Qbak dziękuje za podpowiedzi.
Oczytałem się „trochę” o tym błędzie P0014, im więcej czytam to idzie zgłupieć…:
https://www.forumsamochodowe.pl/kody/obdii/24-p0014/https://avtotachki.com/pl/p0014-polozhe ... my-ryad-1/https://m.youtube.com/watch?v=olrC8UYw9cQhttps://m.youtube.com/watch?v=rgYYIdmxNH8 Kod DTC P0014 może być spowodowany przez co najmniej jedną z następujących przyczyn:
Nieprawidłowy rozrząd zaworów.
Problemy z okablowaniem (wiązka przewodów/okablowanie) w układzie elektrozaworu sterującego rozrządem dolotowym.
Stały przepływ oleju do komory tłoka VCT.
Uszkodzony elektromagnes sterujący zaworu kierunkowego (zablokowany).
Wałek rozrządu zaworów wydechowych wysunął się za daleko, gdy moduł ECM wydał polecenie zwolnienia wałka rozrządu do niższego poziomu rozrządu.
Lepkość oleju jest zbyt wysoka, a kanały zatykają się, co powoduje ograniczenie przepływu oleju do i z manetek wałka rozrządu.
Fazer wałka rozrządu jest zablokowany w przednim położeniu.
Elektromagnes kontroli oleju na osi 1 wałka rozrządu może być zwarty w pozycji otwartej. Wyglada na to ze w pierwszej kolejności należy zmienić olej z filtrem i ewentualnie czujnik ciśnienia, sprawdzić jego wiązkę i ewentualnie zmierzyć ciśnienie - i tu mam dylemat po tym co napisałeś w powyższej odp.:
1. Zakupiłem olej Motul 8100 xclean plus 5W30 - czy mimo ze producent zaleca tą normę P30, to przy przebiegu 290 000 km nie lepszym rozwiązaniem byłoby wlanie 5W40?
2. Czy przed wymiana robić płukankę? Boję się aby nie narobić większego bałaganu, bo jedni mówią żeby zrobić, a inni po płukance pozacierali silniki i odradzają. Pytam, bo jeżeli jest pozaklejany ten zawór sterujący to może płukanka by pomogła albo go zdemontować i oczyścić cleanerem jak na filmie…
Nie mam żadnej dokumentacji jaki olej był wlany ani co i kiedy bylo robione z rozrządem, więc słusznie pasowałoby co najmniej tam zajrzeć, no ale to może w drugiej kolejności po wymianie oleju, bo trzeba wyjeżdżać z motorem do góry, a to już jest misja…
Dodam jeszcze, że po postoju np na drugi dzień auto ciężko pali - rozkręca sue tak ok 5-7 sekund aż załapie. Gazownik do którego mam się udać po uporaniu się z powyższymi problemami wspomniał ze może nie trzymać parownik lub któryś wtryskiwacz i w kolektorze gromadzi się gaz przez co po dłuższym postoju auto ciężko pali na benzynie (na gazie nie chodzi wogóle). Z drugie strony objaw ten pasuje do ww. objawów błędu ze złym ustawieniem się wałka rozrządu, przez co rozruch będzie utrudniony.
Uruchomienie silnika może być utrudnione, jeśli wałek rozrządu jest zablokowany zbyt daleko do przodu. Po zgaszeniu i ponownym odpaleniu auto pali na strzała.
Po każdym zapaleniu auta w spalinach czuć nie pożądany zapach, jakby nie było katalizatorów i to tez pasuje do jednego z objawów tego błędu jeśli chodzi o emisję spalin…
Czy mój tok postępowania-kolejność jest dobra?
Czy ustawienie/luzy rozrządu można zmierzyć w jakiś sposób porządnym komputerem aby narazie nie wyciągać motoru?