964 jest wspaniałym samochodem i kocham go całym sercem, ale jedną rzecz ma absolutnie tragiczną - fabryczny system audio.
Bardzo źle jest nawet jak wszystkie głośniki działają i nie mają rozsypanych zawieszeń piankowych, a że większość głośników w 964 wygląda tak jak na poniższym obrazku, to zazwyczaj jest wręcz tragicznie.
Można oczywiście wymienić głośniki na coś nowego:
ale prawda jest taka, że 10cm głośnik w tylnej półce + 13cm w przednich drzwiach nie ma szans zagrać dobrze - praw fizyki się nie przeskoczy.
Część osób decyduje się wrzucić w przednie drzwi głośniki 16cm zamiast fabrycznych 13-ek, ale najczęściej dalej gra to jak kibel - płaskim dźwiękiem bez dynamiki i jakiegokolwiek basu. Szczególnie jak jeszcze jest zasilane prosto z radia.
Ostatnio miałem okazje słuchać tak zrobionego systemu w 964 Turbo - w przednich drzwiach 16cm Morele Maximo Ultra 602 (a więc już całkiem niezły głośnik głośnik za ~900zł) + radio Porsche Classic PCCM (~7000zł) i grało to jak jamnik z lat 90-tych. Tyle kasy, a dźwięk kibel totalny.
Jedyny system, który słyszałem w 964, który brzmiał jako tako na samych 16-kach w drzwiach (bez suba) to system forumowego kolegi oparty na hi-endowych Morelach Hybrid 602 (3500zł), zasilanych z miniaturowego wzmacniacza Gladen/Mosconi, zamontowanego pod siedzeniem.
Postanowiłem pójść tym tropem, tyle że zastosować inny wzmacniacz, inne głośniki, inny head-unit oraz osobnego suba.
Ponieważ jestem typowym OEM guy, i wszystko musi dla mnie wyglądać w sposób fabryczny lub maksymalnie do niego zbliżony, z góry skreśliłem rozwiązanie oparte o suby wkładane pomiędzy siedzenia a tylną kanapę - czy to gotowe pod 964, czy w pełni customowe:
Postanowiłem zastosować niewielki płaski sub i zamontować go pod siedzeniem, śladem projektu z Rennlist forum:
Na tę chwilę, wybrałem już head unit oraz głośniki. Radio to najnowszy retro-look od Blaupunkta, Frankfurt RCM 82 DAB:
Super radio, wygląda na model z lat 90-tych, lecz jest na wskroś nowoczesne - zawiera wzmacniacz 4x50W (gdyby ktoś chciał grać z radia), preouty 4V, Blootooth audio oraz hands free. Do tego jest prosta zwrotnica i DSP (gdy ktoś chciał zastosować np zestaw 2-way zasilany z radia + aktywnego suba). No i kosztuje - nie 7000zł, tylko 2300zł.
Dzisiaj przyszły głośniki Scan Speaka - 16cm mid-woofer z ich linii car-audio oraz tweeter Scana z linii domowej:
Dostałem 2 wersje tweetera - z dłuższą i krótszą komorą rezonansową. Obawiam się, że ten z dłuższą nie wejdzie, no ale ponieważ mogę oddać to poprosiłem o oba warianty, gdyby jednak jakimś cudem miał pasować w fabryczne miejsce tweetera.
Do tego wzmacniacz z DSP prawdopodobnie Helixa (grają przyzwoicie i mają świetne DSP) oraz pod siedzenie pasażera najprawdopodobniej sub DLSa (o ile uda się go upchać - jak nie to są jeszcze mniejsze alternatywy):
Będę wrzucał zdjęcia z postępów projektu. System do mojego zielonego 964 C4 (nie do czerwonego 964 C2, aka Projekt Śmietnik - tam dam coś prostszego).