Start Strona klubowa Kalendarz imprez Sklep Porsche Polska
Nazwa użytkownika Hasło Zapamiętaj mnie Zarejestruj

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
Offline
PostNapisane: 19.06.2023, 18:22 

Dołączył: 3.03.2018
Posty: 190
Wydaje mi się, ze moje 996 pracuje na zbyt wysokiej temperaturze. Jadąc normalnie w upalny dzień temperatura utrzymuje się na 80, lekko ponad stopni. Chwila postoju w korku (wyłączona klimatyzacja) i temperatura zmierza w kierunku 100 ( nie dochodzi do 100), ale...
Nie włącza się wentylator chłodnicy, a chyba powinny
Nie włącza się wentylator komory silnika.
Udało mi się zdiagnozować awarie pierwszego biegu wentylatora 1, pozostałe działają.
Wentylator komory silnika fizycznie sprawny.
Jak wyczytałem wentylatorem komory silnika steruje czujnik montowany na kolektorze. Mierząc oporność widać zmianę wraz ze zmiana temperatury. Jeszcze test opalarki zrobię, czy włączy sie wentylator.
Co steruje włączaniem wentylatorów chłodnicy? Czujnik cieczy chodzenia montowany w silniku? Ten sam czujnik wysyła informacje do wskaźników?
Jakie są temperatury włączania wentylatorów?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 19.06.2023, 20:06 

Dołączył: 10.06.2017
Posty: 1190
Hej. Mam boxstera 986 ale to chyba taki sam układ chłodzenia. Pierwszy bieg załącza się około 95 -100 stopni, drugi bieg to nie wiem. Wentylatory są załączane przez sterownik silnika który ma dane temperatury z czujnika na silniku. Mam przepłukany układ , nowe chłodnice i identyczny objaw jak twój, przy normalnej jeżdzie trzyma pion na wskażniku a wystarczy jakieś dobre pięć minut w korku albo na przejeżdzie kolejowym i dochodzi do załączenia pierwszego biegu. Tak jak piszesz wentylator komory działa od czujnika na kolektorze ale załącza się nie wtedy gdy motor jest ogólnie ciepły a bardziej po dłuższych postojach z pracującym silnikiem gdy nad nim zbierze się dużo ciepła i może to żle wpływać na powietrze dolotowe. HEJ


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 19.06.2023, 21:09 

Dołączył: 3.03.2018
Posty: 190
Dzięki za informacje.
Gdzieś czytałem, ze bieg pierwszy uruchamia się od razu (a może to było z włączona klimatyzacja?). Tak czy tak muszę naprawić rezystor 1go wentylatora, a później będziemy dalej szukać. W
Ostatnio czekałem w garażu chyba pół godziny z włączonym silnikiem, wentylator się nie włączył.
Zauważyłem jeszcze dziwny objaw związany z ciśnieniem oleju, mianowicie, jak temperatura silnika jest w okolicy 80, to ciśnienie oleju 1.8-2 bar na jałowym. Jak temperatura podskoczy pod 100 to ciśnienie spada do 1,2-1,5 bar. Wydaje mi się to trochę za nisko. Wydaje mi się, ze silnik jest trochę za ciepły czego wskaźnik nie pokazuje.
Ale wszystko po kolei. Zderzak w dół, chłodnice do czyszczenia, rezystor do wymiany a później się zobaczy


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 19.06.2023, 21:16 

Dołączył: 10.06.2017
Posty: 1190
Pierwszy bieg działa z klimą od razu albo wg temperatury. Logika mi podpowiada że olej w wysokiej temperaturze robi się zbyt wodnisty = mało lepki i dlatego spada ciśnienie. Jaki masz olej i kiedy zmieniany. Mam nadzieję że w upały nie masz 0w cośtam. :D


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 19.06.2023, 22:26 

Dołączył: 3.03.2018
Posty: 190
Romcio napisał(a):
Pierwszy bieg działa z klimą od razu albo wg temperatury. Logika mi podpowiada że olej w wysokiej temperaturze robi się zbyt wodnisty = mało lepki i dlatego spada ciśnienie. Jaki masz olej i kiedy zmieniany. Mam nadzieję że w upały nie masz 0w cośtam. :D
Moja logika odnośnie oleju jest zbieżna z twoja, ale... Wydaje mi się, ze olej w całym zakresie temperatury pracy powinien zachować odpowiednie parametry o ciśnienie. Zawsze stosowałem i stosuje olej zalecany przez producenta. Teraz mam motul 5w40, zmieniony jakieś 1000km wczesniej. Zastanawiam się nad zalaniem czegoś innego, tym bardziej ze teraz porache Classic do 996 sprzedaje olej 5w50


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 20.06.2023, 9:13 

Dołączył: 4.08.2014
Posty: 1548
Olej będzie miał różną gęstość w zależności od temperatury. Dlatego na zimnym silniku ciśnienie jest wysokie a na gorącym spada - inaczej zawsze wynosiłoby 2 :)

Odpowiednia klasa lepkości ma właśnie zapewnić optymalne parametry smarowania niezależnie od temperatury (zgodnie z parametrami danego oleju).

Jeśli temperatura rośnie do tych 95 stopni a potem przestaje to chłodzenie musi działać - inaczej powinna rosnąć dalej aż do włączenia drugiego biegu.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 20.06.2023, 10:45 

Dołączył: 3.03.2018
Posty: 190
b0g0b0jny napisał(a):
Olej będzie miał różną gęstość w zależności od temperatury. Dlatego na zimnym silniku ciśnienie jest wysokie a na gorącym spada - inaczej zawsze wynosiłoby 2 :)

Odpowiednia klasa lepkości ma właśnie zapewnić optymalne parametry smarowania niezależnie od temperatury (zgodnie z parametrami danego oleju).

Jeśli temperatura rośnie do tych 95 stopni a potem przestaje to chłodzenie musi działać - inaczej powinna rosnąć dalej aż do włączenia drugiego biegu.
Wątek skręca za bardzo w kierunku oleju :)

Teoretycznie temperatura powinna rosnąć aż się zagotuje, u mnie na szczęście tak się nie dzieje, utrzymuje się stabilnie wysoko (?) i nie włączaj się wentylatory. Kupiłem dzisiaj pirometr, zobaczymy jaka jest rzeczywista temperatura na silniku w pobliżu czujnika, w zbiorniku wyrównawczym i na chłodnicy.
Tak czy tak chłodnice do czyszczenia, płyn do wymiany, pewnie termostat tez nowy pójdzie i może pompa wody.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 20.06.2023, 14:33 

Dołączył: 2.02.2010
Posty: 285
Lokalizacja: Kraków
Nr klubowicza: 769
Wszystkie wentylatory zasterujesz Piwisem 3.

Sprawdź czy nie masz zimnych chłodnic na dole - to wskazywało by zapowietrzenie układu.

Klima zawsze włącza 1 bieg na obu wentylatorach.

U mnie w 911 temperatura jest stała niezależnie czy stoję w korkach czy jadę - około 80 stopni.
W Boxsterze jest wyższa około środka skali i w korkach rośnie jeszcze trochę i potem 2 bieg wraca ją do środka.

Temperaturę płynu można sprawdzić na wyświetlaczu klimy (przedlift) w trybie serwisowym.

---------------------------------------------------------------------------

The AC Climatronic unit is actually manufactured by Audi. There is some sort of serial data stream (not CAN) that allows the AC unit to display engine parameters. This works on 1997-2000 boxsters. Same as 996....

To switch from F to C:
Hold down the recirculating button then push both the temperature + - buttons.

To access diagnostics:
Hold down the Recirculating & Air up buttons for 5 seconds. The + - buttons go up and down through the list of "c" codes. The center vent button switches the left display between the "c" code and its actual value. Press the Auto button to exit.


0c - ERL
1c - Oil Temp?
2c - Inside temp. Sensor mounted in the aspirator assembly at the side of the dash.
3c - Outside temp. Sensor located inside the air inlet of the A/C unit.
4c - Outside temp. Sensor located in front grill of the radiator. The data is fed to the Climatronic from the instrument cluster. When not moving, the instrument cluster OBC temp display retains it's last setting until moving. This is to prevent heat emanating from the radiator affecting the temperature sensor. The A/C unit uses the lower of the two outside air temp values in determining fresh-air temp.
5c - Outside temp. (matches OBC outside temp display)
6c - Coolant temp.
7c - Footwell discharge temp.
8c - Sun sensor (dash top)
9c - Sun sensor.
10c - Passenger compartment fan speed.
11c - Passenger compartment fan voltage.
12c - Temperature mix Flap command 1=COLD, 100=HOT
13c - Temperature mix Flap position
14c - Central Flap command
15c - Central Flap position
16c - Footwell/Defrost Flap command
17c - Footwell/Defrost Flap position
18c - Recirculation Valve command 1=OFF, 100=RECIRC
19c - Recirculation Valve position (feedback)
20c - Vehicle speed in kph, updating only once per second. (real speed, not speed+safety margin as in the speedometer)
21c - Engine RPM in hundreds. This too only updates once per second.
22c - ?
23c - ?
24c - Sun sensor, exterior lights switch & panel lights control (term. 58 & 58d voltage) - used for A/C panel display illum.
25c - ?
26c - ?
27c - ?
28c - Fan speed?
29c - ?
30c - Engine run time in seconds (255 max.)(=0xff)
31c - Timing counter
32c - Displays test
33c - Software version? Mine states 3.4
34c - ?
35c - Outside temp. from inlet sensor (filtered?)
36c - temp?




_________________

Obrazek
Porsche 911 SC M Targa `79 Turbo look
Porsche 911 996.2 3.6 Coupe Aero kit
Porsche 986 Boxster 2.7 `00
Corrado VR6 3.0 Turbo `92
i pare innych :)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 20.06.2023, 17:26 

Dołączył: 3.03.2018
Posty: 190
Dzieki z tip z panelem klimy.
Dzisiaj wracając z pracy pobawiłem się trochę i okazuje się, ze:
- temperatura dość fajnie wzrasta w okolice 80stopni, później się stabilizuje i wzrost jest wolniejszy- termostat działa
- po odpaleniu silnika żaden wentylator się nie włączył
- temperatura podczas normalnej jazdy wrosła do 90-95 stopni, myśle ze jak na dzisiejsze upały jest ok
- po zatrzymaniu w korku temperatura wzrasta do 100 stopni, wentylator się nie włącza
- testowo zatrzymałem się pod garażem i na wolnych obrotach temperatura podskoczyła do 105- żaden wentylator się sie włączył! Więcej nie testowałem, wyłączyłem silnik.
- sprawdziłem obie chłodnice (a w zasadzie skraplacze), oba ciepłe na dole i na gorze, ale na pewno nie miały
- po chwilowym postoju, temperatura spadła do 92 stopni odpaliłem auto. Po włączeniu klimy wystartowały oba wentylatory na 2gi bieg. Po wyłączeniu klimy wentylatory nadal chodzimy na maxa, żeby schłodzić silnik.

Wyglada to na bardzo duża bezwładność układu. Myśle ze porządne czyszczenie chłodnic, odkamienianiu ewentualnie wymiana i powinno być lepiej.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 26.06.2023, 22:56 

Dołączył: 3.03.2018
Posty: 190
Obrazek

Trochę syfu było na chłodnicach, opornik w lewej chłodnicy przepalony. Dzisiaj kupiłem uniwersalny do zamontowania, jak wrzucę, sprawdzę czy działa to podzielę się informacjami. Jak zauważyłem wszystkie filmu w internecie z montażu opornika zawierają ten sam błąd.
Przy okazji, jak zawsze dokupić brakujące, uszkodzone czy niepasujące śrubki, umyć wszystko i zajrzeć w zakamarki. W środę prawdopodobnie dobiorę się do pompy wody i termostatu.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 27.06.2023, 12:43 
Avatar użytkownika

Dołączył: 18.01.2012
Posty: 1647
Lokalizacja: Warszawa Boxster S 986
Nr klubowicza: 694
PS. Jakiś ładny czerwony koń towarzyszy Twojemu Porschakowi :wink:
(że o starym motocyklu i rowerze nie wspomnę) :D




_________________

ROADSTER Boxster S 986


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Ostatnie posty forum PCP








Przyklejone




English information
Ostatnie posty publicznego forum