Witam wszystkich.
Przyszła pora na "serwis" przy przebiegu 174.650 km i wymianę:
1. oleju w silniku - Mobil 1 FE 0W-40
2. oleju w skrzyni biegów - Fuchs Titan FFL-3
3. olej w dyferencjale tylnym - Castrol Transmax Axle Long Life 75W-90
4. olej w dyferencjale przednim - Castrol Transmax Axle Long Life 75W-90
5. filtr powietrza - MANN C69226
6. filtr oleju - MANN HU9001X
7. filtr kabinowy - MANN CUK 22005
Wymiana w warunkach "domowych" - zainwestowałem w "stojaki/podnośniki" i dzięki temu miałem pod autem blisko 50 cm miejsca. Można było też się wcisnąć pod auto na bazowej wysokości podnośników, ale nie było komfortu pracy. Auto stoi na nich stabilnie. Bez strachu można grzebać pod spodem, jak również uruchamiać silnik - zdjęcie dzika na "stojakach/podnośnikach" na pełnej wysokości oraz na wysokości bazowej w załączeniu do postu.
Załącznik:
panamera na podnośnikach.jpg
Załącznik:
panamera na podnośnikach w połowie wysokości.jpg
WYMIANA OLEJU SILNIKA i FILTRA OLEJU:
Przy wymianie oleju w silniku, warto mieć krótki klucz nasadowy 36, bo standardowy na grzechotce nie mieści się. Można ewentualnie wykorzystać zwykły klucz 36 oraz ściągacz do metalowych filtrów oleju. Olej zmieniłem po 10 tys. km - zalałem wg zaleceń 8,5 litra. Poprzednio jak wymieniałem olej przy 164.050 km, to przy zalaniu 8,5 litra wskaźnik na desce pokazał jeden poziom poniżej max-a - więc teraz zrobiłem tak samo. Przez te ostatnie 10 tys. km "zjadł" tylko i aż 500 ml. Czy to dużo czy mało, nie wiem.
WYMIANA OLEJU SKRZYNI BIEGÓW:
Przy wymianie oleju w skrzyni biegów korzystałem z porad na filmach:
https://www.youtube.com/watch?v=V9AsqUcroKk&t=754s /język francuski/
https://www.youtube.com/watch?v=M0BjdwthuQQ /język angielski/
Po wymianie miski z filtrem - weszło mi 9,5 litra oleju do chwili przelania się oleju. Zgodnie z filmem numer dwa wykonałem 4 razy sekwencję P-R-N-D-N-R-P po 3 sekundy dla każdego ustawienia. Rozgrzałem olej skrzyni do 40 stopni (dla wiedzy o temperaturze oleju wystarczająca diagnostyka icarsoftem por 3). Przy tej temperaturze weszło mi jeszcze blisko 500 ml oleju do przelania się. Czyli w sumie ok. 10 litrów. Nie wiem z czego to wynika, że zarówno na filmach, jak i na zaleceniach w programach sprzedażowych (zaprzyjaźniony mechanik mi to przekazał) wskazuje się na wymianę tylko 7 litrów. Poziom oleju w skrzyni skontroluję za jakiś niedługi czas.
WYMIANA OLEJU W MOSTACH:
Przy wymianie oleju w dyferencjałach korzystałem z porad na filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=zissdiz-U1s&t=634s /język francuski/
Wg informacji od zaprzyjaźnionego mechanika - do tylnego mostu powinno wlać się 1,1 litra. Tyle też praktycznie mi zeszło. Ale z kolei wlałem do niego aż 1,4 litra. I tu złapał mnie błąd. Ale zatrybiłem, ze jak podnosiłem auto - po kolei każde koło - to tył ustawił mi się dużo wyżej niż przód (pneumatyka - oczywiście przed podnoszeniem wyłączyłem pneumatykę trzymając przez 10 sekund przycisk poziomu auta (nie pamiętam czy na włączonym czy na wyłączonym silniku), uzyskując info "Control off"). Po wypoziomowaniu auta przelało się jakieś 100 ml, więc w sumie weszło mi 1.3 litra. Ale skoro ma być oleju do przelania się, to tak zostawiłem. Poziom ten skontroluję za niedługi czas.
Z kolei - odnośnie dyferencjału przedniego - to faktycznie nie ma dostępu do śruby spustowej, więc trzeba odessać olej pompką próżniową otworem do uzupełniania oleju. Na filmiku gość wyssał 425 ml, mi udało się jakieś 460 ml. Zalałem jakieś 500 ml i zakręciłem korek po przelaniu się. Weszło ciut więcej niż wyssałem. Oczywiście skontroluję ten poziom w niedługim czasie.
WYMIANA FILTRA POWIETRZA:
Przy wymianie filtra korzystałem z porad na filmiku
https://www.youtube.com/watch?v=2lEbHe3QiuwWYMIANA FILTRA KABINOWEGO:
Przy wymianie filtra kabinowego korzystałem z porad na filmiku
https://www.youtube.com/watch?v=ACELAElGiQgNajwiększym zmartwieniem było dla mnie wypoziomowanie auta. Wydaje mi się to o tyle istotne, że przecież zarówno olej w skrzyni jak i w dyferencjałach uzupełnia się do przelania. O ile Dzik wisiałby na podnośniku, to wydaje się że problem nie istnieje. Ale jeżeli stoi na kołach, to auto powinno być idealnie wypoziomowane (poziomowania powinno dokonywać się z pełnym zbiornikiem paliwa - gdzieś to wyczytałem, ale nie pamiętam już gdzie).
A u mnie niestety poziom nie jest idealny - prawe koła są na tej samej wysokości, lewe przednie 1 cm wyżej, lewe tylne 0,5 cm wyżej - więc jest lekko przechylony.
Na włączonym zapłonie komputer nie chce przejść do kalibracji wysokości zawieszenia z uwagi na zbyt niskie napięcie.
Aktualnie zatem jestem na etapie budowy zasilacza na czas diagnostyki i programowania - coś takiego jak na filmie (link poniżej) ale w oparciu o zasilacz serwerowy, na którym inny gość zrobił go na potrzeby BMW
https://www.youtube.com/watch?v=5evRw3LN0Tw&t=1550s - filmik
https://bimmertech.pl/topic/2026-stabil ... a-do-ista/ - "instrukcja" budowy
Mam nadzieję, że to co napisałem komuś się przyda.
Pozdrawiam wszystkich