Nie wiem czy bardziej zamieszam, czy coś rozjaśnię. Jak wybierałem olej do swojego, to też miałem dylematy. Zebrałem karty techniczne olejów od producentów i porównałem je.
Generalnie dla wielosezonowych zasada jest taka xxWyy, gdzie:
xx wskaźnik lepkości w 40 st C.
yy wskaźnik lepkości 1 100 st C.
Najlepiej jak xx minimalne, yy maksymalne.
Ale jak się weźmie dane z kart, to się okazują dziwne rzeczy. Patrz wykres. Podane lepkości w 40 i 100 st C. 0W40 jest tak samo rzadki jak 10W40 w 100 st. Popatrzcie na róźnicę pomiędzy olejami 10W60. Niby to samo, a jaka różnica na zimno !
Olej ma byc gęsty na gorąco, rzadki na zimno (to nie jest proste
). Poptrz na wykres, pomyśl ile jeździsz lato/zima i jak - Wtedy wybierz.