Cytuj:
Porsche pokieruje imperium wartym 150 miliardów euro
Porsche to head €150bn car and trucks empire
Porsche, producent samochodów sportowych, firma o rocznych przychodach w wysokości siedmiu miliardów euro, wkrótce przejmie kontrolę nad wartym 150 miliardów euro motoryzacyjnym imperium. Powstanie niekwestionowany europejski lider, w którego skład będą wchodzić marki od Volkswagena i Audi po Bentley’a i od Lamborghini po Scanię.
Porsche/AFP
Porsche/AFP
Porsche otrzymało w poniedziałek, po nadzwyczajnym posiedzeniu swojej rady nadzorczej, zielone światło na podniesienie udziału w Volkswagenie z 31 do ponad 50 procent.
Kilka godzin wcześniej VW, największy europejski producent samochodów, uzgodnił zakup dwóch trzecich szwedzkiej Scanii. Biorąc pod uwagę, że koncern posiada już pakiet kontrolny w niemieckim MAN-ie, stworzy w ten sposób największego producenta ciężarówek na Starym Kontynencie.
Ta podwójna transakcja zmieni kształt europejskiej branży motoryzacyjnej i stanowi ukoronowanie kariery Ferdynanda Piecha, kontrowersyjnego prezesa rady nadzorczej zarówno VW jak i MAN-a, a także posiadacza pakietu kontrolnego w Porsche.
Ta decyzja połączy dwie firmy, które pomógł stworzyć Ferdynand Porsche, dziadek Piecha i projektant Volkswagena Garbusa, a także spowoduje, że sportowe Porsche 911 wjedzie do tego samego garażu, w którym stoi już VW Golf, Skoda Octavia, Bugatti Veyron i 40-tonowe ciężarówki Scanii i MAN-a.
Porsche, które ma najwyższe marże zysku w branży, chce rzucić wyzwanie japońskiej Toyocie i stać się najbardziej rentowną i notującą najwyższą sprzedaż firmą motoryzacyjną na świecie.
Wendelin Wiedeking, prezes zarządu Porsche, powiedział: "Naszym celem jest stworzenie jednego z najsilniejszych i najbardziej innowacyjnych sojuszy motoryzacyjnych na świecie, który będzie zdolny mierzyć się z narastającą konkurencją międzynarodową".
Porsche podało, że w nowym holdingu chce utrzymać VW jako osobną markę, która będzie również kontrolować pierwotny biznes producenta sportowych wozów.
Przejęcie przez VW kosztem 2,9 miliarda euro 31 procent akcji z prawem głosu w Scanii, należących dotąd do potężnej rodziny Wallenbergów i ich firmy Investor, otwiera drogę do stworzenia europejskiego producenta ciężarówek, który będzie większy niż Volvo czy Daimlera.
VW twierdził, że nie ma zamiaru składać oferty na całą Scanię albo łączyć jej z MAN-em, ale współpraca pomiędzy szwedzką i niemiecką firmą jest teraz bardziej prawdopodobna. Przejęcie dodatkowych 20 procent w VW będzie kosztowało Porsche około ośmiu miliardów dolarów, licząc według poniedziałkowych cen na giełdzie.
Jednak producent sportowych samochodów ma kilka miliardów euro z tytułu opcji na akcje VW – które wciąż trzyma – i otwartą linię kredytową w bankach na 10 miliardów euro.
Porsche zdecydował się na podniesienie udziału w VW mimo narastającego niezadowolenia w firmie i perspektywy wprowadzenia nowego prawa federalnego, które ma chronić interesy pracowników i Dolnej Saksonii, landu, w którym znajduje się siedziba VW i zarazem jego drugiego pod względem wielkości akcjonariusza.
Autor: Richard Milne - Genewa