Start Strona klubowa Kalendarz imprez Sklep Porsche Polska
Username Password Log me on automatically each visit Register

All times are UTC + 1 hour [ DST ]





Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
Offline
PostPosted: 3.09.2025, 0:10 

Joined: 15.12.2023
Posts: 16
Hej Wszystkim !

auto: Panamera 2013, 3.0L Hybrid (auto kilka lat temu sprowadziłem z USA)

Mam pytanie, może akurat ktoś pomoże lub miał podobny problem.
Od kilku miesięcy pojawiał mi się błąd zawieszenia pneumatycznego "CHASSIS SYSTEM FAILURE", wydaje mi się, że chyba po wymianie kół zimowych na letnie, ale BŁĄD ZNIKAŁ.
Po wyłączaniu auta zazwyczaj słyszałem przez kilka sekund kompresor i auto troche się opuszczało.
Natomiast od kilku dni auto dość mocno opadło, ale tylko z przodu (równomiernie z lewej i prawej strony), z tyłu jest OK. Natomiast kompletnie NIE SŁYCHAĆ już teraz kompresora. Sprawdziłem bezpiecznik i przekaźnik, oba są OK (przekaźnik nawet dla pewności wymieniłem na nowy).
Podpiąłem komputer, wykasowanie błędów nic nie pomaga, cały czas pokazują się błędy:
C12097 (Check Air Conditioner Regulator Control Unit Fault Memory Content)
000328 (System Air Quantity Too Low)


Drugie pytanie (może głupie):
Czy za pomocą specjalnej końcówki/adaptera można tylko z przodu np. "dobić" same amortyzatory azotem lub powietrzem, żeby auto trochę się podniosło? Bo jak sobie nie poradzę, to łatwiej będzie mi dojechać do specjalisty (bo aktualnie przód auta jest dość nisko, tył jest OK).
A Może ktoś ma do sprzedania taką końcówkę/adapter to chętnie odkupię.


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 3.09.2025, 12:46 

Joined: 28.07.2025
Posts: 38
Jak pneumatyka opada tylko z przodu lub z tyłu to z reguły należy sprawdzić czyjnik położenia zawieszenia z przodu lub z tyłu. Obie strony. Połączenie czujników z wahaczami jest za pomoca dźwigienek z przegubami kulowymi, które od zanieczyszczeń lubią się zacierać. A żeby chronić czujnik, połączenie z wahaczem jest zrywalne. Zapewne padł w ten sposób czujnik lewego lub prawego przedniego koła. Jeśli tak i jeśli chodzi Ci kompresor to wystarczy na dojazd ustawić dźwigienkę takiego zerwanego czujnika w odpowiedniej pozycji a podniesie Ci auto. W następnej kolejności rozdzielacz. A jeśli nie słyszysz do tego kompresora to może się zajeździł, ponieważ jak coś jest nie tak z poziomowaniem to on długo dłużej pracuje. A w VCDSie kiedyś podejrzałem jak mi się to przydarzyło, że przy normalnej pracy kompresor potrafi dobić do prawie 200 stopni. A jak chodzi za długo to i do 300 stopni potrafi dobić. I jak jest już mocno zmęczony to mógł polec. Potrzebny będzie zestaw naprawczy.


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 3.09.2025, 14:33 
Członek Zarządu PCP
User avatar

Joined: 20.05.2015
Posts: 2315
Location: Tychy
Club number: 468
Pomiędzy kompresorem a amorami masz dwa elementy: rozdzielacz i tzw. akumulator ciśnienia powietrza.
Z tego co piszesz, to wygląda na uszkodzenie rozdzielacza lub zaworków przy miechach.
Aktualnie koszt naprawy jest bardzo niski.
Nowy rozdzielacz + kompresor niezłej jakości możesz kupić na ALi... za około 1000 zł :)

Sprzęt montowany na pierwszy montaż to koszt 2000-3000 pln.
Masz możliwość podłączenia PIWIS'a? Tam wszystko powinno być jasne.

PS. Akurat coś podobnego przerabiam w moim Cayenne 2007;)




_________________

pozdrawiam
Adam

============
944/993/996T/957/970
986/996

http://www.prosiakovo.pl
http://www.enotrip.pl


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 7.09.2025, 23:23 

Joined: 15.12.2023
Posts: 16
Chłopaki dzięki za te podpowiedzi.

Nie mam PIWIS, ale mam taki w sumie chyba dość rozbudowany tester diagnostyczny (Launch X431 PRO ELITE), jest w nim bardzo dużo funkcji dla Porsche w tym również nawet kodowanie itp.

Sprawdzam tym testerem i pokazuje niski poziom azotu w zbiorniku (pokazuje mi 74 jednostek, czy jakoś tak), więc chyba gdzieś rzeczywiście ucieka, chociaż samochód z tyłu cały czas jest normalnie podniesiony a opadł tylko przód.

Kompresora nie słychać a przekaźnik kompresora jest dobry i bezpiecznik również dobry, więc być może jest uszkodzony kompresor, a może KOMPRESOR SIĘ NIE URUCHAMIA BO JEST ZBYT NISKI POZIOM AZOTU W ZBIORNIKU? Jak myślicie CZY MOŻE TO BYĆ POWODEM, że jest np. sprawny a się nie uruchamia ze względu na ten niski poziom azotu?
Jeszcze nie wiem jak go sprawdzić tym testerem bo jak daje sprawdzenie to pokazuje mi, że zbyt niski poziom azotu.

Czujki poziomu zawieszenia chyba są ok, sprawdziłem je wizualnie są ładnie zamocowane przy wahaczach, nie są "spadnięte" i nic nie wzbudza podejrzeń, dodatkowo na testerze też widzę, że zmieniają się parametry wysokości auta jak nim np. rusze, wysiadam i wysiadam (wtedy poziom się zmienia) i widać to na testerze (czyli chyba są ok).


Kupiłem taki zestaw (zegary i adapter):
https://www.amazon.pl/ZKTOOL-zawieszeni ... B09KPNWCF5

Myślę dobić azot w zawieszeniu za pomocą tego zestawu (czyli podłączyć go do przedniego prawego amortyzatora i w testerze mam taką opcja dobijania azotu w zawieszeniu, wtedy z mechanikiem sprawdzimy szczelność układu.

No i nie wiem jeszcze jak fizycznie sprawdzić kompresor czy jest dobry.


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 8.09.2025, 9:26 

Joined: 28.07.2025
Posts: 38
To jeśli wykluczyłeś czujniki położenia to kolejnym elementem jest rozdzielacz. PS kompresora. Czasami urządzenie kończy się nie przepalając bezpiecznikó. Tak więc powinieneś sprawdzić napięcie we wtyczce kompresora i podać je tam na tak zwane krótko. Wykluczysz wtedy instalację lub kurządzenie, bo za bezpiecznikami i przekaźnikami są jeszcze kawałki instalacji któe też mogły ulec uszkodzeniu jak i same urządzenie a bezpiecznikom się nic nie stanie.


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 10.09.2025, 14:02 

Joined: 15.12.2023
Posts: 16
Za pomocą tego zestawu https://www.amazon.pl/ZKTOOL-zawieszeni ... B09KPNWCF5
dobiłem azot w zawieszeniu (tak jak zaleca producent 17 barów), czyli podłączyłem go do przedniego prawego amortyzatora i w testerze miałem opcje dobijania azotu w zawieszeniu.
Następnie usunąłem błędy testerem diagnostycznym i auto się podniosło (niby sie ładnie podnosi i obniża), ale jak narazie kompresor się nie uruchomił ani raz, więc muszę go jeszcze chyba sprawdzić.

Czy kompresor powinien się uruchamiać czy może narazie się nie uruchamia bo uzupełniłem/dobiłem zawieszenie tym azotem i ma go tak dużo, że kompletnie nie potrzebuje się uruchamiać?
Sprawdzając na testerze diagnostycznym mam opcje "kompresor" i tam pokazuje mi wartość "NO", czyli to by wskazywało na to, że jest uszkodzony i go nie widzi?


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 12.09.2025, 19:29 

Joined: 28.07.2025
Posts: 38
Byłem specjalnie z VCDSem.
Na obniżonym pokazało mi około 13,5 bara a na normal około 14,2 bara.
I jeszcze raz dodam, system najpierw uruchamia tył później przód przy podnoszeniu a przy opuszczaniu najpierw przód opuszczało a później tył i w VCDSie tak samo pokazywało prace zaworów. Przód, tył. Nigdy razem wszystkie cztery zawory.


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 24.09.2025, 22:49 

Joined: 15.12.2023
Posts: 16
OK, dzięki bardzo za informacje.
U mnie na testerze (Launch X431 PRO ELITE) zaraz po nabiciu azotem pokazywało wartość 115L (chyba litrów), po tygodniu pokazywało mi 110L, więc troche jakby spadło a później po kilku kolejnych dniach znowu 113L, więc może jest dobrze bo nie spada i kompresor też się już uruchamia, tzn. początkowo się nie uruchamiał a teraz się uruchamia, czyli narazie obserwuje co się będzie działo w dłuższym okresie. Jak narazie pneumatyka działa, auto się podnosi i obniża.


Top
 Profile  
Reply with quote  
Offline
PostPosted: 25.09.2025, 8:30 

Joined: 28.07.2025
Posts: 38
Cieszy mnie że wyjaśniło się z zawieszeniem i prauje. A co do kompresora, jeśli Ci chodzi, może być że może u Ciebie go prawie wogóle nie słychać. W takim jest dobrym stanie a Tobie sie wydawało że nie pracuje.


Top
 Profile  
Reply with quote  
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Jump to:  
Ostatnie posty forum klubowego








Przyklejone




English information
Ostatnie posty forum PCP