Horse napisał(a):
Hej wszystkim , widzę że nadal nie wszyscy ogarniają o co chodzi z liczba oktanową benzyny ( 95 czy np. 98) . To nie jest tak że benzyna 98 czy 100 jest "bardziej kaloryczna", ona poprostu jest bardziej odporna na spalanie stukowe ( czyli niekontrolowane). Dla silników o wyższym stopniu sprężania ( np. Sportowych) ten parametr jest bardzo ważny żeby zaplon mieszanki był w tym momencie w którym przewidzieli inżynierowie konstruktorzy. Więc podsumowując- jeśli na klapce masz napisane 98 to tankuj 98 lub 100 bo jak zatankujesz 95 to oczywiście też pojedziesz ( I może nawet spali tyle samo) ale wywołując spalanie stukowe w pewnych warunkach pracy, obciążysz dodatkowo silnik i jego osprzęt doprowadzając do szybszego zużycia ( oczywiscie tego typu spalanie również obniża sprawnosc i wydajnosc silnika- bardzo wazne np. na torze 😁).
Mam nadzieję że w miarę przystępnie to opisałem. Pozdrawiam Horse
Bardzo rozsądnie wytłumaczone. 10 lat temu byłem w Rosji na rajdzie pojazdów zabytkowych. Lałem ich nieekologiczny wówczas szuwaks niby 95 oktanowy i auto jechało lepiej niż na Shell-owej 100-ce. Właśnie dlatego, że ruska wacha miała więcej kalorii i mniej ekologii. Poza tym w gaźnikowym zabytku nie ma mechanizmów kompentujących i od rozu czuć pod nogą co jest w baku.