Historia auta Sobiesława Zasady.
911 S kolor Tangerine produkcja 1971 model '72.
najpierw mały wstęp..
Od 3 lat z moim przyjacielem chcemy zbudować replikę auta RS ktore jechalo w Targa Florio w 1973 r. To słynne auto obrandowane Martini, ktore po sukcesach we Wloszech zaginelo w Macau pare lat potem.
Pewnie jest w Otrębusach razem z autem Stalina i czolgiem 4 pancernych..
Grzebiac w historii srebrnego Martini przypadkiem odkrylem numerologię, która nie była istotą projektu, ale jest ciekawa. I ma zwiazek z autem Zasady.
Wielu fanow Porsche myli to srebrne Martini 911 ze słynnym RSR Martini ( z zielonym zderzakiem) które stoi w muzeum w Zuffenhausen. To jest kompletnie inny woz. Auto z Targa Florio ma numer seryjny 911 360 0002.
I tu sie zaczyna koniunkcja z autem Zasady.
Ponieważ słynne Martini było protypowym RS z numerem 02 a auto Zasady mialo numer 01. Dokladnie 911 360 0001.
Pozniejsze RS i RSR mialy numery rozpoczynające sie dopiero od seri 0036.
Projekt wyscigowego RS wziął sie w Weissach od przerobienia 2 szt rozbitych aut S/T w rajdach. Dopiero potem budowano RSR na bazie kompletnie nowej karoserii.
Zaznaczam, że to powstawało już bardziej w Weissach niż w Werk Eins gdzie skupiono sie calkowiecie na dewelopingu 917.
Stąd często tablice probne wozow RS zamiast S-0000 to LAO-0000..
Do rzeczy.
Auto Zasady z rajdu Polski 72, to auto ktore zostalo wyprodukowane jako wóz S z motorem 2.4 MFI.
Numer seryjny 911230 0769. Numer nadwozia 1023900
Dla tych co nie sledzą wątku objasniam co to oznacza.
Numer VIN to co innego niż numer nadwozia w wozach powyżej 1967 roku!
Jest to niezwykle mylące gdyż karoserie budowano nadając im numer seryjny, a dopiero potem po specyfikacji i uzbrojeniu nadawano kompletnie inny VIN.
W obydwu numerach jest zawarta data, typ nadwozia, producent i nr seryjny.
Za to w numerze VIN jest zawarty model silnika.
Analogia numeru wyglada nastepująco (numer 911 230 0769)
911 - model auta
230 - 2 oznacza rok modelowy 1972 / 3 oznacza typ silnika S / 0 oznacza ze to coupe
0769 - to numer seryjny wozu
Analogia numeru nadwozia ma sie nastepująco ( numer 102 3900 )
1 - oznacza auto 911
0 - oznacza coupe
2 - oznacza koncowke roku produkcji tego konkretnego nadwozia
3900 - numer seryjny produkcji
Ja wiem ze to moze sie wydawac skomplikowane ale dla siedzących w temacie to oczywiste. Tak są zakodowane numery w Porsche serii A do F.
Mīśle że wielu sie przyda taka informacja
Dlatego nawet jak ktoś wytnie numery na szybie , blotniku czy kolo baku to i tak jest coś takiego jak numer nadwozia ktory jest jeszcze w 3 miejscach !
Wracając do Zasady i jego samochodu.
Auto ( 911 230 0769) jako S/T Tangerine z rajdu Polski dostarczone dla Zasady mialo pełna specyfikację ST ale bez silnika . Silnik to była "zwykla" S 2.350 cm na MFI.
Mowie zwykla bo pozne auta ST mialy juz twinspark, doppelCDS i były bardziej doprężone.
Ten samochod mial wypadek pod Krakowem i zaraz po nim powrocil do fabryki.
Zasada otrzymal nowe auto prawdopodobnie z numerem 911 230 1349 ale tego nie jestem pewien .. To auto potem mial w swojej kolekcji Brumos.
Latem 73 roku dzial Rennabteilung kierowany przez słynnego kierowce wyscigowego i testowego Porsche czyli Jurgena Bartha zacząl przerabiac rozbite ST Zasady na potrzebe PIERWSZEGO prototypu RS.
To był proto na potrzeby testów w Weissach i nigdzie nie startowal. Auto kompletnie ogolocono i nadano mu nowy numer fabryczny ale pozostawiono numer karoserii.
Wszystko jest w dokumentach Porsche do dziś.
Numery które mu nadano to 911 360 0001
Nad autem pracował osobiście Norbert Singer testując silniki 2.7 i 2.8 które znalażly następstwo jako RSR.
Auto nr 911 360 0001 ( czyli były wóz Zasady z rajdu Polski) zostal sprzedany po testach w Weissach w lutym 1974 roku do tworzonego słynnego potem tunera brytyjskiego o nazwie Autofarm. Auto w budzie F nie mialo dla Porsche zadnej wartości gdyż promowano juz linie G. Nowe RS maily juz takie nadwozia.
Na auto Zasady 72 jest faktura ktora zalączam poniżej.
Takze obok jest list Jurgena Bartha ( szefa sportu w Porsche) który opisuje transformacje ST Zasady w RS 0001.
Autofarm otzrymuje od Porsche do karoserii także 3 doświadczalne silniki Singera które będa montowane do dalszego scigania sie ale juz tylko po torze.
Brytyjski Autofarm dokumentuje bardzo dokladnie swoje prace i jest dostępne zdjecie z numerem seryjnym Zasady ukrytym pod deską. Na dashbordzie takze jest widoczna kredka lakierni fabrycznej z dodatkowym numerem tak jak to opisała fabryka.
Potem Steve Carr sprzedają auto Stanley Palmerowi.
Auto Zasady wielokrotnie zmienia swoich włascicieli ale ma piękna historię gdyż startuje w mistrzostwach GB jak i Irlandii.
Autem wciąż opiekuje sie Autofarm.
Dziś auto Zasady z rajdu Polski 72 znajduje sie w Monaco i jezdzi po najbardziej snobistycznych imprezach po całym świecie. Występuje w Muzeum Porsche, było na Pebble Beach, startowalo na Goodwood. Opisywane bylo na Luftgekuhlt i w Christophorus.
Ma wszystkie papiery wyscigowe FIA i CAŁA udokumentowaną historię podpisana przez najbardziej świetych w Porsche.
Jeżeli ktoś chce je zobaczyć w ruchu to prosze oto auto Zasady.
10 lat temu na Laguna seca - film Porsche.
https://www.youtube.com/watch?v=9E6F3wHsmI01 min 2 sek.
PS. PdMobil
Mialem cie za rozsądnego faceta, który może coś wnieśc mądrego do tego wątku, czy wogóle w sprawach historycznych Porsche. Bo o to chodzi w publicznym forum. Projekt Patryka byl od poczatku kompletną brednią historyczną ale rozmył sie na udowadnianiu lampki czy zgrzewki drutu spawalniczego a historie tworzy sie u podstaw i tam sie ją odnajduje.
Tymczasem sie myłiłem. Jesteś autorem pieniactwa i gdybactwa niczym nie uzasadnionego. Wiem nie powiem, widzialem ale nie zdradze.. Zasada kupowal ale o tym ciii.. Powtarzasz jak mantrę ciągle te same docinki i złośliwości. Chciałes konkret to masz konkret.
Z samego Zasady na tym forum zrobiono jakiegos krętacza i złodzieja.. Zamiast historykiem jestes dla mnie jakims Macierewiczem tego projektu, który ciągle widzi brzozę w niewłasciwym miejscu.