Witam Panie i Panowie.
Jestem "nowy" niemniej po wstępie z działu powitań chciałem prosić o parę słow rady w wyborze przed którym stoję.
Streszczając historię - po długich poszukiwaniach, i oglądaniach, telefonach, mailach itd. stoję przed wyborem dwóch samochodów.
Po lekturze forum czuje się uświadomiony co do awaryjności V8 4.5.
Czego szukam? Samochodu na prawie na codzień, nie do szaleństw (od tego mam inne). Na wyjazdy w trasy , na wakacje, narty, od czasu do czasu po mieście itd.
Może przedstawię dwa egzemplarze o których mówię i ktoś z grupy zabierze głos bo do tych dwóch zawęziłem poszukiwania i obydwa maja jakieś drobne mankamenty.
Obydwa samochody kosztowałyby mnie tyle samo (V8 nieco taniej), obydwa są z tego samego roku (2005) i mają podobny przebieg 130-140 tys km. Z przebiegami wiadomo jak jest ale poświęciłem sporo czasu na odtwarzanie historii obydwu samochodów (bo w tych przypadkach uznałem, że warto) i wszystkie dokumenty (raporty VIN pokrywają się z dokumentacją serwisową), historie serwisowe z ASO z krajów ich pochodzenia itd wydają się potwierdzać że przebieg jest w obydwu przypadkach realny.
Mając to tło przechodzimy do uczestników konkursu czyli:
1.) Cayenne V8 + pneumatyka
- Auto blacharsko bez zastrzeżeń (lakier na wszystkich elementach fabryczny)
- pod maską brakuje dwóch zapinek od plastików maskujących
- pneumatyka sprawna
- zapocenie oleju spod uszczelki pokrywy zaworów po stronie pasażera
- zapocenie oleju spod uszczelką miski skrzyni biegów
- silnik nie stuka, pracuje prawidłowo z całym zakresie obrotów
- wnętrze zadbane, czyste , wszystkie elementy działają
- wyświetlacz wielofunkcyjny zegarów z problemami (pojawiają sie na nim "cienie")
- Nawigacja wyświetla napis: DVD Unreadable
- Samochód miał włożony jakiś słaby akumulator
- urwana linka maski
- silnik pracuje ładnie i równo - nie był zimny jak go oddpalałem ale był poniżej temp minimalnej na zegarach przy odpaleniu więk kwalifikuję jako "nierozgrzany" - zarówno zimny jak i ciepły brzmiał i pracował dobrze.
- Pojawiał się błąd 4x4 Workshop (i zaświecała kontrolka) napędu 4x4 na desce. Sprzedający twierdził że jest to kwestia akumulatora - i faktycznie - po podłączeniu drugiego akumulatora na kablach kontrolka znikneła.
- samochód na letnich 20" (w dość sensownym stanie) bez zimówek.
- nie ma relingów dachowych
- Tylna klapa z czerwonym napisem "turbo" (z dokumentacji wynika że samochód opuścił fabrykę bez oznaczenia modelu), niemniej nie byłem w stanie znaleźć żadnych śladów uszkodzenia tyłu (lakier na całym tyle fabryczny, podłoga oryginał)
Jeśli chodzi o weryfikacje to serwis w Danii potwierdził mi wszystkie interwały, przy 109k km miał serwis zawieszenia bo nie przechodził przegladu ale następny wpis przeglądowy po serwisie był już bez problemu.
Ostatni serwis auta przy 124 tys km (i przy tylu zarejestrowany przebieg na przegladzie) w ubiegłym roku - obecnie ma 135 tys.
Dokumentacja nie ma wzmianek o żadnych wypadkach.
2.) V6 bez pneumatyki.
- Samochód ogólnie ładny, blacharsko na pewno robiony, był przedni zderzak (wymieniany i lakierowany), prawy błotnik (wymieniany i lakierowany), i prawdopodobnie wpyłka na drzwi pasażera. Poprawiany wspornik błotnika prawego. Sprzedający twierdzi że to jedyne uszkodzenia jakie samochód miał przyjeżdżając do Polski. Jestem w stanie t w uwierzyć, obejrzałem cały samochód od spodu - na "szczęście" brakuje osłony pod silnikiem więc obejrzałem mocowania, kołyskę, podłużnice - nic nie było naciągane zarówno z przodu jak i z tyłu. Podłoga bagażniku i za wszystkim osłonami bocznymi bez śladów napraw.
- środek bez zastrzeżeń (poza bagażnikiem bo ma powypalane dziury w pokrywie koła zapasowego (jakby kwasem czy czymś - dziwne)
- w silniku wypadają zapłony - co może być przyczyną i czy eliminować samochód z tego powodu czy nie? Po rozgrzaniu oczywiście problem nie jest dokuczliwy, wręcz znika, a samochód pracuje, przyspiesza itd prawidłowo.
- skrzynia biegów bez problemów (zimna/ciepła).
- samochód bez pneumatyki, wszystko wewnątrz działa,
- na wyświetlaczu pojawia się komunikat "System Fault Workshop" i znaczek kluczyka.
- na ekranie nawigacji wyświetla się: System Error: Navigation System, Phone not available (podobno ma wgrana najnowsza dostepną wersję nawigacji).
- posiada relingi , dwa komplety opon z czego zimowe nowe, felgi 20" w bardzo ładnym stanie, relingi dachowe.
- tylna klapa z napisem "Cayvenne S" (z dokumentacji wyposażenia wynika że samochód był zamówiony był bez oznaczenia modelu) - podobnie jak w poprzednim przypadku nie doszukałem się żadnych felerów z tyłu.
- sprzedający posiada tylko jeden kluczyk.
- ma dołożone DVD na suficie dla tylnej kanapy.
Samochód był uzytkowany w Belgii i Francji, książka serwisowa potwierdza to co działo się z autem według dokumentów ściągniętych po identyfikacji VIN i wygląda na oryginalną. Ostatni wpis pochodzi z 2013 roku kiedy to auto miało 121 tys km przebiegu - na dzień dzisiejszy ma 133 tys km - co jest nieco podejrzane ale jeszcze w granicach "możliwe" bo wpisy z Francji są dwa - przy 102 tys km w 2011 i 121 tys km w 2013 więc możliwe że ktoś nie jeździł dużo.
Oczywiście zakładam że każde auto będzie musiało dostać "pakiet startowy" czyli wymiana olei + filtry (skrzynia i silnik) - jak wyglada to od strony kosztów przy V8 i V6 ?
- Jakie są koszty dorobienia kluczyka ?
- Jakie są koszty wymiany świec/cewek w V6 / V8
- co może byc przyczyną pojawiających się w wymienionych przypadkach błędów
i czy któreś z nich dyskwalifikują samochód ?
- czy na coś jeszcze zwrócić uwagę ?
Najwiekszy dylemat polega na tym że jestem w stanie odpuścić sobie V8 ze względu na jego legendarną awaryjnośc (aczkolwiek zawsze miałem SUV z V8) - niemniej szkoda mi jak cholera tego pneumatycznego zawieszenia - bo jeździ sie naprawdę bajkowo (do tego stopnia że byłbym w stanie zaakceptowac koszt ewentualnych napraw
).
Przepraszam za przydługiego maila i wszystkim dziekuję za wiedze którą już zaczerpnąłem z forum "nieoficjalnie". Proszę o rozsądzenie mojego serca i rozumu w wolnej chwili aczkolwiek deadline ustawiłem sobie na jutro w samo południe
Pozdrawiam
Paweł J. Kulesza