Start Strona klubowa Kalendarz imprez Sklep Porsche Polska
Nazwa użytkownika Hasło Zapamiętaj mnie Zarejestruj

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
Offline
PostNapisane: 13.03.2023, 23:30 

Dołączył: 13.03.2023
Posty: 3
Hej, zostałem posiadaczem sprowadzonego z Niemiec Porsche Cayenne 3.2 2005 r. benzyna/gaz, przebieg 300 000 km. Podczas powrotu autem do domu, po przejechaniu ok. 200 km, na desce kilkukrotnie zapaliła się kontrolka od oleju, która samoczynnie gasła po 2-3 sekundach (w aucie stan oleju był na max., nawet minimalnie lekko ponad). Dodatkowo instalacja nie chciała przełączyć się na gaz - silnik nie wchodził w obroty i gasł - na benzynie natomiast wszystko było ok - silnik ładnie "bulgocze" i wchodzi w obroty. Auto w ostatnim czasie stało ok. pół roku i była to jego pierwsza 300 km podróż po postoju.
Proszę Was o podpowiedź, co może być przyczyną kilkukrotnego zapalania się kontrolki po przejechaniu dopiero 200 km i od czego mógłbym zacząć aby rozwiązać problem jako pierwszy, aby później skupić się na tym, że pojazd nie pracuje na gazie.
Czy przyczyną może być pół roczny przestój pojazdu i np. zużyty olej? - czy zacząć od jego wymiany wraz z filtrem, a później skupić się ewentualnie na czujniku lub wiązce od niego, czy wymienić ten czujnik od razu?
Podczas odpalania po nocy zauważyłem, że auto długo (ok 5-7 sekund) kręci aby odpalić - tak jakby się powoli rozkręcało i dopiero odpaliło, ale ponowne odpalenie jest już od strzała.
Podłączyłem je pod kompa i w pamięci był aktywny błąd P0014 - ustawienie położenia wałka rozrządu zaworów wydechowych (A) - nadmiernie wyprzedzone (rząd 1) oraz dwa błędy w pamięci tymczasowej P0431 i P0421 - sprawność katalizatora 1 poniżej wartości progowej (rząd 1 i rząd 2).
Czy jakiś problem z rozrządem może być przyczyną błędu P0014? - swoją drogą nie wiem, kiedy i czy był wymieniany i czy mimo łańcucha powinien być robiony przy takim przebiegu...
Proszę szanowne grono o pomoc, sugestie i podpowiedzi abym mógł naszykować wóz dla żony, bo po wrażeniach z jazdy powrotnej, już nie może się doczekać aż dostanie go sprawnego, a auto chcę jej wyszykować, aby nic mu nie dolegało...


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 14.03.2023, 22:10 
Avatar użytkownika

Dołączył: 8.07.2007
Posty: 5188
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Nr klubowicza: 193
Ciśnienie oleju. Na start dowiedz się jaki olej jest w silniku. Porsche polecało 5W30, co moim zdaniem nie jest najlepszym wyborem. Ta 30stka mogła dać o sobie znać po porządnym rozgrzaniu, ale zdarzają się też problemy z wiązką do czujnika ciśnienia oleju. Polecam fizycznie zmierzyć ciśnienie.

Rozrząd. Jest błąd który wskazuje na nadmierne zużycie. Trzeba przynajmniej tam zajrzeć, a najpewniej zrobić. Zakładam że przy tym przebiegu był już raz pewnie wymieniany.

Polecam także zrobić pełen serwis po zakupie, chyba że są jakieś faktury z wymian. Ja bym sprawdził poza standardowymi rzeczami olej w skrzyni biegów, w skrzynce rozdzielającej napęd, a jak już mowa o napędzie to przy tym przebiegu już też warto w dyferencjałach zerknąć.




_________________

924 '83 LM8U - Tor Poznań 2:04,992


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 16.03.2023, 1:19 

Dołączył: 13.03.2023
Posty: 3
Qbak dziękuje za podpowiedzi.

Oczytałem się „trochę” o tym błędzie P0014, im więcej czytam to idzie zgłupieć…:

https://www.forumsamochodowe.pl/kody/obdii/24-p0014/

https://avtotachki.com/pl/p0014-polozhe ... my-ryad-1/

https://m.youtube.com/watch?v=olrC8UYw9cQ

https://m.youtube.com/watch?v=rgYYIdmxNH8

Kod DTC P0014 może być spowodowany przez co najmniej jedną z następujących przyczyn:
Nieprawidłowy rozrząd zaworów.
Problemy z okablowaniem (wiązka przewodów/okablowanie) w układzie elektrozaworu sterującego rozrządem dolotowym.
Stały przepływ oleju do komory tłoka VCT.
Uszkodzony elektromagnes sterujący zaworu kierunkowego (zablokowany).
Wałek rozrządu zaworów wydechowych wysunął się za daleko, gdy moduł ECM wydał polecenie zwolnienia wałka rozrządu do niższego poziomu rozrządu.
Lepkość oleju jest zbyt wysoka, a kanały zatykają się, co powoduje ograniczenie przepływu oleju do i z manetek wałka rozrządu.
Fazer wałka rozrządu jest zablokowany w przednim położeniu.
Elektromagnes kontroli oleju na osi 1 wałka rozrządu może być zwarty w pozycji otwartej.


Wyglada na to ze w pierwszej kolejności należy zmienić olej z filtrem i ewentualnie czujnik ciśnienia, sprawdzić jego wiązkę i ewentualnie zmierzyć ciśnienie - i tu mam dylemat po tym co napisałeś w powyższej odp.:
1. Zakupiłem olej Motul 8100 xclean plus 5W30 - czy mimo ze producent zaleca tą normę P30, to przy przebiegu 290 000 km nie lepszym rozwiązaniem byłoby wlanie 5W40?
2. Czy przed wymiana robić płukankę? Boję się aby nie narobić większego bałaganu, bo jedni mówią żeby zrobić, a inni po płukance pozacierali silniki i odradzają. Pytam, bo jeżeli jest pozaklejany ten zawór sterujący to może płukanka by pomogła albo go zdemontować i oczyścić cleanerem jak na filmie…

Nie mam żadnej dokumentacji jaki olej był wlany ani co i kiedy bylo robione z rozrządem, więc słusznie pasowałoby co najmniej tam zajrzeć, no ale to może w drugiej kolejności po wymianie oleju, bo trzeba wyjeżdżać z motorem do góry, a to już jest misja…

Dodam jeszcze, że po postoju np na drugi dzień auto ciężko pali - rozkręca sue tak ok 5-7 sekund aż załapie. Gazownik do którego mam się udać po uporaniu się z powyższymi problemami wspomniał ze może nie trzymać parownik lub któryś wtryskiwacz i w kolektorze gromadzi się gaz przez co po dłuższym postoju auto ciężko pali na benzynie (na gazie nie chodzi wogóle). Z drugie strony objaw ten pasuje do ww. objawów błędu ze złym ustawieniem się wałka rozrządu, przez co rozruch będzie utrudniony.
Uruchomienie silnika może być utrudnione, jeśli wałek rozrządu jest zablokowany zbyt daleko do przodu.
Po zgaszeniu i ponownym odpaleniu auto pali na strzała.

Po każdym zapaleniu auta w spalinach czuć nie pożądany zapach, jakby nie było katalizatorów i to tez pasuje do jednego z objawów tego błędu jeśli chodzi o emisję spalin…

Czy mój tok postępowania-kolejność jest dobra?
Czy ustawienie/luzy rozrządu można zmierzyć w jakiś sposób porządnym komputerem aby narazie nie wyciągać motoru?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 16.03.2023, 23:15 
Avatar użytkownika

Dołączył: 8.07.2007
Posty: 5188
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Nr klubowicza: 193
Tok postępowania raczej ok. Pamiętaj tylko że często pierwsza wymiana oleju ujawnia różne problemy z autem. Niekoniecznie jest tutaj winna płukanka. Czy ją zrobisz, decyzję musisz podjąć sam. Ja się jeszcze naocznie nie spotkałem ze złym skutkiem płukanki, ale nigdy nic nie wiadomo.

Jak najbardziej wypada się podpiąć komputerem serwisowym. Pamiętaj że często sterownik gazu kasuje na bieżąco błędy ze sterownika silnika. Warto zupełnie wypiąć gaz przed diagnozą i trochę pojeździć.




_________________

924 '83 LM8U - Tor Poznań 2:04,992


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: 16.03.2023, 23:20 
"Po płukance pozacierali silniki" - litości, 2023 rok i "ludzie" jeszcze takie farmazony wypisują :banghead:


Góra
   
Cytuj  
Offline
PostNapisane: 17.03.2023, 1:54 

Dołączył: 19.09.2012
Posty: 208
Co do długiego kręcenia przy uruchamianiu to miałem podobnie w RX. Wymieniłem i listwę i reduktor i dalej było to samo - trzeba było długo kręcić zanim odpalił. Trafiłem w końcu do gazownika a nie wymieniacza i ten powiedział żebym na chwilę rozłączył aku (ja rozłączyłem na noc) i po ponownym podłączeniu żebym pojeździł zbiornik, dwa na benzynie a następnie żebym włączył lpg. Tak zrobiłem i samochód pali normalnie. Powiedział coś takiego że od gazu rozjechał się komp od benzyny. Trochę na początku nie wierzyłem ze coś pomoże bo ktoś mi nawkładał do głowy że może zalewać gazem…


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Ostatnie posty forum PCP








Przyklejone




English information
Ostatnie posty publicznego forum