Autor |
Wiadomość |
nineT
|
Napisane: 21.01.2019, 12:39 |
|
Dołączył: 15.08.2018 Posty: 58
|
Cześć!
Jakie są wady i zalety rejestrowania aut na żółte i białe blachy?
Co udało mi się ustalić?
Żółte blachy: + brak przeglądów + OC na wybrany okres roku + nie trzeba dostosowywać stanu technicznego auto do wymogów w danym kraju - przeróbki (dla tych co chcą przerabiać zabytkowe auta) - wyjazdy za granicę, chociaż to podobno dotyczy tylko aut powyżej 50 lat - sprzedaż za granicę, chociaż doczytałem, że kiedyś był lichwiarski podatek 25% od wartości auta przy sprzedaży nazwany "opłatą za wydanie zezwolenia na sprzedaż" Było to jednak w konflikcie ze swobodnym przepływem towarów i usług w UE i podobno ta opłata została w 2012 roku zmniejszona do 100zł
Białe blachy: analogicznie jak w żółtych + są - i odwrotnie
Czy ktoś może coś jeszcze dopisać w tym temacie lub wyprowadzić mnie z błędu. Stoję przed wyborem jak zarejestrować auto i liczę na Waszą pomoc.
Czy da się w ogóle zarejestrować na białe tablice pojazd odprawiony jako zabytek?
(po rejestracji auta pochwalę się nim oficjalnie i dołączę do klubu)
|
|
Góra |
|
wit007
|
Napisane: 21.01.2019, 12:44 |
|
Członek Zarządu PCP |
|
Dołączył: 12.03.2008 Posty: 9172 Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
Nr klubowicza: 189
|
Jeśli odprawiłeś auto na zabytek (i jedną z konsekwencji jest brak akcyzy) to stawiam, że nie możesz rejestrować na białe. Mam jedno z aut na żółtych i na razie nie zauważyłem minusów (może za krótko je mam?)
_________________ Witek będzie: chyba 718 było: 964 '91, 944 '85, 924 '85, 996 '02, 997S '09 http://www.komunikado.pl agencja public relations
|
|
Góra |
|
kacper
|
Napisane: 21.01.2019, 13:35 |
|
Dołączył: 19.03.2007 Posty: 1122
|
wit007 napisał(a): Jeśli odprawiłeś auto na zabytek (i jedną z konsekwencji jest brak akcyzy) to stawiam, że nie możesz rejestrować na białe. Mam jedno z aut na żółtych i na razie nie zauważyłem minusów (może za krótko je mam?) Możesz zarej na białe
|
|
Góra |
|
bary
|
Napisane: 21.01.2019, 17:46 |
|
Dołączył: 3.05.2011 Posty: 1354 Lokalizacja: Gdynia
Nr klubowicza: 467
|
kacper napisał(a): wit007 napisał(a): Jeśli odprawiłeś auto na zabytek (i jedną z konsekwencji jest brak akcyzy) to stawiam, że nie możesz rejestrować na białe. Mam jedno z aut na żółtych i na razie nie zauważyłem minusów (może za krótko je mam?) Możesz zarej na białe potwierdzam...to , ze ocliles auto na klasyka , nie ma znaczenia przy rejestracji.
_________________
IG: barrys.garage.classic.porsche
|
|
Góra |
|
Stanger
|
Napisane: 21.01.2019, 21:51 |
|
Dołączył: 17.09.2016 Posty: 42
|
Zgadzam się z poprzednikami. Sposób oclenia nie ma znaczenia czy potem chcesz zarejestrować na białe czy żółte.
Do za/przeciw dot. żółtych blach: + po ostatnich zmianach w PZU zniżka 70% bez przynależności do PZM/AK +/- (do weryfikacji) w przypadku szkody zastosowanie mogą mieć inne przepisy np. o ochronie zabytków - piszę do weryfikacji bo osobiście tego nie miałem (i mam nadzieje nie będę nigdy musiał) okazji sprawdzić w praktyce - to może okazać się minusem w przypadku niskiej wyceny szkody auto np. po profesjonalnej renowacji. - dokumentacja rozszerzona względem białych blach (inny wniosek dot. przeglądu, biała karta a to dodatkowe koszty (jednorazowe)
Osobiście z praktyki posiadania aut na żółtych to najważniejsze to brak konieczności wykonywania przeglądów technicznych, a mając chociażby 2 czy 3 pojazdy to już ma znaczenie i nie chodzi o koszty ale również o czas który na to trzeba poświęcić, pamiętać itp. W przypadku większych kolekcji to już ma znaczenie.
pozdrawiam Paweł
|
|
Góra |
|
nineT
|
Napisane: 21.01.2019, 22:28 |
|
Dołączył: 15.08.2018 Posty: 58
|
dzieki za wszystkie odpowiedzi. A co ze sprzedażą takiego auta za granice? Nie ma problemów i jakis chorych opłat typu 25% wartości? Czy dla potencjalnego kupującego ma znaczenie jak auto jest zarejestrowane?
Ktos ma jakies doświadczenia?
|
|
Góra |
|
Stanger
|
Napisane: 21.01.2019, 22:33 |
|
Dołączył: 17.09.2016 Posty: 42
|
nineT napisał(a): dzieki za wszystkie odpowiedzi. A co ze sprzedażą takiego auta za granice? Nie ma problemów i jakis chorych opłat typu 25% wartości? Czy dla potencjalnego kupującego ma znaczenie jak auto jest zarejestrowane?
Ktos ma jakies doświadczenia? Tu najlepiej jakby sie wypowiedział ktoś kto praktycznie to przerobił. Ja sprzedawałem jedno auto na żółtych obywatelowi Niemiec ale umowę spisaliśmy na jego żonę - obywatelkę PL wiec biurokracja mnie o ominęła.
|
|
Góra |
|
bilex
|
Napisane: 21.01.2019, 22:59 |
|
Dołączył: 7.02.2018 Posty: 101
|
Żółte tablice oznaczają, że samochód jest traktowany jako zabytek. Niby rzecz oczywista. jednak oprócz, jakże kuszącego, braku konieczności wykonywania corocznych badań technicznych*, wiążą się z tym obowiązki właściciela zabytku. Jednym z nich jest utrzymywanie tego "dobra narodowego" w dobrym stanie. Jako, że jest to obowiązek, to może on zostać poddany kontroli ze strony Urzędu Konserwatora Zabytków. Kary za zaniedbania - nawet do 5 000 złotych. Drugi minus - to praktycznie brak możliwości wyrejestrowania "zabytku", w razie, na przykład, uznania, że renowacja jest kompletnie nieopłacalna...
*swoją drogą, nie jestem w stanie zrozumieć tego benefitu. Jeżeli ktoś decyduje się na posiadanie klasyka to powinno mu zależeć na jak najlepszym jego stanie. Coroczne kontrole dyscyplinują co bardziej leniwych/oszczędnych. Za dużo jeździ w tym kraju gratów na żółtych blachach, których kierowcy są bezkarni, bo "zabytek"... Może są i tacy, którzy mają klika zabytkowych aut i o każde dbają jak o oczko w głowie, korzystając z tych powalających kwot oszczędzonych na przeglądach. Ale gwarantuje, że niemała rzesza popełnia, chcący lub niechcący, grzech zaniedbania, prędzej czy później...
|
|
Góra |
|
Mata
|
Napisane: 21.01.2019, 23:02 |
|
Członek Zarządu PCP |
|
Dołączył: 10.09.2009 Posty: 5044 Lokalizacja: Warszawa/Poznań
Nr klubowicza: 281
|
Potrzebujesz pozwolenie od konserwatora na sprzedaż auta na żółtych blachach za granicę tylko w wypadku jeżeli spełnione są dwie przesłanki łącznie: auto ma ponad 50 lat i jego wartość przekracza 36k pln. Nie ma żadnych podatków i innych chorych opłat. To samo dotyczy wyjazdu czasowego ale tutaj występujesz o dokument do konserwatora, który jest ważny przez trzy lata od daty wystawienia. Ograniczenie sprzedaży obowiązuje jednak także na podstawie innych przepisów i mówi, że na wywóz każdego przedmiotu za granicę który ma woęcej niż 50 lat wymagana jest zgoda konserwatora. Tak więc de facto nie ma znaczenia w tym przypadku czy auto jest na żółtych, białych czy bez tablic w ogóle Ja jestem zwolennikiem żółtych tablic dodatkowo bo: - w białej karcie masz określony stan auta (potencjalnie łatwiej walczyć o odszkodowanie jak np. Ktoś wjedzie w Ciebie i uszkodzi Ci auto), - bardziej zawracasz uwagę na drodze innych użytkowników co oznacza, że powinni być bardziej czujni, że możesz inaczej zachowywać się na drodze (gorsze hamulce, niestandardowe oświetlenie, czerwone migacze etc.), - większa tolerancja wśród Policji gdy coś nieumyślnie przeskrobiesz... - dla mnie auto na żółtych oznacza też dodatkowo większy prestiż Pozostałe za i przeciw zostały już powiedziane wcześniej
_________________
jest: 356C '65, 912 '66, 914-6 '70, 996 Millennium '00, 126p S ’78, R129 500SL ’92
było: 914-4 ’73, 914-4 CanAm '74, 924 '79, 944 '84, 944S2 cabrio '90, 968 cabrio '92, 986S '00, 996.2 targa '03
Michał IG: mr.mata912
|
|
Góra |
|
nineT
|
Napisane: 21.01.2019, 23:09 |
|
Dołączył: 15.08.2018 Posty: 58
|
dzieki Mata, czyli jak auto ma mniej niż 50 lat to bez względu na jego wartość auto mozna sprzedać bez zgody konserwatora?
ktos sprzedawał żółte blachy do np Niemiec?
|
|
Góra |
|
L00rD
|
Napisane: 22.01.2019, 10:18 |
|
Dołączył: 19.11.2017 Posty: 71
Nr klubowicza: 634
|
nineT napisał(a): dzieki Mata, czyli jak auto ma mniej niż 50 lat to bez względu na jego wartość auto mozna sprzedać bez zgody konserwatora?
ktos sprzedawał żółte blachy do np Niemiec? Witaj, ja sprzedawałem na Węgry, zasada ta sama. Udajesz się do wojewódzkiego konserwatora, składasz pismo o wyciągnięcie pojazdu z ewidencji np z powodu chęci sprzedaży, czekasz miesiąc, odsyłają białą kartę i gotowe.
_________________
996 Turbo Manual
|
|
Góra |
|
Mata
|
Napisane: 22.01.2019, 10:57 |
|
Członek Zarządu PCP |
|
Dołączył: 10.09.2009 Posty: 5044 Lokalizacja: Warszawa/Poznań
Nr klubowicza: 281
|
nineT napisał(a): dzieki Mata, czyli jak auto ma mniej niż 50 lat to bez względu na jego wartość auto mozna sprzedać bez zgody konserwatora? Potrzebujesz pozwolenie od konserwatora na sprzedaż auta na żółtych blachach za granicę tylko w wypadku jeżeli spełnione są dwie przesłanki ŁĄCZNIE: auto ma ponad 50 lat i jego wartość przekracza 36k pln.
_________________
jest: 356C '65, 912 '66, 914-6 '70, 996 Millennium '00, 126p S ’78, R129 500SL ’92
było: 914-4 ’73, 914-4 CanAm '74, 924 '79, 944 '84, 944S2 cabrio '90, 968 cabrio '92, 986S '00, 996.2 targa '03
Michał IG: mr.mata912
|
|
Góra |
|
PawSto1
|
Napisane: 22.01.2019, 11:22 |
|
Dołączył: 23.11.2014 Posty: 27
|
Mata, a jeśli auto na żółtych sprzedane za granicę, zostanie odkupione po jakimś czasie z powrotem do Polski, to czy w Polsce może ono zostać zarejestrowane na białe blachy?
|
|
Góra |
|
Mata
|
Napisane: 22.01.2019, 21:22 |
|
Członek Zarządu PCP |
|
Dołączył: 10.09.2009 Posty: 5044 Lokalizacja: Warszawa/Poznań
Nr klubowicza: 281
|
O takim przypadku to nie słyszałem jeszcze Trzeba by spytać kogoś z Wydziału Komunikacji czy auto po wyrejestrowaniu znika z ewidencji pojazdów (ewentualnie po jakim czasie) i po ponownym imporcie jest czysta kartoteka i można rejestrować jak po raz pierwszy w kraju, czy też po wklepaniu do systemu VIN’u pojazdu odświeżą się stare informacje... Ale mam pytanie. Skąd taki pomysł?
_________________
jest: 356C '65, 912 '66, 914-6 '70, 996 Millennium '00, 126p S ’78, R129 500SL ’92
było: 914-4 ’73, 914-4 CanAm '74, 924 '79, 944 '84, 944S2 cabrio '90, 968 cabrio '92, 986S '00, 996.2 targa '03
Michał IG: mr.mata912
|
|
Góra |
|
berni500
|
Napisane: 22.01.2019, 21:39 |
|
Dołączył: 4.12.2016 Posty: 1581
Nr klubowicza: 582
|
Po wyrejestrowaniu całkowitym auto znika z systemu. Po uiszczeniu wszystkich opłat jest rejestrowane na nowo, system nie odświeża starych danych.
_________________
www.classic911.pl www.pasjaporsche.pl
|
|
Góra |
|
wit007
|
Napisane: 22.01.2019, 21:55 |
|
Członek Zarządu PCP |
|
Dołączył: 12.03.2008 Posty: 9172 Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
Nr klubowicza: 189
|
Ale akcyzy (jeśli była opłacona) chyba nie trzeba drugi raz płacić?
_________________ Witek będzie: chyba 718 było: 964 '91, 944 '85, 924 '85, 996 '02, 997S '09 http://www.komunikado.pl agencja public relations
|
|
Góra |
|
PawSto1
|
Napisane: 22.01.2019, 22:55 |
|
Dołączył: 23.11.2014 Posty: 27
|
Pytałem w WK i nie za bardzo się orientowali co z takim przypadkiem. Skąd pomysł? Było kiedyś 924 turbo w Warszawie na sprzedaż oklejone na czarny mat, na żółtych oczywiście. Mocno się zastanawiałem, czy sposobem na obejście żółtych tablic nie byłoby po prostu kupienie samochodu przez kolegę w Niemczech i późniejszą odsprzedaż dla mnie. Ostatecznie auta nie kupiłem, ale zastanawiałem się w sumie dalej czy jest taki możliwy taki mały "przekręt"
|
|
Góra |
|
pawel27
|
Napisane: 25.01.2019, 9:37 |
|
Dołączył: 20.08.2012 Posty: 5
|
Szanowni Koledzy, Mało udzielam się na forum, ale z racji, że długo zajmowałem się prawem związanym z zabytkowymi pojazdami, chciałbym naprostować kilka faktów. a) zabytek to w naszym przypadku pojazd który posiada walory pozwalające uznać go za zabytkowy, nawet jeśli nie został wpisany do ewidencji czy rejestru. Takim samym zabytkiem jest Bentley z 1905 roku na białych, żółtych czy w ogóle bez tablic. Nie ma znaczenia czy wywożony pojazd za granicę ma zabytkowe tablice czy też nie - ważne jest spełnienie kryteriów o których napisał Mata. Dlatego ciągle pokutuje błędne stwierdzenie, że o takie pozwolenia trzeba się starać przy aucie na żółte tablice. Takie pozwolenie musi mieć każde auto w wieku powyżej 50 lat i wartości powyżej 36 tyś zł (przesłanki łącznie spełnione). Przy czym auta ujętego w rejestrze wywieźć w ogóle nie można. b) Ustawa rozróżnia pojęcie rejestru i ewidencji, rozróżnia także stopień ochrony ze względu na przynależność do jednego i drugiego, a tym samym grzywna dotyczy w większości zabytków rejestrowych. Ewidencja zabytków to inaczej kartoteka. c) nie ma problemu z wyrejestrowaniem auta, które nosiło żółte tablice pod warunkiem, że było ujęte w ewidencji (w rejestrze zabytków jest może w sumie 100 pojazdów na cały kraj i sa to auta zwykle cenne historycznie). Wystarczy złożyć podanie do WKZ o wykreślenie z ewidencji ze względu na wypadek na przykład i dołączyć zdjęcie. d) wady i korzyści zabytkowych tablic bledną w ogólnoeuropejskiej tendencji proeko. Za lat 10 czy 20 do centrów miast jeśli będą mogły wjeżdżać pojazdy starsze to będa to właśnie pojazdy na zabytkowych tablicach. Reszta dostanie zakaz mniejszy lub większy. Jako ciekawostkę, którą pewnie znacie podam przykład Grecji - tam jest zakaz poruszania się pojazdami zabytkowymi (bez względu na rodzaj tablic) i jest to dramat tamtejszych kolekcjonerów. Już 2 rok walczą z tym zakazem i nawet FIVA nie jest w stanie nic pomóc. Pozdrawiam
|
|
Góra |
|
nineT
|
Napisane: 25.01.2019, 10:44 |
|
Dołączył: 15.08.2018 Posty: 58
|
@Pawel27 dzieki ze wyszedłeś z „cienia” konkretne informacje pozdrawiam!
|
|
Góra |
|
DW
|
Napisane: 25.01.2019, 14:56 |
|
Dołączył: 22.01.2013 Posty: 544 Lokalizacja: Warszawa
Nr klubowicza: 353
|
Również dzięki za przekazaną wiedzę.
_________________
Boxster S 981 '12 928 S2 ’ 86 Było 928 S4’ 90
|
|
Góra |
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|
Ostatnie posty forum PCP
Przyklejone
English information
Ostatnie posty publicznego forum
|