnej (pozycje 8703, 8704), jako używane pojazdy – do przewozu osób lub towarów.

Zgodnie z kryteriami unijnymi, każda osoba deklarująca pojazd jako kolekcjonerski (w rozumieniu Wspólnej Taryfy Celnej), powinna ten fakt udokumentować poprzez przedstawienie odpowiedniej opinii eksperta.


ps: w Gdyni w US , wymagali ode mnie opini rzeczoznawcy , bez tego ani rusz akurat w Gdyni.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 18.12.2020, 21:28 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 20.05.2015
Posty: 2071
Lokalizacja: Tychy
Nr klubowicza: 468
W Katowicach US również wymagał opinii rzeczoznawcy. Decyzje na jego podstawie wydali w 2 dni.
Jeżeli skorzysta się z fachowca to przygotuje on odpowiednią opinie i dla US i wydziału komunikacji na żółte blachy.

Jak cytuje Barry „30 lat od daty produkcji”. Kropka.




_________________

pozdrawiam
Adam

===================
944/993/986/996T/970


http://www.prosiakovo.pl
http://www.enotrip.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 18.12.2020, 21:56 
Avatar użytkownika

Dołączył: 21.03.2010
Posty: 3734
Lokalizacja: Poznań
Nr klubowicza: 263
adamax napisał(a):
Jak cytuje Barry „30 lat od daty produkcji”. Kropka.

daty produkcji rzeczywistej? czy modelowej? końca produkcji czy początku produkcji danego modelu?




_________________

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 18.12.2020, 22:19 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 20.05.2015
Posty: 2071
Lokalizacja: Tychy
Nr klubowicza: 468
Rzeczywistej.
Modelowej ci się nie opłaca, bo np. we wrześniu masz auta z kolejnego roku modelowego.
W Porsche jest to łatwe do ustalenia.
Pamiętaj, że jest to potrzebne dla aut w praktyce z roku 1990, a za dwa tygodnie 1991 ;)




_________________

pozdrawiam
Adam

===================
944/993/986/996T/970


http://www.prosiakovo.pl
http://www.enotrip.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 19.12.2020, 0:51 

Dołączył: 15.03.2007
Posty: 3170
Chriss , Adamax , wasze opinie są sprzeczne albo ja już się zakręciłem , chriss pisze ze jeśli auto z 1991 a nie ma dokładnej daty co do dnia tylko rok to celnicy przyjmą date 01.01.91 a adamx ze prawie rok dłużej trzeba czekać ze zwolnieniem bo wpisza jako pierwsza date 31.12.91.
Zle was zrozumiałem ?
Bary to ze wzywają to tych co walki robią na świeższe auta nie majce 30 lat jak jest 30 lat to nikt nie podważy zabytkowosci bo jest to z automatu i takowe przypadki tu rozpatrujemy .


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Ostatnie posty forum PCP








Przyklejone




English information
Ostatnie posty publicznego forum