Start Strona klubowa Kalendarz imprez Sklep Porsche Polska
Nazwa użytkownika Hasło Zapamiętaj mnie Zarejestruj

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 66 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 3.02.2012, 11:07 

Dołączył: 16.12.2011
Posty: 825
wit007 napisał(a):
Mierzyliśmy A7 3.0 TFSI - 5,8 s. Dokładnie tyle samo miało BMW 535i. Boxstera ze zrozumiałych względów nie mierzyliśmy ;) Ale np. Cayman S PDK miał 4,7 i 4,9 (różne egzemplarze).


Ze zrozumiałychwzględów - czyli jakich tak konkretnie ? Ja gdzieś czytałem test, gdzie Boxster S 310 KM z PDK zrobił 100 km/h też w 4,7 sek.


Cichy - te 1,52 na Torze Poznań zrobiłeś swoim 944 ? Bardzo dobry czas, na jakich oponach ?

A w kwestii tego A6 3.0 TFSI:

sprawdziłem i ma moment 440 Nm w zakresie 2900-4500 obr
więc jego dobrego czasu upatrywałbym w nieporównywalnie lepszej trakcji - 4x4 i przewadze momentu obrotowego.
Natomiast bolidu F1 bym nie wciagał do rozważań, bo:

- masa wielokrotnie niższa
- skrzynia biegów zestopniowana na maksymalizację osiągów a nie jak w aucie cywilnym na kompromis ekologia-ekonomia a osiągi na dalszych pozycjach.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 3.02.2012, 11:20 
Członek Zarządu PCP
Avatar użytkownika

Dołączył: 12.03.2008
Posty: 9172
Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
Nr klubowicza: 189
Z takich, że jeszcze tych samochodów nie ma nigdzie poza fabryką ;)




_________________

Witek
będzie: chyba 718
było: 964 '91, 944 '85, 924 '85, 996 '02, 997S '09

http://www.komunikado.pl agencja public relations


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 3.02.2012, 11:25 

Dołączył: 16.12.2011
Posty: 825
wit007 napisał(a):
Z takich, że jeszcze tych samochodów nie ma nigdzie poza fabryką ;)


aaaa - nie załapałem, że piszesz o 981 :oops:


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 3.02.2012, 20:12 

Dołączył: 26.12.2011
Posty: 88
Widzę że ciekawa dyskusja się wywiązała:) Czyli to przyspieszenie głównie quattro, idąc takim tokiem to Carrera 4 przyspiesza lepiej od C2? A odczucia z jazdy? Większa frajda tylko z tylna ośką napędzaną ?:)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 3.02.2012, 21:32 

Dołączył: 10.02.2008
Posty: 191
Jeżeli uważacie, że napęd 4x4 kompensuję różnice w wadze (500kg na litośc boską!!!) to gratuluję wyobraźni :D Idąc tym tokiem myślenia 911 C4 powinna być szybsza w sprincie do 100km/h o ponad sekunde w stosunku do C2.

a tymczasem (poprawcie o ile się mylę) 997 C2S i 997 C4S przyspieszają do 100km/h tak samo. To gdzie ta przewaga napędu 4x4, która tłumaczy Boxstera?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 3.02.2012, 21:38 

Dołączył: 29.08.2011
Posty: 519
Przyglądam się dyskusji i zastanawiam się czy porównywanie dwóch zupełnie różnych konstrukcji samochodów i szukanie przyczyn tego dlaczego ten słabszy i cięższy przyspiesza lepiej albo porównywalnie z tym mocniejszym i lżejszym, w ogóle ma sens. Gdyby porównywać dwa egzemplarze tego samego samochodu to można by na podstawie różnic (wzmocniony silnik, zmniejszona masa, napęd na 2 lub 4 koła, inna skrzynia biegów, etc.etc.) próbować sobie odpowiedzieć na pytanie skąd wzięła się różnica w przyspieszeniu.
Jeżeli natomiast próbujemy porównać dwa kompletnie różne samochody (inny typ i rodzaj silnika , inne charakterystyki napędu, inna skrzynia, inny rodzaj przeniesienia napędu, inna trakcja o której nikt nie wspominał, etc.)
, i znaleźć odpowiedź dlaczego cięższe i słabsze A6 dogania Boxstera to żadna z odpowiedzi nie będzie prawdziwa , albo będzie tylko małym fragmentem prawdy.
Samochód jest dość skomplikowanym ustrojstwem i takie połączenie różnych jego elementów w jedną całość , aby uzyskać najlepszy efekt jest bardzo trudnym zadaniem i jak pokazuje praktyka jedne konstrukcje są bardziej a drugie mniej udane.
Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytanie dlaczego A6 , pomimo teoretycznie gorszych parametrów dogania Boxstera to odpowiedź jest jedna - po prostu projektantom A6 udało się tak zaprojektować i "zestroić" ze sobą
wszystkie jego podzespoły, że finalnie wyszła im konstrukcja którą można by nazwać bardziej "sprawną". To coś jak sprawność systemu ogrzewania (tak na czasie :-) ).


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 3.02.2012, 21:44 

Dołączył: 29.08.2011
Posty: 519
Napęd 4x4 to większa masa samochodu i również większe opory w układzie przeniesienia napędu, więc również uważam, że nie tutaj jest rozwiązanie.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 3.02.2012, 22:00 

Dołączył: 29.08.2011
Posty: 519
Cytuj:
A odczucia z jazdy? Większa frajda tylko z tylna ośką napędzaną ?


Zapewne na te pytania każdy będzie miał własne odpowiedzi (nie koniecznie zgodne), ale ja osobiście po długim czasie poszukiwań i testowania różnych modeli , ostatecznie wybrałem C2, jako dla mnie odpowiedniejsze.
W C2 , przy odrobinie wprawy od razu wiadomo o co chodzi , natomiast C4 jest wbrew temu czego oczekiwałem mniej przewidywalne. Ani to nie jest 100% cztero-napędowiec, ani klasyczny tylno-napędowiec.
Jeżeli w C2 coś niedobrego zaczyna się dziać to od razu wiadomo i można zareagować, natomiast w C4 do samego końca nic nie wiadomo .
Dla mnie C4 jest bardzo "dziwne" w zakrętach i nie jest to tylko moja opinia.
Oczywiście C2 jest oczywiście bardziej wymagające , ale w przypadku takiej zabawki to chyba lepiej :D


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 3.02.2012, 22:13 

Dołączył: 6.05.2011
Posty: 36
To, że za przyspieszanie odpowiada max moment obrotowy silnika to jakaś urban legend.

Audi przyspiesza lepiej bo: ma quattro (0-100 trakcja ma spore znaczenie), mocniejszy silnik (do tego doładowany = krzywa mocy jest korzystniejsza) i prawdopodobnie skrzynie "zoptymalizowaną" na sprint 0-100.
Ja tu czarów nie widzę, jako, że średnia moc w czasie przyspieszania w Audi może być (ze względu na turbo) bliska maksymalnej, a w Boxie jest na 100% znacząco poniżej maksymalnej. Wiec to pojedynek w stylu 220KM vs 280KM - tutaj strzelam bo wykresów i przełożeń skrzyń biegów nie widziałem.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 3.02.2012, 22:25 

Dołączył: 16.12.2011
Posty: 825
Marcin P. napisał(a):
Jeżeli uważacie, że napęd 4x4 kompensuję różnice w wadze (500kg na litośc boską!!!) to gratuluję wyobraźni :D Idąc tym tokiem myślenia 911 C4 powinna być szybsza w sprincie do 100km/h o ponad sekunde w stosunku do C2.

a tymczasem (poprawcie o ile się mylę) 997 C2S i 997 C4S przyspieszają do 100km/h tak samo. To gdzie ta przewaga napędu 4x4, która tłumaczy Boxstera?


Napęd 4x4 daje lepsza trakcje a o 50% wyższy moment obrotowy pozwala szybciej rozpedzic ta większa mase. Dlatego ciężarówka o mocy 300 koni ale gigantycznym momencie obrotowym rozpedzi do 100 km/h masę której boxster wogole pewnie z miejsca nie ruszy. Przypadek 911 z napedem na 4 koła jest dość specyficzny, bo jej przednia oś nadal pozostaje stosunkowo lekka i nie daje takich korzyści jak w aucie 4x4 z silnikiem z przodu - tutaj przyspieszenie powoduje przesunięcie środka ciężkości na tył auta, ale przód dzięki silnikowii skrzyni biegów pozostaje nadal bardzo ciężki.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 3.02.2012, 22:32 

Dołączył: 16.12.2011
Posty: 825
hshanek napisał(a):
To, że za przyspieszanie odpowiada max moment obrotowy silnika to jakaś urban legend.

Audi przyspiesza lepiej bo: ma quattro (0-100 trakcja ma spore znaczenie), mocniejszy silnik (do tego doładowany = krzywa mocy jest korzystniejsza) i prawdopodobnie skrzynie "zoptymalizowaną" na sprint 0-100.
Ja tu czarów nie widzę, jako, że średnia moc w czasie przyspieszania w Audi może być (ze względu na turbo) bliska maksymalnej, a w Boxie jest na 100% znacząco poniżej maksymalnej. Wiec to pojedynek w stylu 220KM vs 280KM - tutaj strzelam bo wykresów i przełożeń skrzyń biegów nie widziałem.


:D Nie jest to żadna Urban legend i sam o tym piszesz w tym poście. Dlatego ze - upraszczajac odrobine, moc to moment obrotowy x obroty. Czyli silnik który ma wyższy moment obrotowy przy danych obrotach (audi w tym wypadku) generuje przy tychże obrotach wyższa moc. Dodatkowo lepsza trakcje ułatwia mu zadanie.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 3.02.2012, 23:18 

Dołączył: 9.11.2011
Posty: 208
TomRS napisał(a):
:D Nie jest to żadna Urban legend i sam o tym piszesz w tym poście. Dlatego ze - upraszczajac odrobine, moc to moment obrotowy x obroty. Czyli silnik który ma wyższy moment obrotowy przy danych obrotach (audi w tym wypadku) generuje przy tychże obrotach wyższa moc. Dodatkowo lepsza trakcje ułatwia mu zadanie.


Urban legend był tekst kogoś wcześniej, że Audi lepiej przyspiesza, bo ma wiekszy moment obrotowy niż prosiak.
Sam moment to taki tekst sprzedawcy diesli, a silnik jedzie mocą, którą rozwija pokonując zakresy obrotowe na biegach.
Każdy diesel 3.0 ma z 560-600Nm momentu, czyli więcej o 50% niż M3, a jednak osiągi nawet ciężko porównywać...
Druga sprawa, że taki sprint do setki, to silnik chodzi praktycznie od 5 tys do 7 tys obrotów, więc to co piszesz nie ma przełożenia na tą sytuacje.

Co do C4 to subarowcy i quattrowcy nabijają sie z napędu prosiaków, nie wiem dokładnie o co chodzi, ale nie nazywają tego prawdziwym AWD.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 3.02.2012, 23:19 

Dołączył: 8.03.2007
Posty: 1327
Lokalizacja: My-ce
Nr klubowicza: 039
Sprawa z przyśpieszeniem nie jest taka prosta bo jak ktos słusznie zauważył Formuła 1 może mieć moment ok 250 Nm i deklasuje wspomniane Audi ,które ma moment 500 Nm czy teraz więcej.

Auto jest pchane momentem obrotowym ale na kołach a nie na silniku.
Przełożenia niskich biegów zwielokrotniają ten moment obrotowy.
Przeciwdziała mu masa i opory powietrza ( to istotne powyżej 120 km/g)
Również walczy z własnym stratami w napędzie a te są różne nawet w ośkach a klasyczne 4x4 ma ok 30 % strat mocy.

Prosty eksperyment - jaki moment obrotowy na kołach ma Formuła 1 , na drugim biegu przy 18 tys obrotach co odpowiada ( strzelam 160 km/h) ??
Być może ok 800 NM , w audi dieslu mamy już 4 ty bieg więc jest przełożenie bezpośrednie czyli owe 500 NM.
Powyższe to tylko eksperyment myślowy...proporcje mogą być jeszcze bardziej niekorzystne dla Audi .




_________________

968 - out
912
996 - out


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 4.02.2012, 0:14 

Dołączył: 29.08.2011
Posty: 519
Cytuj:
Urban legend był tekst kogoś wcześniej, że Audi lepiej przyspiesza, bo ma wiekszy moment obrotowy niż prosiak.
Sam moment to taki tekst sprzedawcy diesli, a silnik jedzie mocą, którą rozwija pokonując zakresy obrotowe na biegach.
Każdy diesel 3.0 ma z 560-600Nm momentu, czyli więcej o 50% niż M3, a jednak osiągi nawet ciężko porównywać...
Druga sprawa, że taki sprint do setki, to silnik chodzi praktycznie od 5 tys do 7 tys obrotów, więc to co piszesz nie ma przełożenia na tą sytuacje.


Niestety , ale to właśnie moment obrotowy odpowiada za przyspieszenie a nie moc , a to że jeden parametr od drugiego jest zależy to inna sprawa.
Jest takie pojęcie jak "elastyczność momentu obrotowego" co potocznie nazywa się zwyczajnie elastycznością silnika, a co określa zdolność rozpędzania samochodu na poszczególnych biegach.
Charakterystykę silnika określają dwie krzywe , krzywa mocy i krzywa momentu obrotowego, obie w funkcji prędkości obrotowej.
Krzywa mocy w większości jednostek napędowych rośnie ze wzrostem obrotów, co tłumacząc prosto oznacza że im więcej obrotów , tym większa moc generowana przez silnik.
Krzywa momentu obrotowego rośnie ze wzrostem obrotów do wartości maksymalnej , następnie utrzymuje się na zbliżonym poziomie przez określony zakres obrotów (to jest właśnie ta elastyczność momentu) i z dalszym wzrostem obrotów maleje.
Zarówno max. moment jak i max moc (czyli te parametry które podaje się dla danej jednostki napędowej) osiągane są przy róznych obrotach (moment przy niższych a moc przy wyższych) i NIGDY w tym samym czasie obie nie osiągają maximum (gdyby tak było nie potrzeba by było stosować przełożeń).
Silnik elastyczny to taki który bardzo szybko osiąga max, moment obrotowy i utrzymuje go możliwie w największym zakresie obrotów i dodatkowo jeżeli w tym zakresie obrotów osiąga możliwie największą moc to jest idealnie.
W praktyce wygląda to tak , że jak jedziesz na wysokim biegu (małe obroty) i naciśniesz gaz to zależnie od tego jak duży jest moment obrotowy przy tych obrotach , samochód będzie się lepiej lub gorzej "zbierał" . Skoro więc przy małych obrotach moc jest również mała , to logiczne jest że to moment a nie moc jest tym parametrem który decyduje o przyspieszeniu.

Konsekwencją tego co napisałem wyżej , jest to , że bardzo ważne jest odpowiednie dopasowanie przełożeń skrzyni biegów do konkretnej charakterystyki konkretnego silnika , oraz moment zmiany biegu , tak aby silnik możliwie cały czas pracował w zakresie obrotów pomiędzy max.momentem i max mocą, wtedy bowiem jest najbardziej sprawny i efektywny.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 4.02.2012, 0:29 

Dołączył: 6.05.2011
Posty: 36
@TomekRS mylisz się. Po pierwsze silnik z boxtera przy odpowiedniej skrzyni biegów z powodzeniem ciągałby 40tonowe przyczepy (trwałość takiego rozwiązania pomijam). Po drugie wartość maksymalna momentu obrotowego silnika niewiele mówi o jego osiągach, ale moc już tak (chociaż to nadal uproszczenie bo ważna jest charakterystyka).

Pomijając opór powietrza, straty na napędach itp. to:
rozpędzenie się od prędkości A do prędkości B, wymaga wykonania pewnej pracy. Z podstawowych wzorów wynika, że W (praca) = P (moc) * t (czas), co daje t = W/P, czyli im większa moc tym krótszy czas przyspieszania.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 4.02.2012, 0:34 

Dołączył: 29.08.2011
Posty: 519
Cytuj:
Druga sprawa, że taki sprint do setki, to silnik chodzi praktycznie od 5 tys do 7 tys obrotów, więc to co piszesz nie ma przełożenia na tą sytuacje.


Otóż nie , podczas przyspieszania silnik najpierw startuje od małych obrotów i musi "dokręcić się" do prędkości obrotowej przy której następuje zmiana biegu na wyższy (różna dla róznych silników i skrzyń) , po zmianie biegu obroty spadają i znowu silnik musi się "dokręcić " .... i tak na każdym następnym biegu. I o to własnie "dokręcanie" tutaj chodzi. Jeżeli silnik jest bardziej elastyczny (ma większy moment przy tych niższych obrotach i utrzymuje go wysoko w całym zakresie obrotów na poszczególnych biegach) to samochód będzie szybciej się rozpedzał.

Jeżeli konstrukcja silnika (charakterystyka) i przełożenia skrzyni, będą lepiej dopasowane to nawet przy mniejszej mocy (tej katalogowej max.) lub większej masie pojazdu , efekt przyspieszania będzie lepszy.


Moc maksymalna ma pośredni wpływ na przyspieszanie (wiadomo , silniki o większej mocy mają większy moment ), ale nie jest to zależność taka wprost i na pewno nie jest to zależność liniowa.
Natomiast moc maksymalna ma bezpośredni wpływ na maksymalną prędkość jaką uzyska samochód (też wynika to jasno z charakterystyki mocy).


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 4.02.2012, 0:37 

Dołączył: 29.08.2011
Posty: 519
Jeszcze inaczej, aby nie upierać się przy stwierdzeniu , że to moment a nie moc decydują o przyspieszaniu, można powiedzieć tak, że o przyspieszeniu decyduje charakterystyka silnika (mocy i momentu) i dopasowanie jej do przełożeń skrzyni - co finalnie oznacza dokładnie to samo co napisałem wcześniej

A dla wnikliwych taka lekturka:

http://moto.wp.pl/kat,45754,title,Momen ... caid=1ddb7


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 4.02.2012, 0:37 

Dołączył: 6.05.2011
Posty: 36
@joko prawie masz racje. Prawda, że na DANYM BIEGU auto przyspiesza najlepiej tam gdzie jest najwięcej momentu. Nieprawda, że moment a nie moc jest parametrem który decyduje o przyspieszeniu. Przykład: mamy auto z silnikiem o max momencie 300Nm w zakresie od 2000rpm do 5000 rpm (wychodzi, ze to jakaś turbobenzyna).
Z Twojej wypowiedzi wynika ze np. od 100 do 120 przyspieszymy jednakowo na 3 biegu (zaczynając od 4000rpm) i na 5 biegu (zaczynając od 2000rpm) - co oczywiście nie jest prawdą. Więc nie moment na silniku jest decydującym czynnikiem w przyspieszaniu.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 4.02.2012, 1:12 

Dołączył: 29.08.2011
Posty: 519
Cytuj:
@joko prawie masz racje. Prawda, że na DANYM BIEGU auto przyspiesza najlepiej tam gdzie jest najwięcej momentu. Nieprawda, że moment a nie moc jest parametrem który decyduje o przyspieszeniu. Przykład: mamy auto z silnikiem o max momencie 300Nm w zakresie od 2000rpm do 5000 rpm (wychodzi, ze to jakaś turbobenzyna).
Z Twojej wypowiedzi wynika ze np. od 100 do 120 przyspieszymy jednakowo na 3 biegu (zaczynając od 4000rpm) i na 5 biegu (zaczynając od 2000rpm) - co oczywiście nie jest prawdą. Więc nie moment na silniku jest decydującym czynnikiem w przyspieszaniu.


W twoim idealnym przykładzie , gdzie podajesz "płaską" charakterystykę momentu w zakresie 2000-5000obr to tak by właśnie było , że niezależnie od obrotów (biegu) silnik rozpędzał by samochód PRAWIE jednakowo (piszę celowo PRAWIE, bo nic nie piszesz o krzywej mocy), ale ....... takie silniki nie istnieją (charakterystyka może być prawie płaska w jakimś zakresie , ale nigdy idealnie płaska).
Taka charakterystykę mają silniki elektryczne a nie spalinowe . Dlatego np.lokomotywy napędzane są silnikami elektrycznymi , a spalinowe używane sa jedynie do wytwarzania prądu i nie potrzebują skrzyni biegów. Dlatego również za jakiś czas , kiedy problem zasilania (baterii) zostanie rozwiązany to zwykły miejski samochodzik elektryczny będzie miał czas do 100-ki lepszy od większości samochodów którymi sie teraz podniecamy :D, i będzie to zasługą tego , że silniki elektryczne mają pełny moment obrotowy praktycznie od zera obrotów i utrzymują go "płasko" w całym zakresie , a ich moc (również prawie płaska) decyduje o tym do jakich obrotów przy danym obciążeniu , dojdą (czyli finalnie jaką prędkość uzyska napędzany przez nie pojazd)......


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Offline
 Tytuł:
PostNapisane: 4.02.2012, 1:12 

Dołączył: 16.12.2011
Posty: 825
hshanek napisał(a):
@joko prawie masz racje. Prawda, że na DANYM BIEGU auto przyspiesza najlepiej tam gdzie jest najwięcej momentu. Nieprawda, że moment a nie moc jest parametrem który decyduje o przyspieszeniu. Przykład: mamy auto z silnikiem o max momencie 300Nm w zakresie od 2000rpm do 5000 rpm (wychodzi, ze to jakaś turbobenzyna).
Z Twojej wypowiedzi wynika ze np. od 100 do 120 przyspieszymy jednakowo na 3 biegu (zaczynając od 4000rpm) i na 5 biegu (zaczynając od 2000rpm) - co oczywiście nie jest prawdą. Więc nie moment na silniku jest decydującym czynnikiem w przyspieszaniu.


Zapominasz o tym, co ktos tutaj słusznie zauważył - tak naprawdę liczy sie ile mamy momentu obrotowego na kołach, czyli jak dobrane są przełożenia w skrzyni biegow. I dlatego mimo identycznej mocy generowanej przez silnik przy obrotach 4 tys, auto będzie lepiej przyspieszać na 3 biegu niż na 5.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 66 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Ostatnie posty forum PCP








Przyklejone




English information
Ostatnie posty publicznego forum