Witajcie,
przez ostatnie 2 dni miałem okazję polatać trochę Caymanem 718 GT4 z zeszłego roku z jeszcze z manualną skrzynią - "jeszcze", bo słyszałem że od września 2020 roku, gdy wprowadzili opcje PDK, manual stanowi malutki odsetek sprzedaży... No i po tych dwóch dniach z 718 staram się jakoś porównać go z moim 981 GT4. I tu pojawia się problem... bo na pierwszy rzut oka największą różnicę zrobił mi... system multimedialny
Wnętrze 718 vs 981 jest niby inne, ale w sumie takie same... różni jedynie się deska, reszta tj. boczki i tunel środkowy są identyczne. W obu autach był pełny pakiet skórzany i fotele karbonowe (w 718 nie było pakietu Clubsport, w swoim 981 mam Clubsport, więc też i rollar). Mi osobiście najbardziej by pasowało wnętrze 981, ale z multimediami od 718
Zaś co do jazdy... prowadzenie powiedziałbym identyczne... może układ kierowniczy 718 wydawał mi się jeszcze sztywniejszy, ale być może to też zasługa że ten miał przebieg zaledwie 3,5 tys. km, a mój ma "już" 25 tys. km. Nie byłem 718 na torze, by poczuć jej lepszą aerodynamikę względem 981, ale przy dynamicznej jeździe z prędkościami do 280-290 różnic większych nie widziałem...
Największą chyba różnicą jest silnik. W 718 mamy niby tylko 35 KM więcej, ale przy dużych prędkościach dało się to odczuć, że ma większe płuca o te 0.2 litra i to pomimo większej masy 718. O ile przyśpieszenie do 170 km/h (czyli do końca trójki) praktycznie bez różnicy między jednym a drugim, tak od czwórki zauważalna była lepsza górna partia obrotów w 718. Maksymalnie 718 rozpędziłem się do licznikowych 287 km/h, jednakże realne wydaje mi się osiągnięcie nim nawet 305-307 km/h. W moim GT4 max to 298 km/h i to już wymęczony.
Miałem cichą nadzieje, że może skrzynia biegów w 718 będzie trochę krótsza, albo przełożenie na dyfrze inne, ale niestety nie jest - drugi bieg do ponad 130 km/h, trzeci 180 km/h.
Jedno zaś, co muszę zapisać zdecydowanie na korzyść 981 to dźwięk. I nie chodzi tu nawet o to, że 718 jest jakieś 20-30% cichsza od 981 przez OPF, ale ten w 981 GT4 wydaje mi się być taki bardziej brutalny, ordynarny wręcz. Oczywiście wywalenie OPF i inny wydech może tu wiele zmienić, jednak mówimy o seryjnych autach.
Sumarycznie więc powiedziałbym,że 718 jest trochę lepszym autem niż 981 - ma trochę mocniejszy silnik i było to zauważalne przy dużych prędkościach i zdecydowanie nowsze mutlimedia. Z drugiej strony czy warte jest to dopłaty ok. 120 - 150 tys. zł
? Bo poza tym większych różnic nie stwierdziłem...
A jakie są Wasze odczucia co do obu wersji GT4? Znaleźliście jakieś jeszcze różnice?
Pozdrawiam i miłej soboty życzę