kl napisał(a):
Jaką w takim razie skrzynią jest PDK - manualną?
Prezes napisał(a):
kl napisał(a):
Jaką w takim razie skrzynią jest PDK - manualną?
To jest automatyczna skrzynia dwusprzęgłowa
Momencik momenci, pozwolicie że wyprostuje pojęcia
Mamy ogólnie dwa rodzaje skrzyni - mechaniczną i automatyczną.
Mechaniczna to taka skrzynia biegów - gdzie są łączone ze sobą pary kół zębatych osadzone na wzdłużnym wale. Przy zmianie biegów są przełączne te pary pomiędzy sobą. Jak są przełączne, o tym za chwilke.
Sprzęgło jest zaś cierne, tarcza dotykając docisk, przenosi siłę na dalszą część układu napędowego.
Drugi rodzaj skrzyni to autoamtyczna - tutaj mamy przekładnie planetarną, która mówiąc obrazowo wygląda jak bęben, nie jest tak długa jak zespół przekladni w skrzyni mechanicznej, i mieści w sobie zespoły kół zębatych obracających się dookoła wału. Biegi zmienia integralny układ hydrauliczny w skrzyni.
Sprzęgło w takiej skrzyni jest hydrokinetyczne, czyli nie ma mechanicznego stałego połączenia pomiędzy jego częściami - napędzającą i napędzaną. Siła oleju napędzanego pośrednio przez silnik porusza drugą stronę sprzęgła która jest turbiną - ma normalnie łopatki
.
Automat, tiptronik - to są wersje skrzyni automatycznej.
Manual -> smg -> pdk to są wersje skrzyni mechanicznej
Jest tam sprzęgło cierne, jest wał(y) na których są przekładnie odpowiadające przełożeniom,
W manualu do kierowca wybierakiem przesuwa wodzik i mechanizm w skrzyni i wybiera poszczególne zestawy kół zębatych, uzyskując konkretne przełożenie/bieg.
PDK to zautomatyzowana przekładnia mechaniczna,
ale żeby przełączanie biegów było szybsze, to jest zdublowany wał (oraz sprzęgło) na którym osadzone są zespoły kółek zębatych, osobny dla biegów parzystych i nieparzystych, niemniej to kontrukcyjnie skrzynia mechaniczna.
Zamiast siły ramienia kierowcy i wybieraka, w PDK jest hydraulika która w ułamku sekundy rusza wodzikiem i tak samo wybiera przełożenia jak manual.
Sprzęgło rozłącza i złącza układ kydrauliczny, który zastępuje noge kierowcy.
W stosunku do zwykłego manuala, PDK to ulepszona skrzynia mechaniczna która wnosi błyskawiczne przełączanie biegów 8ms
i to jest główny sens powstania tej skrzyni.
Zamiast nogi ręki kierowcy jest tam szybka hydraulika, i to w sumie cała różnica manual <> pdk....
Sorry za spicz, ale może gdzieś tam komuś się przyda takie delikatne uporządkowanie
jakby co, na YT są fajne filmiki poglądowe